Marele Premiu de Formula 1 al Olandei: Autoritatile interzic circulatia masinilor pe strazile orasului Zandvoort

life

Marele Premiu de Formula 1 al Olandei are loc intr-un orasel de coasta in care masinile personale sunt interzise in acest weekend, multi fani sosind cu bicicleta, potrivit BBC.

In acest weekend, Zandvoort, cu doar 17.000 de locuitori, primeste aproximativ 300.000 de vizitatori.

O autoproclamata armata portocalie a venit sa-l vada pe pe Max Verstappen in actiune. In acest weekend insa, doar rezidentii si organizatorii evenimentului au voie sa mearga cu masinile prin localitate. Chiar si politia, paramedicii si agentii de paza patruleaza pe biciclete.

Evenimentul olandez aspira sa fie cel mai durabil din calendarul F1. Aproape o treime dintre suporteri sunt de asteptat sa ajunga cu transportul public, o treime cu bicicleta sau scuterul, iar restul pe jos, cu autocarul sau cu taxiul.

La fiecare cinci minute un tren face legatura intre Amsterdam Central si Zandvoort, iar o flota de autobuze electrice transporta fanii catre statiile aflate chiar langa padocuri. De asemenea, exista mii de locuri de parcare pentru biciclete.

Zandvoort a fost laudat de CEO-ul F1, Stefano Domenicali, pentru ca „aduce un aer proaspat” si contribuie la crearea unui precedent pentru evenimentele de Grand Prix din epoca moderna.

Sportul este sub presiune pentru a-si reduce impactul asupra climei. Conform statisticilor proprii industriei, in 2019 industria a emis o cantitate echivalenta cu cea a unei natiuni mici – aproximativ 256.000 de tone de emisii de CO2.

Exista un obiectiv, de a atinge neutralitatea climatica pana in 2030, dar multi, inclusiv pilotul german Sebastian Vettel, au sustinut ca industria si-ar putea permite sa accelereze pe frontul sustenabilitatii.

Se fac eforturi pentru reutilizarea si reciclarea materialelor, furnizarea de panouri solare si statii de alimentare cu apa in padoc. Cei care cumpara o bautura si aduc inapoi sticla sau cutia pentru a fi reciclata, primesc un jeton de marimea unei monede care ofera o reducere la urmatoarea bautura.

Dar adevarata provocare consta in logistica din afara circuitelor, care reprezinta doua treimi din amprenta de carbon a F1. Un calendar inghesuit cu 23 de curse in 2023 nu ajuta la reducerea acestor cifre. In ceea ce priveste trecerea la vehicule electrice sau la biocombustibili alternativi, experimentele initiale s-au dovedit promitatoare, dar limitate.

Si o parte din Zandvoort care nu va fi ecologica, este cursa in sine. Pista este amplasata intre coasta olandeza a Marii Nordului si o rezervatie naturala extinsa, la aproximativ 15 mile (25 km) vest de Amsterdam.

Ecologistii au pierdut recent un proces pentru a opri cursele de pe acest circuitul pitoresc. Activistii au cerut respingerea autorizatiilor pentru extindere, afirmand ca constructorii au distrus dunele sensibile unde traiesc si se reproduc specii rare de broaste raioase si soparla de nisip. Ei au mai spus ca activitatile pe pista de-a lungul anului au provocat mult mai multa poluare decat au recunoscut organizatorii in cererile de autorizatie.

Cazurile lor au fost respinse de o instanta inferioara in 2021, iar in iulie, Curtea Suprema a decis ca nu exista nicio justificare legala pentru a anula aceasta decizie. Cu toate acestea, instanta a recomandat autoritatilor provinciale sa reanalizeze preocuparile activistilor pentru a stabili daca circuitul ar avea nevoie de o noua autorizatie de mediu in viitor.

Avand in vedere ca vineri la antrenamente au participat aproximativ 95.000 de fani, faptul ca in trenuri parea sa existe un loc pentru toata lumea sugereaza ca planul de mobilitate functioneaza.

Masurile de sustenabilitate promovate de olandezi demonstreaza ca aceste curse pot face mai mult pentru a conserva mediul fara a sacrifica profiturile sau placerea. Si asta ar putea incuraja tarile fara o cultura si o infrastructura de ciclism sa accelereze investitiile pentru a sprijini ambitiile mai ecologice.

Urmareste-ne si pe:

Comentarii: