Kovesi, discurs in Parlamentul Germaniei, cere independenta totala: „Extinderea competentelor noastre. Un Parchet European eficient si independent face ca UE sa fie mai puternica”

news

Procuroeul-sef european, Laura Codruta Kovesi, a sustinut miercuri un discurs in cadrul Comisiei pentru afaceri juridice a Bundestagului in care a cerut „competente extinse”.

”Extinderea competentelor noastre ar necesita rediscutarea regulamentului nostru fondator. Dar oricum avem nevoie de o revizuire serioasa a regulamentului nostru fondator. Mult mai repede decat s-a planificat initial”, a declarat Kovesi, conform site-ului oficial al EPPO.

Traducerea discursului sustinut de Kovesi:

Va multumesc ca m-ati primit astazi aici. Ultima data cand am aparut in fata acestei comisii, in urma cu aproape trei ani, mi-am prezentat intentiile de a deveni primul procuror-sef european. Am avut nevoie de ajutorul Bundestagului pentru a le putea pune in practica.

In urma cu trei ani, principala mea preocupare a fost sa ma asigur ca infiintarea EPPO nu va provoca perturbari in cazurile existente. Acesta este motivul pentru care am insistat atat de mult asupra resurselor. Astazi, ma bucur sa va informez despre modul in care Parchetul European indeplineste ceea ce am promis.

Am inceput sa ne exercitam competentele la 1 iunie 2021. Nu a existat nicio intrerupere. Cu resurse minime, in pofida unor conditii de lucru suboptime, sub o presiune extrema a timpului, am inceput sa lucram, destul de bine, si in profit.

In primul nostru an de activitate, am tratat peste patru mii (4000) de sesizari penale. Aproximativ jumatate din rapoartele penale pe care le-am procesat pana in prezent au provenit de la persoane private. Consider ca acesta este un indicator fiabil al increderii cetatenilor.

Impreuna cu toate autoritatile nationale relevante, am reusit astfel sa integram EPPO in sistemul judiciar din douazeci si doua (22) de state membre. Aceasta este o realizare extraordinara.

Am creat ceea ce eu numesc „zona EPPO”. O zona in care, prin punerea in aplicare a unei politici de urmarire penala, unificam abordarea investigatiilor privind fraudele din UE. In zona EPPO, bugetul si statul de drept sunt mai bine protejate, grupurile infractionale sunt combatute mai eficient si, ca urmare, sunteti mai in siguranta.

Putem masura eficienta ca un raport intre input si output. Bugetul nostru pentru 2021 a fost mai mic de patruzeci si cinci (45) de milioane de euro. In primul an de functionare a EPPO, judecatorii ne-au acordat confiscarea a peste un sfert de miliard de euro. Asadar, pui un (1) euro si primesti cinci (5) inapoi. Randamentul investitiei este masiv si imediat.

Noi punem sechestru, autoritatile nationale confisca. Prin apararea intereselor financiare ale Uniunii Europene, EPPO aduce, in realitate, bani inapoi in bugetele nationale. Cu cat suntem mai eficienti, cu atat mai mare este beneficiul dumneavoastra.

Visul meu este ca ministrii de finante sa ajunga sa vada ca EPPO este o institutie a UE care aduce bani direct in visteria lor. Nu numai datorita capacitatii noastre superioare de a urmari si de a confisca activele frauduloase; ci si pentru ca suntem cel mai bun instrument disponibil pentru a combate frauda transfrontaliera in materie de TVA.

Cea mai recenta estimare a Europol este ca numai frauda in materie de TVA in UE costa cincizeci (50) de miliarde de euro in fiecare an. Conform evaluarii noastre, avem de-a face in principal cu organizatii criminale consolidate, adesea implicate si in contrabanda (de exemplu, de tutun), ceea ce provoaca pierderi suplimentare de venituri din accize.

Nu am nicio indoiala ca un EPPO echipat corespunzator va fi capabil sa reprime aceste grupuri infractionale cu o ferocitate fara precedent. Nu am nicio indoiala, pentru ca vedem ca acesti infractori incep sa nu se simta bine.

EPPO a inceput sa imbunatateasca protectia intereselor financiare ale UE. Permiteti-mi sa va dau doua exemple care ilustreaza de ce EPPO este cel mai bun instrument disponibil pentru a urmari criminalitatea economica si financiara transfrontaliera.

Biroul nostru de la Paris a demarat o investigatie privind o societate implicata intr-un sistem de frauda in domeniul TVA care a implicat state membre neparticipante si tari terte. Procurorul delegat european responsabil a identificat un cetatean britanic ca fiind suspect. Pe baza informatiilor transmise prin intermediul Eurojust, acesta parea sa fie, de asemenea, principalul suspect intr-un caz de frauda cu TVA in Suedia, cu un prejudiciu estimat la optzeci (80) de milioane de euro.

La acel moment, procurorii suedezi nu reusisera sa il captureze pe acesta in Regatul Unit de mai bine de un (1) an. Am primit informatii ca acesta a calatorit in Romania. L-am gasit si i-am perchezitionat locuinta. Cu toate probele asigurate, a fost arestat si, ulterior, predat procurorilor suedezi in baza unui mandat european de arestare. Toate acestea s-au intamplat in doar doua saptamani…

Sau luati operatiunea Platinum rush. In iulie 2019, autoritatile germane au demarat o ancheta privind o schema de frauda in domeniul TVA. Autoritatile nationale avansau cu o viteza buna, aducand in fata instantei primii suspecti din ceea ce parea a fi un mic grup infractional chiar in momentul in care EPPO era pe cale sa inceapa operatiunile.

In iunie 2021, autoritatile germane trebuiau sa intrebe EPPO daca doreste sa preia acest caz. Biroul nostru din Munchen a facut verificari standard in sistemul nostru de gestionare a cazurilor, care ofera acces la informatii despre investigatiile in curs de desfasurare din intreaga zona EPPO. Si-au dat seama ca era vorba de mult mai mult decat ceea ce procurorii germani puteau gasi folosind instrumentele traditionale de cooperare judiciara.

Am extins imediat domeniul de aplicare al investigatiei de la trei (3) la sase (6) state membre. Dintr-o data, am vazut imaginea de ansamblu: un prejudiciu de peste treizeci si trei (33) de milioane de euro si mult mai multi suspecti (inclusiv membri ai ‘Ndrangheta), precum si companii implicate…

Ne-am dus imediat dupa bunurile lor, peste granite, rapid. Sase luni mai tarziu, au avut loc primele arestari. Pana in prezent, am obtinut deja patru (4) condamnari definitive. Zece (10) milioane de euro au fost deja confiscate. Dupa ce am confiscat bunuri in valoare de peste treizeci si trei (33) de milioane de euro, 100% din prejudiciu poate fi recuperat in acest caz.

Am fost un accelerator. Si mai important: am descoperit intregul grup organizat din spatele acestei scheme si l-am anihilat dintr-o singura lovitura. In cele din urma, activitatea noastra de recuperare a prejudiciilor a fost excelenta. Numai un parchet transnational poate oferi astfel de castiguri de eficienta.

Cu toate acestea, EPPO este departe de a-si fi desfasurat intregul potential.

Nivelul actual de detectare a fraudelor din UE ne face sa deschidem aproximativ 100 de cazuri noi in fiecare luna. Sa fim optimisti in ceea ce priveste rapiditatea procedurilor judiciare corespunzatoare. Estimarea mea prudenta este ca in urmatorii trei (3) ani vom dubla numarul investigatiilor noastre active…

Cu alte cuvinte, volumul nostru de munca va creste in mod mecanic, chiar daca nu schimbam nimic.

Cu toate acestea, nivelul actual de detectare a fraudei UE nu este satisfacator. Trebuie sa facem mai mult!

In ceea ce priveste cheltuielile, primim o medie de abia sapte (7) rapoarte penale pe luna de la OLAF si Comisie la un loc, iar tendinta este in scadere! Exista loc pentru imbunatatiri.

In ceea ce priveste frauda in domeniul veniturilor: in mai multe state membre, in primele luni, autoritatile nationale nu au raportat nicio suspiciune de frauda grava in materie de TVA sau chiar de frauda vamala!

Acesta este motivul pentru care m-am angajat cu sefii politiei, administratiilor fiscale si vamale, precum si cu ministrii responsabili, pentru a ma asigura ca investigatori specializati si dedicati lucreaza la cazurile EPPO. Lucrand la nivel transnational, acesti ofiteri vor constitui de facto un corp de elita de investigatori de frauda financiara cu inalta calificare. Am solicitat o discutie pe aceasta tema si cu ministrii de finante din landurile germane.

Daca luam in serios misiunea noastra, volumul nostru de munca nu poate decat sa creasca. Acest lucru are, de asemenea, implicatii asupra modului in care ne organizam activitatea si aduce cadrul juridic existent la limitele sale.

De exemplu, atunci cand a fost negociat regulamentul EPPO, nimeni nu a anticipat cu adevarat volumul de munca pus pe umerii membrilor Colegiului EPPO. Cu totii avem nenumarate responsabilitati. Sa ne uitam doar la cele care sunt strict legate de urmarire penala.

Un exemplu: adjunctul meu italian. In prezent, acesta supravegheaza aproape doua sute cincizeci (250) de cazuri initiate in Italia. El este responsabil de activitatea a saisprezece (16) si, speram, in curand douazeci si doi (22) de procurori europeni delegati, localizati in sapte (7) si, speram, in curand opt (8) birouri teritoriale.

Ca orice procuror european, el trebuie sa participe, de asemenea, la deciziile cruciale privind cazurile initiate in alte state membre in cel putin una (1) dintre cele cincisprezece (15) camere permanente ale noastre. In prezent, numarul mediu de anchete monitorizate de o camera permanenta este de peste saizeci (60).

Aceasta este cu adevarat o munca de urmarire penala foarte mare. Succesorul sau se va confrunta cu cel putin dublul acestui volum de munca. La fel si adjunctul meu german, care este pe cale sa vada dublat numarul procurorilor europeni delegati in Germania.

Toate acestea pentru a spune ca stim deja care sunt principalele domenii in care regulamentul EPPO trebuie revizuit.

Inca de la inceputul mandatului meu, am implicat Comisia Europeana si colegislatorul european in ceea ce priveste o deficienta fundamentala a conceptiei noastre institutionale. Fiind primul parchet transnational, EPPO este rezultatul unui transfer autentic de suveranitate in domeniul justitiei si nu al unei delegari de competente executive de catre UE. Cu toate acestea, EPPO este tratat ca o agentie descentralizata a Comisiei Europene, ceea ce nu este compatibil cu independenta noastra.

Spre deosebire de agentiile descentralizate, EPPO nu contribuie la punerea in aplicare a unei politici a Uniunii. Acesta exercita o putere specifica, care era o prerogativa a suveranitatii statelor membre pana la crearea sa. In calitate de organism judiciar al UE, EPPO nu ar fi trebuit sa fie niciodata asimilat unei agentii descentralizate a UE. Acest lucru trebuie sa fie corectat prin intermediul unei modificari legislative.

Stim deja ca sistemul de rotatie a procurorilor europeni este incorect din punct de vedere matematic. Ca gestionarea acestora in conformitate cu statutul standard al personalului UE este gresita din punct de vedere institutional, in timp ce administrarea procurorilor europeni delegati este un cosmar birocratic.

Stim deja ca trebuie clarificate modalitatile investigatiilor noastre transfrontaliere. Ca EPPO trebuie sa i se permita sa isi exercite competenta pentru infractiuni precum contrabanda in aceleasi conditii in toate statele membre participante. In caz contrar, oferim organizatiilor criminale posibilitatea de a face forum shopping intre jurisdictiile nationale. Acestea fac deja acest lucru. De ce ar trebui sa le permitem acest lucru?

Acest lucru este cu atat mai urgent in contextul reflectiilor in curs de desfasurare cu privire la modul in care se poate garanta ca masurile restrictive ale UE au un impact puternic. Aveti nevoie de o aplicare consecventa si eficienta din partea autoritatilor nationale, bineinteles. Dar este nevoie, de asemenea, ca sanctiunile pentru eludarea acestora sa fie disuasive, iar aplicarea lor sa fie eficienta.

Recent, comisarul Reynders s-a interesat de opinia noastra de experti cu privire la extinderea competentei noastre la incalcarea masurilor restrictive ale UE. Raspunsul Colegiului EPPO este simplu: da, este fezabil.

De fapt, ar fi bine sa fie, deoarece avem deja o mica parte de competenta in acest domeniu! Avem deja cazuri de contrabanda care implica eludarea masurilor restrictive ale UE…

Onorabili deputati, pentru a incheia,

permiteti-mi sa repet promisiunea pe care am facut-o acum trei ani: Vreau ca EPPO sa fie o institutie cu adevarat independenta, eficienta si puternica, o institutie in care cetatenii sa aiba incredere.

Principiul nostru principal este ca toata lumea este egala in fata legii. Respectam cu strictete principiul legalitatii. Vom respinge orice incercare de a interfera cu oricare dintre investigatiile noastre.

Un Parchet European eficient si independent face ca UE sa fie mai puternica.

Suntem puternici atunci cand ne aplicam principiile in mod consecvent, cand ne aplicam deciziile si legile in mod eficient.

Da, extinderea competentelor noastre ar necesita rediscutarea regulamentului nostru fondator. Dar oricum avem nevoie de o revizuire serioasa a regulamentului nostru fondator. Mult mai repede decat s-a planificat initial.

Sunt convinsa ca, in prezent, nu exista in UE un instrument de drept penal mai bun pentru investigarea si urmarirea penala a incalcarilor masurilor restrictive ale UE.

Sper ca am explicat ceea ce avem nevoie pentru a face EPPO mai eficient, pentru a-i desfasura potentialul. Si, inca o data, ma bazez pe ajutorul dumneavoastra.

Urmareste-ne si pe:

Comentarii: