O criza de ulei de gatit se prefigureaza din cauza cresterii apetitului global pentru biocombustibili

externe

Un boom mondial al biocombustibililor ar urma sa provoace o criza de uleiuri vegetale, utilizate pentru gatit si din ce in ce mai mult pentru a propulsa camioanele si avioanele, ceea ce va intensifica dezbaterea cu privire la alimente versus combustibil, transmite Bloomberg, citat de Agerpres.

Din SUA si pana in Indonezia, guvernele adopta combustibilii produsi din plante precum soia boabe sau canola, si chiar si din grasimi animale, in incercarea de a-si reduce dependenta de combustibilii fosili si emisiile poluante. Aceasta a creat noi oportunitati pentru uleiurile vegetale, in special pentru uleiul de palmier, un ingredient omniprezent in produse precum aluatul de pizza, taitei instant, ciocolata si sampon.

Cererea este atat de mare incat producatorii de biocombustibili cauta cu disperare chiar si uleiul de gatit uzat precum si produsul rezidual ramas la finalul procesarii uleiului de palmier, pentru a le folosi drept materie prima la productia de biocombustibili.

Insa planurile ambitioase privind utilizarea biocombustibililor ar putea sa se loveasca de unele provocari. Razboiul si fenomenele meteo extreme limiteaza livrarile de ulei vegetal. O seceta severa a devastat culturile de soia din Argentina, cel mai mare exportator mondial de ulei de soia. In Europa, restrictiile privind utilizarea pesticidelor vor limita insamantarile de rapita, iar invazia ruseasca din Ucraina va reduce exporturile de ulei de floarea soarelui.

In conditiile in care productia de ulei vegetal se asteapta sa incetineasca, biocombustibilii ar putea aduce piata mondiala intr-o situatie de deficit in a doua jumatate a acestui an, sustine Thomas Mielke, director general la firma germana de analiza Oil World.

Biocombustibilii sunt responsabili pentru o mare parte din piata de ulei vegetal dar numai pentru o mica parte din cererea de energie, subliniaza Mielke. Acesta se declara ingrijorat ca obiectivele combinate privind biocombustibilii depasesc ceea ce poate satisface piata mondiala de uleiuri si grasimi.

SUA, Europa, Brazilia si Indonezia sunt responsabile pentru cea mai mare parte a cresterii consumului de motorina bio. SUA foloseste drept materie prima un amestec de ulei de soia, ulei de rapita, ulei de gatit uzat si grasimi animale. Europa produce motorina bio din reziduuri si ulei de rapita. Indonezia utilizeaza in principal ulei de palmier pentru a produce biodiesel iar Brazilia se bazeaza pe ulei de soia.

Acest trend ar urma sa fie unul benefic pentru uleiul de palmier, un produs care in ultimii ani a fost supus unei analize atente pe fondul informatiilor referitoare la defrisarea padurilor. In conditiile in care uleiurile vegetale sunt folosite din ce in ce mai des la biocombustibili, o parte din cerere se va rasfrange si asupra uleiului de palmier, sustine James Fry, presedintele firmei de consultanta agricola LMC International Ltd.

Insa piata uleiului de palmier ar putea sa nu fie capabila sa tina pasul cu cererea. Productia din Indonezia si Malayezia, care impreuna sunt responsabile pentru 85% din oferta mondiala de ulei de palmier, a ajuns la un platou ca urmare a incetinirii procesului de replantare a arborilor batrani si neproductivi, a fenomenelor meteo extreme si a limitelor impuse defrisarilor pentru a majora suprafetele de teren disponibile pentru culturile de palmier.

Obiectivele cu privire la biocombustibili ar trebui sa fie unele flexibile si sa ofere loc pentru ajustari temporare in eventualitatea unor socuri de aprovizionare, sustine Thomas Mielke. Avand in vedere importanta acestor politici pentru intregul lant al uleiurilor si grasimilor, orice modificari trebuie sa fie unele moderate deoarece pot avea un impact devastator, sustine director general la firma germana de analiza Oil World.

Urmareste-ne si pe:

Comentarii: