N-au inteles nimic din votul de duminica. Dancila se pregateste sa dea OUG cu „pensii speciale” pentru alesii locali si eliminarea unor incompatibilitati pentru primari

politica

Senatorul USR Florina Presada anunta ca Guvernul Dancila se pregateste sa dea o ordonanta de urgenta pentru adoptarea Codului Administrativ. Acesta prevede „pensii specile” pentru alesii locali si eliminarea unor incompatibilitati pentru primari.

„PSD ramane partidul baronilor locali. Nu au inteles nimic din votul romanilor de duminica. Dupa ce i-a omorat Justitia, acum incearca cu Administratia.

In acest moment, Codul Administrativ este la Ministerul Justitiei, cu toate avizele luate, gata de a fi adoptat prin OUG. Daca nu azi, pe lista suplimentara a ordinii de zi a sedintei de guvern, atunci data viitoare. E o chestiune de timp.

Cu Paul Stanescu nr. 2 in partid, baronii locali PSD vor sa isi lase un cadou inainte de iesirea de la guvernare, oricum s-ar intampla acest lucru. Nu le pasa de ceea ce vor lasa in urma lor. Dupa mine, parjolul – acesta este PSD! Ei au nevoie de pensii speciale pentru alesii locali, sa relaxeze incompatibilitatile pentru primari, sa ia decizii de patrimoniu cu majoritati de 50% +1, sa numeasca politic, de sus, prefectii si sefii de deconcentrate, sa organizeze concursuri pentru functii publice despre care stiu doar ei. PSD vrea doar sa populeze administratia publica cu oameni obedienti ca sa poata prada linistiti resursele publice.

Acum jumatate de ora, grupul de comunicare al Comisiei de Cod Administrativ a fost desfiintat”, a scris Presada pe Facebook.

Florina Presada este membra a comisiei speciale care a elaborat Codul administrativ.

Intr-o postare mai veche, Presada a explicat detaliat ce prevede noul Cod Administrativ.

1. Prin noul Cod Administrativ s-au introdus pensii speciale pentru primari, viceprimari, presedinti si vicepresedinti de consilii judetene. De ele beneficiaza toti cei care au avut aceste functii din 1992 incoace (si care nu au avut o condamnare pentru fapte de coruptie) si se cumuleaza cu orice tip de pensie stabilita in sistemul public de pensii sau in alt sistem de pensii neintegrat sistemului public. Aceasta pensie speciala va fi platita din bugetul de stat. Pe langa nedreptatea care se face romanilor care platesc contributii la diverse sisteme de pensii, public si private, aceste pensii speciale contribuie la deficitul bugetului de stat. USR a fost singurul partid care a formulat amendament de eliminare a acestora si singurul partid care a votat pentru el.

2. Codul Administrativ devine baza legala pentru numiri politice si pentru a rasplati cu o functie de demnitate publica pe cei ce slujesc partidul. De la Secretarul General al Guvernului, prefect si subprefect si pana la sefii de deconcentrate, aceste pozitii devin demnitati publice sau permit numirea oricaror persoane pe placul partidului de la guvernare sau al primarului, fara nicio preocupare pentru competenta. Dupa ce a trecut de Senat, in Comisia speciala de Cod Administrativ PSD a introdus noi amendamente care transforma functia de conducere a deconcentratelor, acum ocupata de catre functionari publici: conducatorul va fi „manager, functie de demnitate publica”. Este o gaselnita fara niciun fel de acoperire in legislatia curenta, inventata special pentru a putea crea pozitii de demnitate publica dar fara raspunderea aferenta. In urma acestui amendament, vor trebui operate o serie de modificari legislative importante, urmarindu-se numirea politica si salarizarea mai ridicata in acord cu Legea salarizarii unitare pentru functia de subsecretar de stat.

3. Iobagia functionarilor publici. Functionarii publici sunt singurii care raspund pentru legalitatea actelor administrative, astfel ca era important pentru decidentii politici sa poata scapa usor de cei incomozi, fie prin schimbarea naturii anumitor posturi, fie prin reorganizari mai facile de structuri de posturi. Functia de arhitect-sef nu mai este functie publica de niciun fel (acum functie publica specifica de conducere), astfel ca primarii pot scapa de arhitectii-sefi care nu vor sa emita avize si autorizatii care incalca legea. In plus, a fost eliminat din Cod articolul care prevedea ca functionarii legii beneficiaza de protectia legii atunci cand sesizeaza fapte pe care le considera nelegale. Totodata, autoritatile si institutiile publice pot efectua reorganizari de posturi fara a mai fi necesar avizul Agentiei Nationale a Functionarilor Publici, ca pana acum, iar ANFP nu mai are legitimarea procesuala activa pentru a ataca acele acte nelegale in domeniul functiei publice. USR a avut amendamente pentru a remedia toate aceste aspecte.

Pe langa consecintele de sistem descrise mai sus, Romania risca in continuare sistarea Programului Operational Capacitate Administrativa (POCA) si pierderea a jumatate de miliard de euro, asa cum a atras atentia USR si cum a confirmat Comisia Europeana, daca aceste schimbari la functia publica raman in Codul Administrativ. Chiar daca s-au facut unele modificari fata de varianta adoptata de Senat, raman in continuare chestiuni ce tin de functia publica ce pun in pericol proiectele finantate prin POCA. Daca Romania pierde finantarea europeana, bugetul acestor proiecte va fi suportat din bugetul de stat, ceea ce va contribui la un deficit bugetar si mai mare.

4. Printre schimbarile adoptate in cadrul administratiei publice locale sunt prevederi care fac ca activitatea autoritatilor sa fie si mai opaca decat era pana acum. Nu vor mai fi publicate procese verbale ale sedintelor de consiliu local, ci sinteze ale acestora. Practic, cetatenii nu vor mai sti cine ce a zis exact in sedinta de consiliu local. Au eliminat obligatia alesilor locali de a aduce la cunostinta cetatenilor toate faptele si actele administrative ce intereseaza comunitatea locala.
Primarii nu mai sunt declarati incompatibili in exercitarea calitatii de persoana fizica autorizata sau de persoana care exploateaza o intreprindere individuala sau o intreprindere familiala

Deciziile privind patrimoniul – mai putin vanzarea si cumpararea – se iau cu o majoritate de 50% +1 din numarul consilierilor in functie in loc de majoritatea de 2/3 din numarul consilierilor locali si judeteni in functie. USR a fost singurul partidul care s-a opus acestei modificari. E un amendament dorit foarte mult de toti primarii care au majoritati in consiliile locale si care nu sunt in stare sa convinga opozitia de ce e necesara instrainarea bunurilor publice (parcuri, piete etc.). Amendamentul din Cod a fost sustinut de primari si presedinti de consilii judetene de la toate partidele si e similar unui proiect de lege initiat in 2015 de catre Gabriela Firea, actualul primar general al municipiului Bucuresti.

De asemenea, conform Codului Administrativ, procedura de licitatie a contractelor de concesiune sau inchiriere a bunurilor proprietate publica va fi valida daca sunt depuse doar 2 oferte valide (nu 3, cum era pana acum). Daca procedura se reia, este necesara doar 1 oferta valida depusa (si nu 3).

Urmareste-ne si pe:

Comentarii: