ONU, ingrijorata de lipsa navelor cu cereale dintr-un port ucrainean

externe

Organizatia Natiunilor Unite si-a exprimat luni ingrijorarea ca in portul ucrainean Pivdennyi (Yuzhny) de la Marea Neagra, nu a mai venit nicio nava din 2 mai, in cadrul acordului care permite exportul in siguranta de cereale si ingrasaminte in timpul razboiului, potrivit Reuters.

Purtatorul de cuvant al ONU, Stephane Dujarric, nu a spus cine este vinovat pentru lipsa navelor care calatoresc spre portul aflat langa Odesa, unde Rusia obisnuia sa aduca anual pana la 2,5 milioane de tone de amoniac pe care il exporta printr-o conducta de la Togliatti.

Conducta a fost inchisa din februarie 2022. Rusia obisnuia sa exporte 4,4 milioane de tone de amoniac pe an – 20% din comertul maritim global – inainte de razboiul din Ucraina.

Acordul cu cereale de la Marea Neagra – intermediat de ONU si Turcia in iulie anul trecut – permite exportul sigur de amoniac, iar Rusia a facut eforturi pentru repornirea conductei.

Rusia a convenit saptamana trecuta ca pactul la Marea Neagra sa fie prelungit cu doua luni.

O sursa guvernamentala ucraineana a declarat vineri pentru Reuters, Kievul va lua in considerare posibilitatea de a permite amoniacului rusesc sa-i tranziteze teritoriul daca acordul cu cereale la Marea Neagra este extins pentru a include mai multe porturi ucrainene si o gama mai larga de marfuri.

Acordul cu cereale de la Marea Neagra a fost oprit saptamana trecuta, pana cand Rusia a decis daca il va continua sau nu. Conform acordului, un Centru Comun de Coordonare (JCC) din Istanbul – format din oficiali din Ucraina, Rusia, Turcia si ONU – autorizeaza si inspecteaza navele de intrare si de iesire.

Dujarric a spus ca, de la prelungirea acordului, noua nave au fost inspectate si autorizate pentru calatorie, dintre care cinci se afla in prezent in porturile ucrainene Odesa si Chornomorsk, unde incarca marfa.

Dujarric a spus ca JCC are in prezent 17 cereri de la navele care doresc sa calatoreasca in Ucraina si ca sapte au fost aprobate si asteapta acum sa fie inspectate.

„Nicio nava care incearca sa incarce produse alimentare in portul Yuzhny/Pivdennyi nu a fost aprobata pentru inregistrare”, a spus el reporterilor. „In portul Yuzhny/Pivdennyi nu a mai ajuns nicio nava din 2 mai. Suntem ingrijorati de aceasta restrictie si solicitam din nou reluarea completa a operatiunilor”.

Peste 30 de milioane de tone de alimente au plecat din porturile ucrainene in cadrul acordului de la Marea Neagra, iar Dujarric a spus ca portul Pivdennyi (Yuzhny) a reprezentat mai mult de o treime din aceste transporturi. El a remarcat ca nu au fost inca exportate ingrasaminte, inclusiv amoniac, in cadrul acordului Marii Negre.

Rusia a amenintat ca nu va reinnoi acordul decat daca este indeplinita o lista de cerinte legate de eliminarea obstacolelor din calea exporturilor proprii de alimente si ingrasaminte. Repornirea conductei de amoniac este una dintre aceste cereri, pe care Natiunile Unite au incercat sa o intermediaze.

O alta cerere cheie a Rusiei este ca banca agricola de stat, Rosselkhozbank, sa fie reconectata la reteaua internationala de plati SWIFT. Aceasta a fost intrerupta de la SWIFT de catre Uniunea Europeana in iunie, din cauza invaziei Ucrainei.

Purtatorul de cuvant al UE pentru afaceri externe, Peter Stano, a declarat pentru Reuters ca UE nu ia in considerare reconectarea bancilor ruse la SWIFT.

Kremlinul a declarat luni ca reticenta UE de a reconecta banca agricola de stat a Rusiei la SWIFT a aratat „pozitia neconstructiva” a blocului cu privire la acordul cu cereale la Marea Neagra.

Ca alternativa la SWIFT, Natiunile Unite a propus ca alte banci sa poata procesa plati. Reuters a raportat ca JPMorgan a procesat prima plata pentru Banca Agricola Rusa si ar putea ajuta la alte zeci de tranzactii.

Urmareste-ne si pe:

Comentarii: