NATO va desfasura nave si aeronave in Marea Baltica pentru protejarea infrastructurii critice

Tarile NATO vor desfasura fregate, avioane de patrulare si drone in Marea Baltica pentru a ajuta la protejarea infrastructurii critice si pentru a putea lua masuri impotriva navelor suspectate ca reprezinta o amenintare pentru securitate, au declarat marti membrii aliantei, potrivit Reuters.
Politia finlandeza a confiscat luna trecuta un petrolier care transporta petrol rusesc si care ar fi avariat Estlink 2, cablul electric dintre Finlanda si Estonia si patru cabluri de telecomunicatii, tarandu-si ancora pe fundul marii.
Presedintele Finlandei, Alexander Stubb, a declarat ca pagubele din 25 decembrie au fost „cu siguranta” legate de Rusia.
„Au legatura cu siguranta in sensul ca nava facea parte din flota rusa din umbra. Si stim ca incarcatura acesteia era ruseasca. Legatura este cu siguranta acolo”, a declarat Stubb, adaugand, totusi, ca este prea devreme pentru a trage concluzii suplimentare cu privire la atribuirea vinovatiei.
In timp ce regiunea este in alerta maxima din cauza tentativelor de sabotaj, armata poloneza a negat marti informatiile din presa locala potrivit carora o nava din „flota din umbra” a fost vazuta in zona gazoductului Baltic Pipe, afirmand ca acest lucru „nu s-a intamplat”.
Actiunile Finlandei impotriva petrolierului Eagle S au aratat ca navele care provoaca daunepot fi retinute de fortele de ordine, a declarat secretarul general al NATO, Mark Rutte, intr-o conferinta de presa dupa o intalnire a opt natiuni la Helsinki, marti.
„Potentialele amenintari la adresa infrastructurii noastre vor avea consecinte, inclusiv posibile acostari, confiscari si arestari”, a spus Rutte.
Membrii NATO urmaresc sa impuan sanctiuni flotei din umbra a Rusiei, ca parte a eforturilor de a proteja instalatiile submarine critice, a declarat cancelarul german Olaf Scholz in urma intalnirii.
„Vom continua sa luam masuri impotriva flotei ruse din umbra, inclusiv cu sanctiuni care au fost deja impuse si altele care ar putea urma, inclusiv impotriva anumitor nave si companii de transport maritim care reprezinta, de asemenea, o amenintare pentru mediu”, a declarat Scholz reporterilor.
Aproximativ 2.000 de nave traverseaza Marea Baltica in fiecare zi, ceea ce face dificila monitorizarea, a declarat presedintele leton Edgars Rinkevics.
„Hai sa recunoastem, nu putem asigura protectie 100%, dar daca trimitem un semnal indraznet, atunci cred ca astfel de incidente vor scadea sau chiar vor inceta”, a declarat Rinkevics.
Presedintele Finlandei, Alexander Stubb, a spus ca trebuie efectuate studii juridice suplimentare pentru a evalua ce masuri pot fi luate impotriva navelor suspectate, pastrand in acelasi timp libertatea de navigatie.