Noul premier al Moldovei anunta in Parlament: „Confiscam averile celor corupti, iar cu acesti bani vom construi scoli, aziluri, case de cultura si drumuri”

politica

Printre prioritatile Cabinetului Gavrilita, prezentat astazi in Parlament, au fost numite Pachetul legislativ privind sistemul justitiei si confiscarea averilor ilicite, simplificarea drastica a regulilor de activitate pentru intreprinderile mici si mijlocii, incurajarea tinerilor si femeilor in afaceri, cresterea salariilor pana la 15 mii de lei, transmite Moldpres, agentia oficiala de stiri a Republicii Moldova.

De asemenea, au fost numite dezvoltarea capacitatilor de asimilare a fondurilor pentru dezvoltare Infrastructura subdezvoltata, dezvoltarea infrastructurii, inclusiv doua miliarde de lei anual pentru modernizarea economica a satelor, majorarea pensiei minime pana la doua mii de lei in trimestrul patru al acestui an, compensarea integrala a medicamentelor pentru cei cu pensii minime, cresterea indemnizatiilor, intreprinderea pasilor pentru integrarea in Uniunea Europeana.

Premierul desemnat Natalia Gavrilita a declarat drept prioritate a Guvernului si lupta anticoruptie.

„Vom curata institutiile de stat de oameni corupti. Vom face tot posibilul sa recuperam banii din miliard si din alte scheme. Vom tinti confiscarea averilor celor corupti, iar cu acesti bani vom construi scoli, aziluri, case de cultura si drumuri”, a spus Natalia Gavrilita.

Presedintele Maia Sandu a avut un mesaj de felicitare pentru membrii Guvernului. Seful statului a declarat in cadrul ceremoniei de investire ca membrii Executivului vor avea tot sprijinul atat din partea sa, cat si a Parlamentului.

„Eu o sa va sprijin, Parlamentul o sa va sprijine. Aveti sprijinul partnerilor de dezvoltare, dar este foarte important sa aveti sprijinul cetatenilor. Sa fiti aproape de cetateni, sa comunicati cu ei, si, orice decizie pe care o luati sa porneasca de la nevoia cetateanului. Va urez sa va faceti lucru cu onoare, cu demnitate si mult curaj. Mult succes!”, a declarat Maia Sandu.

Discursul integral al Nataliei Gavrilita

Dragi cetateni, stimati colegi din Parlament,

In cele ce urmeaza voi prezenta programul de guvernare al viitorului guvern si echipa de profesionisti integri si bine-intentionati care il vor pune in aplicare si vor transforma aceasta tara in cativa ani. Voi explica motivatia care sta in spatele principalelor actiuni din acest program, ca sa fie clar pentru toata lumea spre ce tindem si ce dorim sa realizam in urmatorii patru ani.

Acest program descrie cum va fi implementata platforma electorala a Maiei Sandu la alegerile prezidentiale si a Partidului Actiune si Solidaritate la alegerile parlamentare, ambele castigate cu un scor care inseamna mandat clar acordat de cetateni. De aceea acest program include ca prioritati majore reforma justitiei, curatarea institutiilor statului de scheme si coruptie, atragerea investitiilor si crearea locurilor de munca bine platite, reducerea saraciei si cresterea pensiilor si suportului social pe fonul crizei COVID-19, din care trebuie sa iesim pentru a reveni la o viata normala, fara restrictii.

Voi reveni la aceste prioritati detaliat in continuarea acestei prezentari, dar acum as dori sa explic oamenilor de ce credem ca anume aceste prioritati trebuiesc abordate.

Moldova e o tara mica si actiunile Guvernului si ale statului, in general, au un impact foarte mare asupra vietii cetatenilor. Ajuta sau nu guvernul afacerile afectate de pandemie? Raspunsul e vital pentru sute de mii de oameni. Face sau nu Guvernul ordine in domeniile afectate de intelegeri de cartel si preturi exagerate – cum ar fi cel petrolier sau farmaceutic? Raspunsul decide daca sute de mii de familii vor fi mai sarace si mai vulnerabile in fata crizelor. Actioneaza institutiile statului eficient in recuperarea banilor din Furtul Miliardului sau acopera hotii si le asigura protectie? Raspunsul la aceasta intrebare influenteaza direct stabilitatea financiara a tarii si oportunitati pierdute in domeniul investitiilor si crearii locurilor de munca.

Timp de treizeci de ani clasa politica din Moldova a folosit institutiile statului ca paravan pentru imbogatire. Apogeul acestui tip de organizare statala in jurul coruptiei a fost atunci cind sute de oameni – demnitari de stat, functionari publici, oameni-cheie din justitie si sistemul bancar – au fost capabili sa organizeze o adevarata conspiratie, pentru a fura acest popor de sume colosale atat din banca de stat, cat si direct din rezervele nationale, prin ceea ce cunoastem drept Furtul Miliardului.

Noi pronuntam atat de des furtul miliardului, incat aceste cuvinte aproape ca si-au pierdut sensul, de aceea vreau sa explic ce inseamna un miliard de euro. Daca o persoana extrem de muncitoare si economa, ar reusi sa puna de-o parte, in fiecare zi, cate 100 de euro, inclusiv sambata si duminica, acea persoana ar putea acumula un miliard de euro in 27 de mii 400 de ani de munca. 27 de mii de ani.

Daca veti angaja un om sa va culeaga roada timp de o zi, si la sfarsitul zilei nu l-ati plati, acel om va fi extrem de suparat. Este normal ca poporul acestei tari este suparat pentru furtul a 27 de mii de ani de munca fara odihna.

Desi au trecut cativa ani, pentru oamenii simpli cu care am vorbit in aceasta campanie electorala aceasta tema ramane actuala. Ei vor sa afle cine le-a furat banii, unde sunt aceste economii, de ce nimeni nu e pedepsit pentru un furt enorm, facut in vazul unei tari intregi si cum pot fi recuperati acesti bani. Votul din 2020 pentru Maia Sandu si din 2021 pentru Partidul Actiune si Solidaritate este exprimarea unei dorinte populare pentru justitie. Este un indicator clar ca oamenii nu mai pot fi amagiti si ca dimensiunea morala a politicii este esentiala.

Vad in fata mea in Parlament foarte multi oameni noi. Oameni tineri, oameni veniti din alte domenii in politica, oameni care simt altfel rolul lor in acest parlament. La fel si componenta Guvernului cu care am venit azi in sala, include multi oameni care au fost departe de politica – profesionisti integri care au muncit in companii private, in centre de cercetare, in sectorul asociativ. Avem toate ingredientele pentru schimbarea clasei politice.

Guvernul actual are o misiune extrem de importanta – sa demonstreze oamenilor ca Moldova poate fi guvernata de oameni cinstiti, oameni bine intentionati. Aceasta e misiunea cea mai importanta a acestui Guvern sa aratam ca un guvern de oameni integri e bun pentru tara, ca banii opriti din scheme si coruptie pot ajuta oamenii acestei tari, iar Moldova poate reveni in echipa statelor civilizate, decente, unde in capul mesei este legea si nu pofta boierului.

Acest Guvern nu va fura, nu va crea legi care sa permita furtul, nu va imparti bani publici cu procent, nu va crea companii abonate la achizitii, nu va privatiza pentru feciori si fini proprietatile statului si nu va proteja escrocii, banditii si monopolurile care jecmanesc oamenii acestei tari.

Mai mult, vom curati institutiile statului de oameni corupti, vom face tot posibilul ca justitia sa se curete de grupurile de interese care vand decizii si protejeaza hotii, vom face tot posibilul sa recuperam banii din miliard si din alte scheme care se ascund in alte tari sau chiar in Moldova. Vom tinti confiscarea averilor celor corupti si din acei bani vom repara scoli, aziluri, case de cultura si drumuri.

Programul de guvernare „Moldova vremurilor bune” are drept scop crearea aici, la noi acasa, a unor asemenea conditii incat fiecare om sa-si poata realiza propriile vise si propriul potential, pentru ca familiile sa traiasca impreuna, cu parintii langa copiii lor. „Moldova vremurilor bune” va ajuta societatea sa se elibereze de frica, oamenii – sa capete incredere in fortele proprii, economia – sa se dezvolte fara obstacole, iar institutiile de stat – sa actioneze in numele si in interesul cetatenilor. „Moldova vremurilor bune” inseamna transformarea profunda a statului dupa modelul european si apropierea de standardele democratice si nivelul de bunastare a oamenilor de care se bucura tarile europene. „Moldova vremurilor bune” va aduce tara noastra mai aproape de perspectiva de aderare la Uniunea Europeana.

Constientizam cat de mari sunt asteptarile cetatenilor. Pandemia de COVID-19 si criza economica face sarcina noastra mai complexa, dar si mai urgenta. Vom actiona cu multa responsabilitate, vigilenta si profesionalism pentru a raspunde provocarilor imediate pe plan epidemiologic si economic si vom veni cu un pachet de masuri imediate pentru a sustine categoriile vulnerabile.

Republica Moldova se confrunta cu un sir de probleme structurale si provocari de dezvoltare care afecteaza bunastarea oamenilor si a intregii tari:

In primul rand, ne confruntam cu Emigrarea si imbatranirea populatiei, depopularea comunitatilor. Republica Moldova se confrunta cu o descrestere si o imbatranire rapida a populatiei. Sunt tot mai multe localitati rurale mici, izolate, populatie majoritar de persoane varstnice si care traiesc solitar. Populatia cu resedinta obisnuita a tarii a scazut de la 2 milioane 870 mii de oameni in ianuarie 2014 la 2 milioane 600 mii de oameni in ianuarie 2021, iar varsta medie a crescut de la 37,4 ani la 39,6 ani in aceeasi perioada. Desi aceasta dinamica este, intr-o anumita masura, determinata de tranzitia spre rate mai mici de fertilitate, criza demografica este in cea mai mare parte cauzata de emigrarea populatiei, in special, a celei tinere. Din aceasta cauza, tara se confrunta cu un deficit acut de capital uman, observat in toate mediile de resedinta, toate regiunile si toate sectoarele economice, mai ales, in sectorul public.

Una din problemele care contribuie la emigrarea masiva a oamenilor este Saracia, inegalitatea si vulnerabilitatea socio-economica. In contextul unei cresteri economice modeste si de care se bucura doar o elita corupta, tara se confrunta cu un nivel inalt de saracie, aceasta avand consecinte negative asupra situatiei in familie, bunastarii copiilor, sanatatii, climatului social si securitatii. Inainte de COVID-19, a patra parte din populatia tarii traia sub limita pragului de saracie absoluta, iar fiecare a zecea persoana nu avea resurse nici pentru necesarul de consum alimentar. Pandemia de COVID-19 a extins si mai mult saracia, amplificand inegalitatile in distributia veniturilor.

Saracia este explicata si de lipsa unor locuri de munca atractive. Rata de ocupare era mica chiar si inainte de COVID-19: doar 53% pentru barbati si 42% pentru femei in mediul urban, iar in rural si mai putin, 39% pentru barbati si 33% pentru femei. Principalele cauze care impiedica firmele sa creeze mai multe locuri de munca mai bine platite sunt reglementarile improprii, ineficienta si excesele din partea organelor de control, accesul limitat la piete de desfacere si capital, competentele manageriale si tehnologice limitate.

O alta problema este Infrastructura subdezvoltata. Economia si societatea moldoveneasca se sufoca din cauza infrastructurii necalitative sau inaccesibile. Circa 30% din drumurile nationale se afla intr-o stare mediocra, iar 35% – in stare rea sau foarte rea. Starea drumurilor locale este si mai grava. Problema gazificarii nu este rezolvata nici in orase, unde 15% din gospodarii nu sunt racordate la retea, nici in sate, unde mai bine de 60% din gospodarii sunt private de acest serviciu. Aproape 50% din gospodariile casnice rurale nu au acces la surse sigure de apa. Pentru 90% din acestea sobele traditionale sunt principalele surse de incalzire pe timp de iarna – un simptom al saraciei energetice acute. Doar 3% din gospodariile rurale au acces la canalizare publica, circa 57% detin sisteme proprii a caror siguranta nu este certa, in timp ce restul nu au niciun fel de sisteme de canalizare. Jumatate din scolile si gradinitele de la tara nu au sisteme sanitare sigure, aceasta fiind un handicap major de civilizatie care trebuie urgent depasit.

Avem Un sistem educational adaptat insuficient la necesitatile societatii. Educatia este nu doar un bun si un scop in sine, dar, pe termen lung, cel mai important factor pentru dezvoltarea durabila a tarii. Problemele majore ale educatiei nationale includ racordarea cantitativa si calitativa insuficienta intre oferta educationala si cererea pe piata muncii, deficitul acut de cadre didactice si manageriale calificate si motivate, centrarea prea puternica pe educatia formala si ignorarea surselor de educatie informala si non-formala, promovarea insuficienta a educatiei interculturale si a egalitatii, a deprinderilor antreprenoriale, abilitatilor civice si gandirii critice si deprinderilor de viata ale copiilor, progresul prea lent in preluarea si adaptarea noilor tehnologii educationale, calitatea slaba a educatiei pe tot parcursul vietii.

Si Sanatatea precara a populatiei afecteaza capitalul uman. Pandemia COVID-19 a scos in evidenta importanta critica a sanatatii ca baza a capitalului uman. In ultimele trei decenii, Republica Moldova a obtinut progrese in reducerea mortalitatii infantile, a crescut si speranta de viata la nastere. Institutiile medicale, chiar daca nu peste tot in tara, sunt mai bine dotate cu echipamente moderne. Instruirea initiala si continua a cadrelor medicale este apreciata ca una de succes. In pofida acestora, sanatatea populatiei este precara, mai ales in mediul rural, si persista decalaje substantiale in raport cu tarile europene. Sistemul de protectie a sanatatii se confrunta cu un exod al cadrelor medicale. In perioada 2014-2020 speranta de viata la nastere mai degraba a stagnat, la nivelul de 65-66 ani pentru barbati si 74-75 ani pentru femei, tara plasandu-se cu circa 8-10 ani sub nivelul atins de tarile europene. In pofida unor politici restrictive, fumatul si abuzul de bauturi alcoolice raman pe larg raspandite.

Ne confruntam si cu probleme mai noi, cum ar fi Vulnerabilitatea la schimbarile climatice, care are impact negativ asupra celui mai sensibil sector – agricultura, care angajeaza circa 21% din populatie. Ne confruntam si cu consecintele Impactului uman asupra mediului care duce la o degradare constanta a mediului ambiant. In virtutea geografiei, capacitatilor mici si dotarii insuficiente cu resurse, Republica Moldova este vulnerabila la anumite amenintari si riscuri externe si interne.

Si in sfarsit, problema cronica care a amplificat problemele si vulnerabilitatile structurale ale tarii si a ruinat increderea oamenilor in institutiile statului este Calitatea scazuta a guvernarii. Coruptia, conflictele de interese, esecurile majore in asigurarea suprematiei legii, in prevenirea si combaterea spalarii banilor si in administrarea intreprinderilor de stat – acestea sunt cele mai semnificative esecuri de guvernare care sunt reflectate in toate ratingurile internationale relevante, dar si in sondajele de opinie publica nationale.

Pornind de la dezideratele si asteptarile cetatenilor Republicii Moldova, dar si luand in consideratie provocarile majore de dezvoltare cu care se confrunta Republica Moldova ca stat, Guvernul si-a stabilit un sir de obiective care deriva din obiectivele nationale sustinute de cetateni in cadrul alegerilor prezidentiale si parlamentare. Aceste obiective includ:

– Asigurarea unui pachet legislativ care sa permita asanarea eficienta a sistemului de justitie si urmarirea averilor acumulate ilicit, precum si sustinerea acestui proces;

– Elaborarea unui mecanism juridic universal pentru evaluarea independenta a fiecarei institutii si intreprinderi de stat si definirea criteriilor de performanta relevante;

– Simplificarea regulilor de activitate pentru IMM-uri, incurajarea intrarii tinerilor si femeilor in afaceri, sprijinirea infiintarii, maturizarii si internationalizarii afacerilor, sustinerea IMM-urilor prin programe de finantare si instruire antreprenoriala;

– Sustinerea cresterii productivitatii muncii care sa asigure cresterea salariului mediu pana la 15 mii de lei, prin asigurarea unui sistem eficient de formare profesionala initiala si continua, relevant si racordat la cerintele pietei;

– Dezvoltarea capacitatilor de asimilare a fondurilor pentru dezvoltare, inclusiv, selectia strategica a prioritatilor, evaluare, proiectare, achizitie si asigurare a calitatii;

– Asigurarea unui volum anual de investitii publice de pana la 4,5 miliarde lei pentru dezvoltarea infrastructurii de apa si canalizare, mobilitate, interconectare internationala si infrastructura comunitara; inclusiv, circa 2 miliarde lei pentru modernizarea si diversificarea economica a satelor;

– Majorarea influxului de investitii straine pana la 4% din PIB, inclusiv in intreprinderi de prelucrare a productiei agricole si in infrastructura post-recoltare;

– Majorarea pensiei minime pana la nivelul de 2000 de lei in trimestrul patru al anului 2021 si asigurarea unei cresteri durabile a acesteia, precum si compensarea integrala a medicamentelor pentru titularii celor mai mici pensii;

– Instituirea „Fondului de Argint” pentru finantarea serviciilor de ingrijire a varstnicilor nevoiasi si solitari, inclusiv asistenta la domiciliu, pranzuri calde, alte servicii;

– Sustinerea familiilor inclusiv prin majorarea scutirii la impozitul pe venit al persoanelor fizice pentru fiecare copil la intretinere si a ajutorului pentru copiii din familii social vulnerabile si cresterea indemnizatiei pentru nasterea copilului;

– Asigurarea unui sector eficient de extensiune si consultare agricola pentru adaptarea eficienta a sectorului la schimbarile climatice;

– Elaborarea unei politici si a masurilor coerente de accelerare a tranzitiei la economia circulara si economia verde;

– Promovarea unei politici externe active si demne, orientate spre restabilirea si consolidarea relatiilor bune cu Romania, Ucraina, UE, SUA, Rusia si alte tari, promovarea exporturilor, accesul la resurse investitionale si financiare.

– Intreprinderea pasilor necesari pentru integrarea in Uniunea Europeana.

Pornind de la aceste obiective, noi venim cu o structura noua a Guvernului. Pentru a evita speculatiile politice, vreau sa explic cetatenilor argumentele care au stat la baza acestei decizii.

Structura Guvernului si institutiilor subordonate din ultimii ani, facuta pe timpul lui Plahotniuc, a croit puterea statului astfel incat ea sa fie comoda pentru un stat dictatorial. In formula de guvernare in care deciziile tarii se luau de facto intr-un club de noapte, de niste echipe platite din culioc, nu conta nici numarul de ministere si nici calitatea ministrilor si a echipelor ministeriale. Proiectele de lege si de hotarare de guvern importante veneau la ministere gata facute, unde acestea erau doar semnate sau aprobate fara intrebari si fara multa analiza. In asa tip de organizare mafiota a statului, se putea usor comasa totul intr-un singur minister, menit doar sa semneze deciziile lui Plahotniuc. Dar asta nicidecum nu inseamna ca aceste comasari aduceau economii finantelor publice, pentru ca daca ne uitam in Agentiile si institutiile publice create in cadrul reformei, vom gasi salarii exorbitante de sute de mii de euro, iar daca ne vom uita la achizitii si scheme vom gasi sute de milioane de lei care merg mereu la aceleasi firme.

Actualul Guvern este unul care are alte sarcini. Sarcina acestui Guvern este sa curete institutiile de corupti si scheme, sa faca reforme profunde, sa atraga si sa implementeze proiecte internationale si sa contribuie la cresterea economica si bunastarea cetatenilor. In acest sens, ministerele au fost croite conform domeniilor-cheie din programul de guvernare. Avem nevoie de un ministru la Sanatate si de altul la Protectie Sociala. E vorba de domenii enorme, diferite, care ambele necesita reforme profunde si competente speciale. Avem nevoie de un ministru al economiei si de un ministru al infrastructurii si dezvoltarii regionale. Sunt domenii diferite si pe al doilea dorim sa il fortificam ca sa asigure absorbtia fondurilor europene si din alte surse care urmeaza sa vina in tara. Noi nu vrem santiere care intarzie zece ani, noi vrem drumuri, gazoducte, apeducte, canalizare, linii de inalta tensiune acum. Repede. La timp. Avem nevoie de un ministru al educatiei si alt ministru al culturii. La fel avem nevoie sa separam agricultura de mediu. Pentru noi cultura si mediul sunt prioritati majore si ele vor necesita o atentie deosebita.

Si ce e de asemenea important e ca aceasta separare a patru ministere enorme va avea loc fara a creste numarul de angajati bugetari pe sector – fiecare minister va trebui sa asigure fie aducerea unei functii de la o agentie subordonata, fie sa ramana in suma cu acelasi numar de angajati ca si pana acum. In ceea ce tine cheltuielile, e greu de spus la moment, daca reorganizarile vor duce la reducerea sau cresterea cheltuielilor. Cert este ca intentia noastra este sa crestem salariile angajatilor statului in ritmul cresterii economice si ca la unele ministere ar putea sa creasca aceste cheltuieli. Oricum ele vor fi doar un mic procent din banii furati prin achizitii publice trucate si scheme de coruptie cu implicarea companiilor de stat, cladirilor si terenurilor publice.

Acestea fiind spuse, va prezint membrii Guvernului si portofoliile sau ministerele de care vor fi responsabili:

Nicu Popescu, viceprim-ministru, ministru al Afacerilor Externe si Integrarii Europene

Nicu Popescu este cercetator si expert in politica externa, ministru al Afacerilor Externe si Integrarii Europene in cadrul Guvernului Maiei Sandu. Nicu Popescu este profesor universitar asociat la Institutul de Stiinte Politice (Sciences Po) din Paris si director al programului Europa largita din cadrul Consiliului European pentru Relatii Externe (ECFR), biroul de la Paris. Nicu Popescu are peste 60 de publicatii stiintifice si carti in domeniul politicii externe si de securitate.

Andrei Spinu, viceprim-ministru, ministrul Infrastructurii si Dezvoltarii Regionale

Andrei Spinu este Secretar general al Administratiei Presedintelui Republicii Moldova si secretar general al Partidului Actiune si Solidaritate. In 2019, a detinut functia de Secretar general al Guvernului Republicii Moldova. Este antreprenor in domeniul tehnologiilor informationale cu un portofoliu de companii internationale si cofondator al organizatiilor pentru dezvoltarea antreprenoriatului. Din 2018 urmeaza un program de masterat in domeniul guvernarii la Harvard University Extension School.

Vlad Kulminski, viceprim-ministru pentru Reintegrare

Vlad Kulminski a fost Consilier pe politica externa si planificare strategica in Guvernul Maia Sandu. In perioada 2020 – 2021, a detinut functia de Consilier pentru Reglementarea Conflictelor in cadrul Biroului anti-criza al Programului Natiunilor Unite pentru Dezvoltare (PNUD). A elaborat si a implementat programe in domeniul solutionarii conflictelor si bunei guvernari din regiune, in cadrul diferitor organizatii internationale, inclusiv Dialog Umanitar din Elvetia, PNUD, DFID, Banca Mondiala. In perioada 2016 – 2019 a fost Directorul Executiv al Institutului pentru Initiative Strategice (IPIS).

Iurie Turcanu, viceprim-ministru pentru Digitalizare

Iurie Turcanu este expert in digitalizare, cu o experienta de 15 ani in domeniu. In prezent este Coordonator Digitalizare la Agentia de Guvernare Electronica unde activeaza din 2011, iar in perioada 2019 – 2020 a detinut functia de director. Iurie Turcanu este unul dintre dezvoltatorii principalelor platforme digitale guvernamentale precum MCloud, Msign, MPass, Mobile e-ID, MConnect. Din 2005 este lector universitar la Universitatea Tehnica a Moldovei. A oferit consultanta in domeniul digitalizarii si e-guvernarii unor structuri din Ucraina, Macedonia, Uzbekistan, Zambia, Mozambic, Polonia, Romania, Bulgaria, .

Sergiu Litvinenco, ministrul Justitiei

Sergiu Litvinenco este membru fondator si vicepresedinte al Partidului Actiune si Solidaritate. In 2019 si 2021 a fost ales deputat in Parlamentul Republicii Moldova. In 2019 a fost presedinte al Comisiei juridice numiri si imunitati, iar ulterior – membru al acestei comisii. In cadrul activitatii din Parlament, a elaborat si promovat acte normative referitoare la realizarea reformei justitiei si pentru combaterea coruptiei, din domeniul electoral (anularea sistemului electoral mixt) si cel al administratiei publice. Pana a accede in Parlament, a activat in sistemul administratiei publice si in cadrul mai multor proiecte finantate de Banca Mondiala, PNUD, UNICEF.

Ala Nemerenco, ministrul Sanatatii

Ala Nemerenco, medic de profesie, este in prezent consiliera a Presedintelui Republicii Moldova in domeniul sanatatii. In 2019, a fost ministra Sanatatii, Muncii si Protectiei Sociale, in guvernul condus de Maia Sandu. A activat in cadrul Oficiului de tara a Organizatiei Mondiale a Sanatatii, a fost consultanta a Organizatiei Mondiale a Sanatatii si altor organizatii internationale in Balcani si Asia Centrala, si consiliera personala al ministrului Sanatatii din Romania. Ala Nemerenco a activat in calitate de conferentiar universitar al Scolii de Management si Sanatate Publica a USMF „Nicolae Testemitanu”, este doctor in medicina, are peste 50 de articole si lucrari stiintifice publicate in tara si peste hotare, este autoare si coautoare a 11 manuale, indrumari metodice, ghiduri si protocoale.

Anatolie Nosatii, ministrul Apararii

Anatolie Nosatii este militar decorat, cu experienta de peste 30 de ani in Armata Nationala si structuri militare internationale. Pana in 2020, a fost seful Directiei operatii al Marelui Stat Major al Armatei Nationale. In perioada 2014–2018, a fost ofiter militar in cadrul Departamentului pentru operatiuni de mentinere a pacii al ONU din New York. Anatolie Nosatii a absolvit Institutul Militar de Arme Intrunite din Odesa si are un masterat in strategii de securitate nationala de la Universitatea Nationala de Aparare din SUA. Este decorat cu Ordinul „Credinta Patriei” si „Meritul Militar”, Medalia Internationala a Organizatiei Natiunilor Unite pentru participarea la misiunile ONU, si Medalia „Steaua de Bronz” pentru participarea in doua misiuni umanitare post-conflict din Irak.

Ana Revenco, ministrul Afacerilor Interne

Ana Revenco este consiliera Presedintelui Republicii Moldova in domeniul apararii si securitatii nationale si Secretar al Consiliului Suprem de Securitate. A activat in calitate de director executiv a Centrului International „La Strada” Moldova. In perioada 2012-2015, a fost sefa Centrului pentru Combaterea Traficului de Persoane al Inspectoratului General de Politie al MAI, iar in 2013–2015, a fost responsabila din partea IGP pentru organizarea implementarii planului de actiuni privind liberalizarea regimului de vize cu Uniunea Europeana.

Anatolie Topala, ministrul Educatiei si Cercetarii

Anatolie Topala este secretarul general al Ministerului Educatiei, Culturii si Cercetarii. In perioada 2015–2019, a condus Agentia Nationala pentru Curriculum si Evaluare, iar din 2013 pana in 2015 a fost director al Agentiei de Asigurare a Calitatii. A fost sef al Departamentului de studii al Universitatii de Stat din Moldova si prodecan al Facultatii de Matematica si Informatica a USM. Anatolie Topala este conferentiar universitar si doctor in stiinte fizico-matematice.

Sergiu Gaibu, ministru al Economiei

Sergiu Gaibu este Director de Program de Politici Economice in cadrul Expert-Grup, responsabil de elaborarea de studii si politici economice si asistenta tehnica pentru Banca Nationala a Moldovei, Comisia Nationala a Pietei Financiare si Guvern. In perioada 2009 – 2014 a fost membru al comitetului executiv al Bancii Comerciale Romane la Chisinau, iar in perioada 2008 – 2016 – expert asociat in cadrul IDIS Viitorul. Sergiu Gaibu are o experienta de peste 20 de ani in domeniul economic, este licentiat in Relatii Economice Internationale, la Academia de Studii Economice din Moldova.

Dumitru Budianschi, ministrul Finantelor

Dumitru Budianschi este matematician, economist si expert in finante publice, deputat al fractiunii PAS in Parlamentul Republicii Moldova. In perioada 2011 – 2021 a detinut functia de Director de Program „Sector Public: Economie, Finante, Management” la Centrul Analitic Expert-Grup. In perioada 2013 – 2019 a activat in calitate de expert si consultant financiar pentru mai multe proiecte si institutii internationale inclusiv PNUD, BDO Audit, ICON-INSTITUT Engineering, GFA Consulting Group.

Iuliana Cantaragiu, ministrul Mediului

Iuliana Cantaragiu este vicepresedinte al Partidului Actiune si Solidaritate, fost secretar de stat in cadrul Ministerului Agriculturii, Dezvoltarii Regionale si Mediului in guvernul Maia Sandu. Iuliana Cantaragiu este experta in domeniu protectiei mediului si economiei circulare, cu o experienta de peste 20 de ani in sectorul asociativ. A detinut functia de Director adjunct la Asociatia Obsteasca „Centrul National de Mediu”, iar in 2020 a activat in calitate de specialist de mediu la Agentia de Servicii Publice, in cadrul proiectului finantat de Banca Mondiala „Inregistrarea Funciara, Evaluarea si Impozitarea Locala”.

Sergiu Prodan, ministrul Culturii

Sergiu Prodan este regizor, scenarist si producator, director al casei de productie Atelierul Sergiu Prodan, 2013-2017 a fost Presedintele Uniunii Cineastilor din Moldova, unul din autorii legii cinematografiei. In perioada 2009-2013 a fost profesor de regie si film la Academia de Muzica, Teatru si Arte Plastice. In 2004 a fost Director General al Companiei Publice Teleradio-Moldova. Sergiu Prodan a obtinut premii internationale pentru filmele „Patul lui Procust”, „Copii macelarului”, „Cea mai buna dintre lumi, sau o simpla zi de toamna” si „Paula”. Sergiu Prodan a absolvit Institutul de Cinematografie din Moscova (VGIK) si Institutul Teatral Boris Shchukin.

Marcel Spatari, ministrul Muncii si Protectiei Sociale

Marcel Spatari este din 2010 expert si director general al Syndex Romania, membra a grupului francez Syndex, una dintre cele mai mari companii de consultanta in domeniul protectiei salariatilor. A oferit consultanta pe subiecte social-economice, dreptul muncii si relatii industriale pentru companii si reprezentanti ai salariatilor din Republica Moldova, Romania si Uniunea Europeana. Marcel Spatari este autor de articole si studii ce tin de situatia salariatilor, dialogul social, piata muncii, salariul minim, costul vietii decente si impactul COVID-19 asupra salariatilor si al pietei muncii. A consiliat partenerii de dialog social pe subiectul reformei sistemului de pensii din Romania. In 2003 a absolvit studiile de licenta la Universitatea de Stat din Moldova, facultatea Relatii Internationale, Stiinte Politice si Administrative, are studii de masterat in Studii Europene la Colegiul Europei si in Administrarea Afacerilor la IFAG si Universitatea din Nantes.

Viorel Gherciu, ministrul Agriculturii si Industriei Alimentare

Viorel Gherciu este expert in agricultura, din 2018 director al VEREIN Donau Soja in Moldova, responsabil de proiecte de dezvoltarea culturilor de soia in Moldova. In perioada 2017-2018 a fost coordonator de proiect in implementarea politicilor agroalimentare din cadrul Bancii Europene de Investitii in Ucraina. Din 2003 este presedintele ProRuralInvest, iar in perioada 2015 – 2017 a fost delegatul organizatiei ca expert in domeniul agricol in proiectul Bancii Europene pentru Investitii „Businessul Agricol si Dezvoltare Rurala”. Viorel Gherciu pe parcursul activitatii profesionale a contribuit la dezvoltarea fondului de garantare a creditelor in agricultura, a participat la dezvoltarea a 11 asociatii de utilizatori de apa pentru irigatii si a fost unul din autorii Strategiei de Dezvoltare Rurala al Republicii Moldova.

Guvernul preia mandatul intr-un context complicat. Pe plan extern, se atesta propagarea unui val pandemic cauzat de noile tulpini COVID-19, redefinirea relatiilor economice si cresterea semnificativa a preturilor la combustibil si materii prime. Pe plan intern, recuperarea economica si pregatirea de un nou val pandemic a fost afectata de guvernare proasta, volatilitate politica si functionarea deficienta a institutiilor publice. In consecinta, in primele luni de mandat, Guvernul va prioritiza 4 directii de activitate:

Gestionarea eficienta a crizei sanitare cauzate de pandemia de COVID-19:

– Crearea unui consiliu de experti medici care sa furnizeze Comisiei Nationale Extraordinare de Sanatate Publica in comun cu institutiile specializate ale statului analize si prognoze ale situatiei pandemice in Republica Moldova si in lume, astfel ca deciziile CNESP sa fie eficiente, rezonabile si echitabile, bazate si pe o analiza ampla a impactului economic si social;

– Crearea in cadrul Centrului de dirijare in situatii exceptionale a unei celule de comunicare strategica responsabila pentru implementarea unor campanii de comunicare orientate pe schimbarea de atitudine si comportament a audientei-tinte vulnerabile;

– Monitorizarea spatiului informational in vederea combaterii dezinformarii si/sau informarii manipulatorii cu privire la situatia pandemica si la actiunile de prevenire a raspandirii infectiei COVID-19;

– Ajustarea continua si permanenta a tuturor protocoalelor de tratament si standardele de proceduri in cazul infectiei cu COVID-19;

– Asigurarea accesului nelimitat, imediat si gratuit tuturor persoanelor cu simptome clinice sau contactilor din focare la teste PCR sau rapide antigenice pentru detectia Coronavirusului de tip nou prin cresterea capacitatii de testare a laboratoarelor publice si private, inclusiv la domiciliu prin centre mobile de testare si cresterea numarului locurilor de colectare a analizelor;

– Testarea obligatorie si regulata a personalului medical si asigurarea interventiilor timpurii pentru sustinerea personalului infectat; crearea conditiilor de recuperare pentru prevenirea epuizarii („arderii”) profesionale;

– Organizarea accesului rapid si 100% gratuit la tratament pentru pacientii cu forme usoare si usor moderate de COVID-19 in conditii de domiciliu, inclusiv prin elaborarea si punerea in aplicare a unui mecanism de livrare a medicamentelor compensate la domiciliu, pentru bolnavii solitari sau lipsiti de ingrijiri de distanta a familiei;

– Organizarea la necesitate a platformelor/punctelor de diagnosticare (pentru tomografie, radiografie, analize clinice) pentru pacientii care se afla in tratament si supraveghere la domiciliu pentru evaluarea corecta in dinamica a cazurilor de COVID-19 si ajustarii tratamentului;

– Realizarea supravegherii stricte zilnice a focarelor COVID-19;

– Ajustarea procedurilor de conduita a supravegherii persoanelor infectate de catre medicii de familie si crearea unui mecanism de motivare a personalului medical implicat in aceste masuri in functie de numarul persoanelor infectate supravegheate;

– Cresterea accesului la servicii medicale, in special al populatiei rurale, inclusiv prin detasari uniforme ale personalului medical din institutie in institutie;

– Asigurare neintrerupta a sistemului medical cu tot spectrul de medicamente necesare in tratamentul COVID-19 si echipamente necesare, inclusiv prin utilizarea corecta si eficienta a asistentei oferite de Uniunea Europeana si Banca Mondiala;

– Elaborarea unui mecanism electronic de evidenta a tuturor infectatilor, persoanelor in carantina si persoanelor vaccinate cu acces tuturor actorilor din sistem pentru o monitorizare mai buna a situatiei pandemice;

– Asigurarea accesului permanent a populatiei la vaccinuri sigure si de calitate anti-COVID-19 pentru atingerea imunitatii colective necesare si stoparii raspandirii infectiei;

– Accelerarea campaniei de vaccinare si crearea unui Call Centru national pentru oferirea accesului la informatie pe perioada campaniei de vaccinare;

– Imbunatatirea comunicarii institutiilor medicale spitalicesti cu familiile pacientilor spitalizati, in special in stare critica prin crearea unor puncte de informare accesibile 24/24

– Considerarea consecintelor comportamentale si economice in aplicarea oricaror restrictii de sanatate publica, cu consultarea extinsa a partilor interesate si asigurarea predictibilitatii aplicarii acestora.

– Stabilirea unui cadru de sustinere a mediului de afaceri in situatii exceptionale prin subventionarea somajului tehnic sau a somajului partial.

Demararea reformei justitiei si pachetul anticoruptie:

– Eliberarea din functie a persoanelor din conducerea ministerelor, altor autoritati administrative centrale, Cancelariei de Stat, precum si a structurilor organizationale si a institutiilor din sfera de competenta a acestora, inclusiv din serviciile desconcentrate, care s-au manifestat prin ineficienta in activitate, au comis sau admis ilegalitati si promovat grupuri de interese si/sau au fost implicati, contrar legii, in actiuni de favorizare a partidelor politice sau a concurentilor electorali, si numirea, in locul acestora, a unor persoane integre si profesioniste.

– Demararea unei reformei profunde a justitiei si a luptei veritabile impotriva marii coruptii, prin eficientizarea activitatii procuraturii si a instantelor judecatoresti in vederea stoparii furturilor banilor si proprietatii publice, precum si prin demararea investigatiilor fata de persoanele care au comis ilegalitati majore;

– Modificarea legislatiei cu privire la declararea averilor de catre functionarii si demnitarii publici, pentru a exclude declararea averilor la preturi reduse sau eludarea declararii unor bunuri;

– Elaborarea si adoptarea legislatiei pentru inasprirea sanctiunilor pentru infractiunile de coruptie si care au legatura cu coruptia, inclusiv in domeniul electoral, precum si impotriva abuzurilor pentru tergiversarea vadit nejustificata a examinarii dosarelor de coruptie;

Introducerea unor mecanisme transparente si echitabile de alegere si numire a membrilor CSM si CSP.

– Asigurarea accesului gratuit pentru presa la orice informatie de interes public;

– Modificarea componentei si regulamentului de activitate a Consiliului National al Monumentelor Istorice pentru a asigura activitatea transparenta si eficienta a acestuia.

Cresterea veniturilor populatiei si protectia sociala a grupurilor vulnerabile:

– Cresterea pensiei minime la 2.000 de lei si elaborarea unui concept de dezvoltare a sistemului de asigurari sociale pe termen mediu;

– Majorarea pensiei minime pentru dizabilitate si a alocatiilor pentru dizabilitate. Stimularea angajarii persoanelor cu dizabilitati prin revizuirea si majorarea subventiilor existente si completarea acestora cu o subventie pentru transport;

– Imbunatatirea conditiilor de pensionare a celor care ingrijesc de persoane cu dizabilitati severe;

– Stimularea antreprenoriatului social prin inlesniri fiscale si discriminarea pozitiva a intreprinderilor sociale in procesul de achizitii publice;

– Asigurarea accesului pentru inca cel putin 4000 de batrani singuratici la servicii de ingrijire la domiciliu;

– Instituirea masurilor ce vizeaza amanarea rambursarii creditelor si a altor plati aferente, contractate de persoane fizice de la organizatii creditare nebancare, pentru persoanele aflate in dificultate.

Restabilirea finantarii externe:

– Initierea rectificarii bugetului de stat pentru 2021 in vederea identificarii surselor pentru finantarea cheltuielilor prevazute in pachetul de suport si pentru a asigura echitatea distribuirii investitiilor capitale;

– Realizarea conditiilor necesare pentru accesarea asistentei macro-financiare din partea Uniunii Europene;

– Reluarea dialogului cu Fondul Monetar International in vederea incheierii unui nou memorandum de tara si securizarii finantarii externe pe termen mediu;

-Instituirea unui mecanism de monitorizare a executarii proiectelor mari si a absorbtiei fondurilor externe, in special, a celor dedicate pentru combaterea pandemiei si sustinerea intreprinderilor mici si mijlocii;

– Mobilizarea instrumentelor de recreditare pentru a minimiza ratele dobanzilor la imprumuturile interne si externe.

Pe termen mediu, programul stabileste un sir de obiective de dezvoltare, structurate pe mai multe domenii strategice, inclusiv economie, protectie sociala, educatie, infrastructura, anticoruptie, justitie, cultura.

Dragi cetateni,

Stimati deputati,

Acestea sunt doar o parte din actiunile incluse in Planul de Guvernare „Moldova Vremurilor Bune”. Programul integral este public de marti, a fost transmis presei si poate fi descarcat de pe site-ul oficial al Partidului Actiune si Solidaritate. Fiecare cetatean poate accesa acest program sa citeasca pe fiecare domeniu actiunile si obiectivele noului Guvern.

In acelasi timp, tin sa informez expertii si organizatiile specializate ca dupa investirea Guvernului vom lansa o serie de dezbateri publice si consultari a Planului de Actiuni ale Guvernului, care vor detalia si vor concretiza anumite actiuni din acest program.

Complexitatea agendei pe care ne-o propunem implica masuri legislative si institutionale ferme, pe alocuri, poate chiar exceptionale. Suntem hotarati sa incepem cu o curatare profunda a institutiilor statului si cu numirea in functii-cheie a unor profesionisti integri. Stim ca acest demers nu va fi unul usor si ca va intampina rezistenta din partea vechiului sistem. Suntem hotarati sa depasim greutatile si sa valorificam aceasta oportunitate istorica cand Parlamentul, Presedintele si Guvernul sunt uniti in jurul unei viziuni de tara comune si sunt capabili si determinati sa actioneze pentru materializarea acesteia in interesul cetateanului.

Va multumesc pentru atentie

Mai mult despre:

Comentarii: