„Multiple efecte negative”. Presedintele Iohannis a trimis inapoi Parlamentului o importanta lege pentru viitorul Romaniei

news

Presedintele Klaus Iohannis a trimis luni Parlamentului, spre reexaminare, legea pentru aprobarea OUG nr. 81/2016 privind modificarea si completarea Legii Educatiei Nationale nr. 1/2011, motivand ca aceasta ar genera „multiple efecte negative” asupra calitatii procesului educational.

Seful statului arata in cererea de reexaminare transmisa presedintelui Camerei Deputatilor, Liviu Dragnea, ca legea reconfigureaza cadrul normativ ce vizeaza organizarea si functionarea invatamantului dual in Romania.

„Adoptata de cele doua Camere ale Parlamentului in redactari substantial diferite, in forma transmisa la promulgare Legea pentru aprobarea Ordonantei de Urgenta a Guvernului nr. 81/2016 privind modificarea si completarea Legii Educatiei Nationale nr. 1/2011 afecteaza cadrul normativ necesar pentru crearea unui sistem de invatamant profesional si dual coerent si deschiderea acestui sistem catre operatorii economici, intrucat reduce nivelul de autonomie a scolilor in regim dual, elimina conditiile care vizau calitatea pregatirii realizate in cadrul practicii la agentul economic, elimina dispozitiile privind organizarea concursurilor pentru cadrele didactice din unitatile de invatamant dual. Multiplele efecte negative pe care prevederile Legii pentru aprobarea Ordonantei de Urgenta a Guvernului nr. 81/2016 privind modificarea si completarea Legii Educatiei Nationale nr. 1/2011 le pot genera cu privire la calitatea procesului educational impun reexaminarea acestei legi de catre Parlament”, se precizeaza in cerere, scrie Agerpres.

Seful statului precizeaza ca eliminarea necesitatii autorizarii sau acreditarii operatorilor economici implicati in formarea profesionala prin invatamantul dual risca sa limiteze impactul pozitiv generat de formarea elevilor in scoli cu regim dual.

El arata ca este neclar care este autoritatea ce va stabili criteriile de selectie sau evaluare a operatorilor economici ce participa la organizarea si desfasurarea acestei forme de invatamant si care sunt aceste criterii.

„Autorizarea/acreditarea acestor operatori economici devine cu atat mai necesara, cu cat legea aflata la promulgare instituie, la art. unic pct. 4, obligatia de acordare a unor facilitati (nespecificate) la plata taxelor, impozitelor si contributiilor datorate bugetelor de stat, locale, asigurarilor sociale, fondurilor speciale. Astfel, orice operator economic partener in organizarea si functionarea invatamantului dual va beneficia de facilitati, in vreme ce calitatea serviciilor oferite de respectivul operator nu va putea fi verificata prin raportare la continutul programelor de pregatire profesionala propuse de Centrul National de Dezvoltare a Invatamantului Profesional si Tehnic, aprobate prin ordin al ministrului Educatiei Nationale”, se indica in cererea de reexaminare.

In plus, se mai arata ca eliminarea posibilitatii ca invatamantul dual sa poata fi organizat si pentru calificari de nivel 4 si 5 reduce aceasta forma de invatamant la una a actualului invatamant profesional cu durata de 3 ani, care confera acces la continuarea studiilor prin accederea la ciclul superior al liceului.

„Prin reducerea posibilitatii de construire a unei rute profesionale coerente si de restructurare a cadrului national al calificarilor pentru a acomoda o ruta profesionala duala directa se mentine clivajul de oportunitati de acces conferite intre scolile cu caracter profesional/dual si liceele tehnologice”, spune presedintele Iohannis.

Seful statului mentioneaza si ca unele modificari ale legii conduc la reducerea nivelului de autonomie oferit scolilor in regim dual. Astfel, el indica faptul ca sunt eliminate prevederile ce reglementeaza conditiile in care este posibila organizarea de probe de admitere in invatamantul dual, mentinandu-se doar libertatea stabilirii conditiilor de acces la nivel de unitate in colaborare cu operatorii economici.

„Stabilirea conditiilor de acces in unitatile de invatamant profesional dual doar de catre unitatea de invatamant si operatorii economici parteneri — in absenta unor conditii minimale la nivel legislativ privind tipul, numarul si continutul probelor de admitere in invatamantul dual — afecteaza principiile egalitatii si calitatii procesului educational. Ca atare, consideram ca se impune reglementarea conditiilor minimale de acces in unitatile de invatamant profesional dual, unitatea de invatamant si operatorii economici putand sa stabileasca cerinte specifice suplimentare de acces, in functie de specificul formarii profesionale derulate”, spune presedintele Iohannis in cererea de reexaminare.

El evidentiaza ca s-a abrogat necesitatea obtinerii avizului consiliului de administratie al scolilor cu formare preponderenta in regim dual pentru depunerea de candidaturi pentru posturile didactice sau catedrele vacante si rezervate, iar simultan s-a redus autonomia scolilor care scolarizeaza exclusiv in invatamant profesional si tehnic si au o pondere majoritara a invatamantului dual de a organiza concursuri la nivel de unitate pentru ocuparea posturilor didactice in baza criteriilor stabilite de consiliul de administratie. Totodata, seful statului indica faptul ca a fost eliminata si posibilitatea consiliilor de administratie de a aviza candidaturile pentru ocuparea posturilor didactice ori catedrelor ramase neocupate prin concurs sau vacantate in cursul anului scolar sau candidaturile pentru ocuparea functiilor de director si de director adjunct.

„Toate aceste abrogari sunt, in opinia noastra, de natura a afecta calitatea actului educational, precum si eforturile de formare profesionala a cadrelor didactice si a managementului unitatilor de invatamant profesional dual, fiind de esenta acestei forme de invatamant asigurarea implicarii tuturor actorilor interesati, inclusiv a operatorilor economici parteneri. Altfel spus, limitarea libertatii de actiune si a posibilitatilor de implicare a mediului economic in guvernanta scolara elimina una din principalele caracteristici ale invatamantului dual, deja statuate prin actualele prevederi ale OUG nr. 81 /2016”, arata Iohannis.

Seful statului precizeaza si sa sunt eliminate o serie din prevederile de natura sa creeze premisele deschiderii sistemului de invatamant catre operatorii economici, astfel, posibilitatea implicarii intr-o proportie semnificativa a reprezentantilor mediului economic in consiliul de administratie al scolilor a fost semnificativ redusa.

De asemenea, Iohannis arata ca interventia legislativa privind posibilitatea extinderii numarului de locuri din consiliul de administratie cu doua pozitii deschise operatorilor economici, asociatiilor profesionale, consortiilor etc nu se justifica.

„Prezenta obligatorie a reprezentantilor operatorilor economici in consiliul de administratie al unitatii de invatamant profesional este justificata cu atat mai mult cu cat una dintre cerintele prevazute de lege este incheierea unui contract de parteneriat cu unitatea de invatamant si unitatea administrativ-teritoriala pe raza careia se afla unitatea scolara, dar si a unui contract individual de pregatire practica intre elev, respectiv parinte, tutore sau sustinator legal al elevului minor, unitatea de invatamant si operatorul economic”, se precizeaza in cererea de reexaminare.

Iti place aktual24.ro? Urmareste fluxul de stiri aktual24.ro si pe Facebook

O noua experienta cu AK-24. Descarca aplicatia Aktual24 din App Store pentru iPhone si din Google Play pentru Android.

Urmareste-ne si pe:

Comentarii: