Nissan investeste 2 miliarde de lire sterline intr-o fabrica de masini electrice din Marea Britanie

externe

Firma japoneza va construi modelele electrice Qashqai si Juke la aceasta uzina, alaturi de urmatoarea generatie a modelului electric Leaf, care este deja produsa acolo. Programul ar putea contribui la pastrarea locurilor de munca a aproximativ 6.000 de lucratori in mod direct si a altor mii de persoane in Marea Britanie, potrivit BBC.

Nissan a precizat ca, alaturi de aceasta, va fi nevoie si de o noua fabrica de baterii, cunoscuta sub numele de „gigafactory”.

Aceasta se adauga la actuala fabrica adiacenta uzinei de automobile si la o alta gigafactory care este deja construita de partenerul sau, AESC.

Nissan va cheltui 1,12 miliarde de lire sterline pentru a-si pregati instalatiile si lantul de aprovizionare din Regatul Unit pentru noile modele si pentru a-si pregati forta de munca.

Impreuna cu gigafactoria, noua investitie totala va fi de pana la 2 miliarde de lire sterline, potrivit companiei.

Lei Zhang, presedintele AESC, a declarat ca firma a lansat un studiu de fezabilitate privind extinderea operatiunilor sale de la gigafactory in Sunderland. Se asteapta ca planul sa primeasca sprijin guvernamental, desi nu este clar ce forma va lua acesta. Nissan a confirmat ca va primi o finantare de 15 milioane de lire sterline pentru centrul sau de cercetare din Bedfordshire.

Sindicatul Unit a declarat ca planul „asigura viitorul pe termen lung al sitului si miile de locuri de munca calificate si bine platite pe care le sustine”, dar a solicitat mai mult sprijin guvernamental pentru industria auto.

La inceputul acestui an, directorul operational al Nissan, Ashwani Gupta, care a parasit intre timp compania, a declarat ca Marea Britanie va avea dificultati in a ramane competitiva in raport cu alte tari producatoare de automobile din cauza costurilor de productie mai mari, crescute de facturile la energie si de inflatie.

Alan Johnson, vicepresedintele senior al Nissan pentru productie si lant de aprovizionare, a declarat la emisiunea Today de la BBC ca Marea Britanie „poate fi un loc competitiv pentru productia de automobile, dar totul trebuie sa fie in regula”.

„Nu doar uzina in sine, ci si mediul inconjurator: costurile energiei, infrastructura, administratia locala [si] sprijinul guvernului national trebuie sa fie corecte pentru ca totul sa functioneze”, a spus el.

Guvernul britanic a oferit sprijin pentru Nissan prin intermediul Fondului de transformare a sectorului auto, care a primit o suplimentare de 2 miliarde de lire sterline in declaratia de toamna de miercuri.

Johnson a refuzat sa comenteze cu privire la valoarea finantarii pe care compania a primit-o de la contribuabilii britanici. El a declarat: „Sprijinul pe care l-am primit in trecut a fost excelent si suntem foarte recunoscatori pentru sprijinul pe care il primim.

„Adevarul este ca discutiile sunt in curs de desfasurare cu guvernul, nu s-au incheiat si, prin urmare, nu sunt in masura in acest moment sa fac vreun anunt sau vreun comentariu cu privire la vreo cifra.”

Contributia guvernului la proiectul Nissan este inteleasa ca fiind de aproximativ 100 de milioane de lire sterline, iar daca fabrica i va merge mai departe, finantarea pentru aceasta va fi, de asemenea, de aproximativ 100 de milioane de lire sterline.

Anuntul Nissan vine in contextul in care guvernul a confirmat crearea unei „zone de investitii” pentru nord-estul Angliei. Guvernul a declarat ca aceasta va crea peste 4.000 de locuri de munca in cinci ani.

In vara, Gupta a avertizat, de asemenea, ca cea mai mare uzina de productie auto din Marea Britanie, situata in Sunderland, ar fi „nesustenabila” fara un acord comercial post-Brexit privind tarifele vamale.

Normele care urmeaza sa intre in vigoare in ianuarie anul viitor inseamna ca va exista un tarif de 10% pentru masinile vandute intre Regatul Unit si UE, cu exceptia cazului in care producatorii de automobile si-au procurat cel putin 45% din componente, ca valoare, din Regatul Unit sau din UE.

Bateriile sunt cea mai scumpa parte a unui vehicul electric, iar unii producatori din Regatul Unit si din UE au declarat ca vor avea dificultati in a indeplini cerintele si au solicitat amanarea aplicarii normelor.

Johnson a declarat ca Nissan exporta 80% din vehiculele produse la uzina sa din Sunderland, „asa ca, desigur, exportul este esential pentru succesul nostru”.

„In ceea ce priveste acordul privind Brexit, ne ocupam de el”, a spus el, adaugand ca cheia strategiei Nissan este „ca investitiile majore, cum ar fi productia de baterii, sa fie facute in Marea Britanie”.

Si alti producatori de automobile si-au exprimat ingrijorarea cu privire la tarifele vamale.

In luna mai, Stellantis, care detine Vauxhall, Peugeot, Citroen si Fiat, a declarat ca ar putea fi nevoita sa inchida fabricile din Marea Britanie daca guvernul nu renegociaza acordul Brexit.

Firma si-a luat angajamentul de a produce masini electrice in Marea Britanie, dar a spus ca, daca costul „devine necompetitiv si nesustenabil, operatiunile se vor inchide”.

Uzina AESC din Sunderland este singura din Marea Britanie care produce in prezent baterii pentru vehicule electrice, insa Tata, proprietarul Jaguar Land Rover, intentioneaza sa construiasca o fabrica de 4 miliarde de lire sterline in Somerset.

Unele firme producatoare de baterii au intampinat probleme la infiintarea in Marea Britanie.

Britishvolt, care planuia sa produca baterii in nord-estul tarii, a intrat in administrare la inceputul acestui an. A fost preluata de firma australiana Recharge Industries, dar nici acest lucru nu a decurs fara probleme, 2,5 milioane de lire sterline din pretul de achizitie fiind inca neplatite la cateva luni dupa ce trebuiau platite.

In schimb, in UE exista 35 de fabrici deschise, in constructie sau planificate.

In septembrie, prim-ministrul Rishi Sunak a anuntat o schimbare majora in politica ecologica a Regatului Unit, amanand cu cinci ani, pana in 2035, interzicerea noilor masini pe benzina si diesel.

Nissan a declarat in septembrie ca nu isi va schimba calendarul si ca va ramane la fabricarea de vehicule electrice doar pana in 2030.

Seful firmei, Makoto Uchida, a declarat atunci ca este ceea ce trebuie facut pentru afacerea sa, pentru clienti si pentru planeta.

Amanarea interdictiei a avut un efect de recul asupra numarului de vehicule electrice care se asteapta sa fie vandute in Marea Britanie pana in 2027.

Biroul pentru responsabilitate bugetara, un organism independent de previziuni economice al guvernului, a declarat miercuri ca doar 38% dintre vehiculele noi vandute in Regatul Unit in 2027 vor fi electrice, mai putin decat cele 67% pe care le preconiza in martie.

Urmareste-ne si pe:

Mai mult despre:

Comentarii: