Ministrul Grindeanu, primul atac la adresa lui Drula, il acuza ca nu a facut suficienta treaba. Sustine ca el va aduce „profesionisti” la Ministerul Transporturilor

politica

Ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, a lansat sambata un atac indirect la adresa fostului minsitru, Catalin Drula, sustinand ca anul acesta e primul in care se dau in folosinta mai putini kilometri de autostrada decat in anul precendent. El a anuntat ca se va deschide circulatiei tronsonul doi din autostrada Sebes – Turda, insa cu restrictii, in segmentul unde au avut loc surpari si unde vor fi reparatii.

”Este prima mea iesire ca ministru al Transporturilor si era normal sa ajung in Timisoara si nu e vorba ca sunt subiectiv, ci ca stiu ca Timisoara a avut intotdeauna marea suferinta a lipsei infrastructurii. Am avut o intalnire cu o parte din structurile aflate in coordonarea Ministerului Transporturilor, am marele avantaj ca stiu ceea ce inseamna Timisoara ca am fost viceprimar si presedinte de Consiliu Judetean, sunt unele proiecte in acelasi stadiu.

Mi-am asumat acest rol in Guvernul Romaniei, fiind probabil unul dintre cele mai grele ministere. Timp de 30 de ani statul a ramas dator cetateanului roman pentru lipsa infrastructurii de transport. Am vazut in acesti ani enorm de multe proiecte, desene, dar de prea putine ori acele lucruri au fost puse in practica. O sa imi construiesc o echipa de profesionisti la Ministerul Transporturilor astfel incat lucrurile sa fie mutate din loc”, a declarat Sorin Grindeanu intr-o conferinta de presa, la Timisoara, citat de news.ro.

Sorin Grindeanu a declarat ca nu este multumit de stadiul lucrarilor la centura de sud a municipiului Timisoara si ca urmeaza sa faca o vizita pe santier.

”Tin mult la proiectul legat de centura sud, stiti ca in 2017, in cele 6 luni cat am fost premier, am resuit sa impulsionez acest proiect, sunt total nemultumit de stadiul lucrarilor care este 40%. Vreau sa stau de vorba, acolo va fi si constructorul. Vreau sa vad angajamente ferme si va asigur ca din doua in doua saptamani o sa vreau sa vad cum avanseaza acest santier”, a declarat Sorin Grindeanu, care a mai anuntat ca a adus cu el, de la Ministerul Transporturilor, omologarea noului tramvai al Timisoarei.

Ministrul Transporturilor s-a referit si la constructia de autostrazi si a anuntat ca va fi dat in folosinta sectorul dintre Sebes si Turda.

”E primul an din ultimii 10 in care se dau mai putini kilometri de autostrada in folosinta, decat in anul precedent. Tot timpul s-au dat mai multi kilometri in folosinta. Punctual, se dau 4,5km de autostrada intre Ungheni si Targu Mures. Ca ordin al marimii si al muncii extraordinare. Exista posibilitatea a se inaugura lotul 2 Sebes – Turda. E totusi un semn de intrebare pentru ca pe o distanta de 1-2 km au inceput surpari.

Aseara am venit cu masina la de Bucuresti, am ajuns tarziu, stiu tot calvarul de pe Valea Oltului si de pe Dealul Negru intre Pitesti – Valcea. Cred ca trebuie sa ii dam drumul, chiar daca va fi restrictionata pe 1-2 km, e noaptea mintii sa ai 25km gata, sa nu ii inaugurezi, sa nu cauti o solutie si sa stai cu acest lot inchis pana la primavara, cand incep lucrarile. Daca va fi siguranta asigurata a celor din trafic, vom da drumul la acest lot, imi voi asuma acest lucru. Mai e o lucrare aproape gata, mareata, 6 km Giurgiu – Vama Giurgiu, sunt 4 benzi acolo. O sa vedem daca vor termina. S-a dat ieri drumul la varianta ocolitoare de la Mihailesti, un proiect inceput cand eram prim-ministru”, a declarat Grindeanu.

Ministrul Transporturilor a mai amintit ca vor fi folosite drone pentru supravegherea santierelor.

”Statul are o datorie imensa fata de cetateanul roman, din aceasta perspectiva, cea a dezvoltarii infrastructurii de transport din Romania. Sper sa schimbam acest ritm, nu pot singur, dar ma bazez pe colaboratori seriosi. Mai mult, va aduceti aminte cand intra in lucrari Calea Torontalului din Timisoara? I-am obligat atunci sa monteze camere si trasmiteam live pe site-ul primariei Timisoara. Voi face lucrul acesta la Ministerul Transporturilor. Cumparam drone care se vor ridica pe santiere si vor transmite live cum se lucreaza de catre cei care au castigat licitatiile ca nu e munca patriotica”, a declarat Sorin Grindeanu.

Si ministrul PSD al Finantelor l-a atacat pe Catalin Drula

Ministrul de Finante, Adrian Caciu (PSD), a lansat un atac vineri la adresa fostului ministru al Transporturilor, Catalin Drula, sustinand ca acesta „si-a permis sa faca reforme doar din gura”. Declaratia a fost facuta intr-o conferinta de presa la Palatul Victoria, avandu-l alaturi pe ministrul de Interne Lucian Bode.

„Acolo a fost o guvernare si nu vreau sa fac politica, dar am constatat ca pe partea de subventii trebuiau achitate facturi restante catre furnizorii de utilitati sau furnizorii de mentenanta, de exemplu de la Metrorex. Deci niciun ban pentru salarii, subventiile nu sunt pentru salarii, care nu au fost platite. Eu n-as vrea sa cream crize cand putem sa le rezolvam, sa nu ne trezim ca e blocata calea ferata sau cum am avut in vara aceasta, se blocheaza metroul. Am deblocat aceasta situatie. Nu am dat cat s-a cerut. Acolo probabil va urma o evaluare a domnului ministru al Transporturilor. Dar macar o rezerva pentru plata subventiilor, in sensul de a deconta strict necesare sau ceea ce e foarte important ca sa nu blochezi activitatea acelor companii, pe care cineva inaintea, nu a mea, pentru ca sunt la Transporturi, eu sunt la Finante, si-a permis sa faca reforme doar din gura. Dumneavostra, ca si mine, cred ca mergeti cu metroul. Daca va simtiti mai bine dupa un an de zile de reforme la metrou, atunci inseamna ca eu gresesc”, a declarat Adrian Caciu, la finalul sedintei de vineri a Guvernului, in care a fost adoptata rectificarea bugetara.

Catalin Drula, fostul ministru al Transporturilor, a prezentat in urma cu o saptamana un „bilant sumbru” al proiectelor privind autostrazile si drumurile rapide pe care le demarase sau la care lucrase cat timp a fost in guvern.

„Bilant sumbru in Transporturi. Doua luni si jumatate de guvern PNL si proiectele bat pasul pe loc
Cum a performat PNL in doua luni si jumatate singur la guvernare? Pe domeniul Transporturilor, la fel de falimentar precum Florin Citu in functia de premier. Proiectele s-au blocat, iar la companiile din subordine au fost instalati carausi de geanta la partid.

Acuma, sa fim bine intelesi: Ministerul Transporturilor nu e unul usor, dar ce s-a intamplat in aceasta scurta perioada este o anulare totala a curentului reformist si profesionist pe care il incepusem.

Cine plateste? Noi, toti, prin intarzieri la proiectele vitale de infrastructura. USR lucra la inceputul unui deceniu de constructie de infrastructura. PNL a zis ca mai bine nu…

Cateva exemple dureroase:

Autostrada A3 Ploiesti – Comarnic – Brasov: am contractat in acest an proiectarea la cheie a autostrazii de pe Valea Prahovei, insistand pe un traseu civilizat cu tuneluri si cu viaducte care sa nu taie in doua statiunile intersectate. Din primele analize ale proiectantului se contura un astfel de traseu ca fiind cel castigator, in septembrie urmand sa fie transmis spre compania de drumuri pentru aprobare. Tot in aceasta perioada, conform contractului, ar fi trebuit sa vedem investigatii geotehnice in teren pe acest traseu aprobat. Insa lucrurile s-au blocat complet. PNL a abandonat acest proiect;

Autostrada A7 Ploiesti-Buzau – Focsani – Bacau – Pascani: dupa ce am convins Comisia Europeana sa finanteze acest proiect prioritar, m-am implicat in accelerarea studiilor de teren si documentelor de proiectare. Pe primul sector Ploiesti-Buzau a fost lansata licitatia pentru lucrari pe 1 iunie, ramanand pentru aceasta toamna obtinerea acordului de mediu, aprobarea proiectelor in Guvern si lansarea licitatiilor pentru celelalte sectoare pana la Pascani. Nu s-a intamplat nimic din acest calendar accelerat in ultimele luni, iar obiectivul lansarii licitatiilor pana la finalul anului pare compromis;

Autostrada A8 Tg.Mures – Tg.Neamt: si aici am reusit sa asigur finantarea europeana prin PNRR pentru sectoarele din capete. Discutasem cu compania de drumuri un grafic accelerat pentru obtinerea in avans a avizelor, autorizatiilor si acordului de mediu pentru aceste sectoare si lansarea licitatiei de lucrari in prima parte a lui 2022. Din pacate, nici pe acest proiect esential pentru Moldova nu e niciun progres in aceasta toamna;

Centurile Bucurestiului DNCB si A0: Pe A0 Nord, lotul 3, intre Afumati si Pantelimon si pe dublarea centurii existente intre A1 (Militari) si DN5 (Jilava) nu au reusit sa anunte castigatorii licitatiei pentru lucrari. Pentru finalizarea modernizarii centurii actuale intre A1 (Militari) si DN7 (Chitila) nu au reusit sa relanseze licitatia de lucrari;

Autostrada A3 Transilvania: Pe sectorul aflat in lucru intre Cluj si Zalau nu au continuat procedura de scoatere din fondul forestier, fiind blocati circa 5 km din traseu. Pe urmatorul sector Zalau – Nusfalau, ce contine tunelul Meses, nu a fost anuntata lista scurta de ofertanti calificati in cadrul licitatiei la etapa 2, iar pe tronsonul Chiribis – Biharia de langa Oradea nu au transat situatia contractuala, ascunzandu-se dupa un ping-pong administrativ;

Autostrada Sibiu – Fagaras: Am lasat in septembrie un proiect cu studiul de fezabilitate aprobat si acordul de mediu obtinut, lipsind un ultim efort administrativ de aprobare a investitiei in Guvern si lansarea licitatiei de lucrari. Nici acest obiectiv nu a fost atins;

Magistrala de cale ferata Cluj – Oradea: alt proiect de aproape 2 miliarde de euro cu finantare din PNRR, unde discutasem cu conducerea CFR un calendar accelerat pentru lansarea licitatiei de lucrari, dar de care se pare ca s-a ales praful;

Drumul rapid Bucuresti – Targoviste: contractul pentru proiectare inca nu e semnat, desi exista castigator desemnat de o luna si nu s-au depus contestatii;

Drumul rapid Ploiesti – Gaesti: contractul de proiectare e suspendat;
Legatura drumului expres Braila – Galati la centura Galati: blocaj total, fapt ce pericliteaza obtinerii finantarii europene pentru centura Galati;

Alternativa Techirghiol: proiectarea acestei autostrazi, care sa elibereze traficul din sudul litoralului a fost complet inghetata, in special transarea solutiei tehnice de traversare a canalului Dunare-Marea Neagra;

Nu au fost anuntati castigatorii la licitatiile pentru proiectarea drumurilor de mare viteza Craiova – Lugoj, Bucuresti – Alexandria, modernizarea ultimului lot din DN6 Alexandria-Craiova;

Nu au fost aprobate traseele si lansate investigatiile de teren pe drumurile rapide Bacau – Piatra Neamt, Bacau – Brasov, Timisoara – Moravita, Craiova – Tg. Jiu, Tisita – Albita, Buzau/Focsani – Braila – Tulcea – Constanta, Fagaras-Brasov”, a detaliat Drula pe pagina sa de Facebook.

Ministerul Transporturilro ar urma sa fie preluat de PSD, mai exact de Sorin Grindeanu, in noul Guvern Ciuca. Insa PNL si PSD nu s-au inteles inca pe toate ministerele, negocierile fiind vineri suspendate.

Presedintele PNL, Florin Citu, le-a spus vineri seara liderilor PNL reuniti in sedinta Biroului Executiv (BEx) ca negocierile cu PSD si UDMR trebuie duse de pe pozitii de forta, fara concesii din partea liberalilor.

La randul sau, prim-vicepresedintele Rares Bogdan a spus ca PNL ar trebui sa primeasca ministerele Transporturilor si Dezvoltarii, sau macar unul dintre ele. Cu toate acestea, voci din PNL sustin ca obtinerea unuia dintre cele doua ministere are niste costuri, care includ cedarea unuia dintre ministerele Educatiei, Afacerilor Externe, Energiei.

Urmareste-ne si pe:

Mai mult despre:

Comentarii: