Lazar, dezvaluiri despre „grupul de reflectie” creat de mafie cu scopul sabotarii Justitiei: „S-a infiintat in 2013”

news

Fostul procuror general Augustin Lazar prezinta mai multe informatii despre „grupul de reflectie” despre care fostul ministru al Justitiei, Tudorel Toader, a spus ca i-a impus ordonantele de urgenta privind amnistia si gratierea precum si cele legate de codurile penale.

Intr-un interviu pentru Revista 22, Lazar a dezvaluit ca in 2013 a luat fiinta un „grup de reflectiune” al carui scop era „sa se reajusteze acest sistem judiciar si legislatia sa fie mai permisiva, dupa mentalitatea noastra”. „Anumiti juristi au fost invitati sa ia parte la un grup de reflectiune in care sa fie ajustate in primul rand textele de la conflictul de interese si abuzul in serviciu. S-a inceput cu asta pentru ca aici autoritatea judiciara daduse dovada de o performanta formidabila si aveam zeci de parlamentari condamnati pentru conflict de interese si de ordinul sutelor dintre demnitarii statului roman, inalti functionari, ministri, consilieri judeteni etc.”, a explicat fostul procuror general.

Iata mai multe detalii:

Augustin Lazar: In 2007, cand Romania a intrat in UE, noi am pregatit la cheie ceea ce s-a numit euromodelul judiciar romanesc, adica toate legile justitiei la standardele europene cele mai ridicate – Institut al Magistraturii, care pregatea magistrati de nivel inalt, dispozitie constitutionala privind separarea puterilor in stat -, adica tot ce trebuia pentru ca noi sa fim la nivel european pentru a preveni fraudarea banului public si, mai ales, a banului european la care se gandeau partenerii nostri strategici care ne-au primit in UE. Din pacate, multi au gandit „zicem ca ei – formam cadru legal, strategie anticoruptie, DNA, DIICOT -, dar facem ca noi“. Ei au fost convinsi ca in continuare vor putea tine sub control sistemul judiciar si va fi in regula, daca avem la vedere un cadru normativ european in toate domeniile. Ei bine, in cativa ani s-a demonstrat ca institutiile justitiei s-au manifestat ca autoritate in stat, ca autoritate judecatoreasca, ceea ce a tras un semnal de alarma in anumite minti. Incepand de prin 2013, ce s-a intamplat? S-a facut dupa model european un grup de reflectiune, acest fapt m-a impresionat cand am aflat, si de planificare cum sa se reajusteze acest sistem judiciar si legislatia sa fie mai permisiva, dupa mentalitatea noastra. S-a inceput cu conflictul de interese, imunitati etc.

Revista 22: La ce grup va referiti? Cine facea parte din acest grup?

Augustin Lazar: Asta este o foarte buna tema pentru o investigatie jurnalistica. Eu va spun doar ca anumiti juristi au fost invitati sa ia parte la un grup de reflectiune in care sa fie ajustate in primul rand textele de la conflictul de interese si abuzul in serviciu. S-a inceput cu asta pentru ca aici autoritatea judiciara daduse dovada de o performanta formidabila si aveam zeci de parlamentari condamnati pentru conflict de interese si de ordinul sutelor dintre demnitarii statului roman, inalti functionari, ministri, consilieri judeteni etc. Ei bine, aici a fost momentul critic, cand un foarte mare numar de functionari publici au primit condamnari si-au exercitat influenta politica pentru ca aceste texte ale conflictului de interese si abuzului in serviciu, de care ei erau vizati in administrarea banului public – ca totul pleca de la drenarea banului public de la buget catre firmele lor private -, sa fie modificate. Si atunci s-a creat un grup de reflectiune pentru reajustarea legislatiei.

Lucrurile pe care le vedem astazi nu s-au produs intamplator si nu s-au produs dintr-o data. Acele persoane au vizat textele care sunt de reajustat si s-au ocupat de ele, cu toata agitatia si dezbaterea publica aferenta, apoi au facut o planificare de actiune cu mai multe variante pe ce domenii sa actioneze in asa fel incat sa ajunga la rezultatele pe care si le doresc. In esenta, pentru a intelege publicul, sistemul european, care era foarte bine pus la punct intre norme, trebuia largit si fragilizat pentru ca cei in cauza sa poata sa respire mai cu usurinta, ca sa zic asa. Am sa va dau un exemplu. Pentru achizitiile de bunuri si servicii conditiile legale au devenit mult mai permisive pentru a se incredinta direct fara probleme. S-a ajustat legislatia riguroasa dupa mentalitate si dupa nevoi.

Revista 22: Toata modificarea de legislatie la care am asistat in ultimii ani a fost parte a unei strategii, a unui plan?

Augustin Lazar: Da, o agenda ascunsa dupa un paravan suveranist, ca noi suntem in tara noastra si stabilim regulile dupa cum vrem noi, si nu dupa cum ne pretind altii. Exista in Romania o anumita mentalitate conservatoare care vrea sa-si faca un cadru legal neeuropean. N-au putut pentru ca suntem in UE si atunci si-au facut, pe langa cadrul legal permisiv pentru cheltuitul banului public, si un cadru legal pentru a incorseta justitia, sa-i restranga libertatea, adica sa aiba cat mai multe restrictii, incat sa nu-si permita magistratii sa fie si sa se exprime independent.

Revista 22: Dintre toate acele modificari legislative, care anume a afectat cel mai mult independenta justitiei?

Augustin Lazar: Cumulul de interdictii si restrictii. A fost o expresie la un moment dat: „puneti degetul pe dispozitia normativa care afecteaza independenta justitiei“. Ajustarile au fost facute la maniera abila, cu niste oameni de la grupul de reflectiune, care s-au straduit pe cat posibil sa nu faca lucruri… prea batatoare la ochi. Asta au invatat dupa lectia Ordonantei 13. Sa faca niste ajustari care sa prinda justitia intr-un corset strans, prin efectul cumulativ al masurilor. Au inasprit conditiile raspunderii materiale pentru magistrati incat sa-i treaca fiorii pe magistrati daca semneaza un rechizitoriu sau o hotarare de condamnare, au stabilit noi conditii pentru Institutul National al Magistraturii, pentru a produce o criza de magistrati in urmatorii cativa ani – aceasta hotarare s-a amanat deocamdata. Au stabilit conditii de numire la varful Ministerului Public prin care sa fie totul sub controlul ministrului Justitiei. Sa nu mai poata misca nimeni in front si de aici incolo discutam despre orice.

Mai mult despre:

Comentarii: