Opozitia ii strica planurile lui Dragnea de a inhata si serviciile secrete. PSD s-a trezit cu o noua sesizare la CCR

politica

PNL a depus la Curtea Constitutionala sesizarea privind hotararea Parlamentului de infiintare a Comisiei speciale pentru legile securitatii nationale.

Intre considerentele sesizate Curtii Constitutionale de catre liberali se numara lipsa de claritate si precizie a obiectivului definit al comisiei speciale, fapt care genereaza impredictibilitate cu privire la procedura de legiferare, restrangerea competentelor prevazute comisiilor parlamentare permanente de a dezbate proiecte din domeniul de analiza alocat acestora, generarea unei neclaritati asupra ordinii de sesizare a camerelor Parlamentului, incalcarea prevederilor constitutionale privitoare la initierea propunerilor legislative, ingradirea accesului mass-media la lucrarile comisiei speciale.

”Asa cum am aratat si in alte sesizari de neconstitutionalitate referitoare la constituirea unor comisii parlamentare speciale, prin modul in care sunt formulate dispozitiile de la art. 1 alin. (1) lit. b) si lit. d) nu rezulta cu claritate si precizie care este rolul acestei Comisii speciale prin raportare la rolul comisiilor permanente ale celor doua Camere cu atributii in domeniul actelor normative cu incidenta asupra domeniului securitatii nationale, prin raportare la comisiile permanente ale Camerei Deputatilor si Senatului, in special cele de aparare, ordine publica si siguranta nationala”, se arata in sesizare, citata de news.ro.

Liberalii considera ca nu este clar daca aceasta Comisie speciala „avizeaza acte normative complexe”, aflate in prezent in procedura parlamentara, „elaboreaza propuneri legislative” sau doar analizeaza cadrul normativ actual in domeniul securitatii nationale.

”Consideram ca nu se poate deduce care este scopul vizat de art. 1 din Hotararea Parlamentului nr. 19/2018. Lipsa de claritate si precizie a acestui scop prin raportare la celelalte obiective ale Comisiei speciale genereaza impredictibilitate cu privire la procedura ulterioara de legiferare pe care trebuie sa o urmeze cele doua Camere. Fie este vorba de o comisie speciala ce elaboreaza propuneri legislative noi, caz in care procedura legislativa nu ar mai trebui sa parcurga etapa obligatorie a avizarii de catre comisiile permanente ale celor doua Camere, fie este vorba de o comisie sui-generis, care se adauga in procedura avizarii legilor de catre comisiile permanente. Aceasta neclaritate este de natura sa conduca la incalcarea art. 1 alin. (5) din Constitutie, intrucat lasa loc arbitrariului si incertitudinii in procesul de legiferare. Totodata, dispozitiile din art. 1 alin. (1) lit. d) sunt imprecise, creand impredictibilitate in aplicare. Astfel, in situatia in care un act normativ care va intra in procedura legislativa chiar la finalul duratei de functionare a Comisiei speciale si este transmis respectivei Comisii nu este clar daca aceasta situatie va conduce fie la prelungirea duratei de functionare a comisiei, fie la lipsa dezbaterii respectivului act in cadrul Comisiei si, deci, la incalcarea propriei hotarari de infiintare. Prin lipsa de claritate si precizie a obiectivului reglementat la art. 1 alin. (1) lit. d) prin raportare la celelalte obiective ale acestei Comisii speciale se incalca si dispozitiile art. 64 alin. (4) din Constitutie, raportat la art. 4 alin. (2) si art. 8 alin. (1) din Regulamentul activitatilor comune ale Camerei Deputatilor si Senatului, intrucat nu rezulta scopul efectiv pentru care aceasta comisie a fost infiintata si creeaza confuzie intre rolul comisiilor permanente ale celor doua Camere si rolul Comisiei speciale comune a celor doua Camere”, explica liberalii.

In opinia lor, Hotararea Parlamentului nr. 19/2018 incalca si art. 61 din Constitutie. ”Conform obiectivelor prevazute la art. 1 lit. a), lit b), lit c) si lit. d) din Hotararea Parlamentului nr. 19/2018 se instituie o competenta generala de examinare, modificare a tuturor actelor normative cu incidenta asupraintregului domeniu al securitatii nationale, desi art. art. 8 alin. (1) din Regulamentul activitatilor comune prevede ca la nivelul Parlamentului se pot constitui comisii speciale pentru avizarea unor acte normativecomplexe, pentru elaborarea unor propuneri legislative, evident, intr-un anume domeniu de reglementare, sau pentru alte scopuri precizate in hotararile de constituire a respectivelor comisii”, se arata in sesizare.

Conform sursei citate, instituirea in beneficiul Comisiei speciale a acestei competente generale de a examina, modifica si completa toate actele normative cu incidenta asupra securitatii nationale incalca principiul bicameralismului, eliminand din competenta comisiilor permanente ale Camerei Deputatilor si Senatului, asa cum este aceasta stabilita pe cale regulamentara, dezbaterea initiativelor si proiectelor legislative existente sau viitoare cu incidenta intr-un intreg domeniu de reglementare ce tinea de competenta lor exclusiva. Formularea contradictorie de la art. 1 din Hotararea Parlamentului nr. 19/2018 conduce la restrangerea competentei comisiilor permanente ale celor doua Camere prin transferarea unui domeniu esential din competenta acestora catre o Comisie speciala.

”Astfel, cum am aratat si in alte sesizari de neconstitutionalitate cu obiect similar, prin restrangerea competentei comisiilor permanente de a dezbate proiecte si initiative legislative intr-un anume domeniu de reglementare si in conditiile in care toate proiectele de acte normative dintr-un anumit domeniu de reglementare vor fi examinate, modificate si completate de o singura comisie speciala comuna a celor doua Camere este afectat principiul conform caruia dezbaterea parlamentara a unui proiect de lege sau a unei propuneri legislative nu poate face abstractie de evaluarea acesteia in plenul celor doua Camere ale Parlamentului. Or, evaluarea in plenul celor doua Camere este posibila atunci cand organele de lucru interne ale fiecarei Camere, competente sa avizeze si sa intocmeasca rapoarte, se pot exprima cu privire la continutul respectivelor proiecte de lege sau propuneri legislative, aspect fundamental pentru respectarea principiului bicameralismului. Dezbaterea actelor normative in domeniul securitatii nationale de catre 70 de deputati si senatori, membri ai comisiilor permanente sesizate pentru raport prin procedura parlamentara obisnuita, ar asigura pluralitatea opiniilor necesare elaborarii, in conditii de transparenta a noilor reglementari intr-un domeniu fundamental pentru buna functionare a statului”, precizeaza PNL.

Liberalii sustin ca rolul si finalitatea consacrate pentru organizarea si functionarea comisiilor parlamentare, din perspectiva principiului bicameralismului, sunt afectate, incalcandu-se astfel dispozitiile art. 61 alin. (2) din Constitutie.

Ei mai spun ca articolul 1, litera e) din Hotararea Parlamentului incalca art. 74 alin.(1) si (4) din Constitutie.

Conform obiectivelor prevazute la art. 1 lit. e), Comisia poate avea rol de initiator al propunerilor legislative in domeniul securitatii nationale, organizeaza dezbaterile asupra acestora si intocmeste rapoartele pe care le va inainta celor doua Camere ale Parlamentului pentru dezbatere si adoptare. Aceasta prevedere din Hotararea adoptata de Plenul Comun al celor doua camere incalca in mod vadit litera Constitutiei care la art. 74 enumera limitativ cui apartine initiativa legislativa la alin. (1): Initiativa legislativa apartine, dupa caz, Guvernului, deputatilor, senatorilor sau unui numar de cel putin 100.000 de cetateni cu drept de vot. Cetatenii care isi manifesta dreptul la initiativa legislativa trebuie sa provina din cel putin un sfert din judetele tarii, iar in fiecare din aceste judete, respectiv in municipiul Bucuresti, trebuie sa fie inregistrate cel putin 5.000 de semnaturi in sprijinul acestei initiative. De asemenea, la alin. (4) al aceluiasi articol, Constitutia prevede ca Deputatii, senatorii si cetatenii care exercita dreptul la initiativa legislativa pot prezenta propuneri legislative numai in forma ceruta pentru proiectele de legi, se arata in sesizare.

”Prin Hotararea Parlamentului nr. 19 din 18 aprilie 2018, Comisia speciala comuna a Camerei Deputatilor si Senatului privind analizarea si actualizarea cadrului normativ cu incidenta in domeniul securitatii nationale isi aroga, in mod explicit, rolul de initiator al propunerilor legislative incalcand prevederile exprese si limitative ale Constitutiei. Aratam ca dreptul de a formula propuneri legislative este atributul exclusiv al parlamentarului fiind un drept castigat in baza obtinerii mandatului in circumscriptia electorala in care candidat. Acest drept fiind unul personal, pe perioada exercitarii mandatului, nu poate fi delegat niciunei structuri parlamentare sau institutii. Astfel in acest context insusi scopul Comisiei este neconstitutional prin faptul si-a propus sa poata inainta propuneri legislative”, subliniaza PNL.

In opinia semnatarilor, articolul 3 din Hotararea Parlamentului incalca si art. 68 si art. 31 din Constitutie.

Conform art. 3 din Hotararea Parlamentului, sedintele Comisiei sunt, de regula, publice. Conditiile in care reprezentantii mass-mediei au acces la lucrarile Comisiei se stabilesc de plenul acesteia. ”Aceasta prevedere din Hotarare contravine art. 68 din Constitutie care prevede imperativ ca sedintele celor doua Camere sunt publice. Camerele pot hotari ca anumite sedinte sa fie secrete. Comisia speciala, prin Hotararea dedusa controlului de constitutionalitate, a primit atributii care adaoga la Constitutie, care prevede clar care sunt conditiile in care o sedinta poate fi secreta. Lucrarile comisiilor parlamentare sunt, de regula, publice si doar plenul Camerei Deputatilor sau al Senatului poate stabili conditiile in care o sedinta poate fi secretizata. Mai mult, Hotararea Parlamentului nr. 19 din 18 aprilie 2018 face o distinctie intre sedinte secrete si sedinte la care Reprezentantii mass-mediei au acces la lucrarile Comisiei care incalca in fond art. 31 din Constitutie care la alin (1) prevede imperativ ca dreptul persoanei de a avea acces la orice informatie de interes public nu poate fi ingradit”, se arata in document.

PNL atrage atentia ca din formularea adoptata de catre Parlament a art.3 din Hotarare reiese in mod vadit si explicit intentia Legiuitorului de a ingradi exclusiv accesul mass-media la lucrarile sedintei si de a incalca dreptul cetatenilor de a avea acces la informatii de interes public si nu conferirea unui caracter secret al sedintelor comisiei, neprevazand nicio situatie in care la sedintele comisiei accesul publicului sa fie restrictionat.

Iti place aktual24.ro? Urmareste fluxul de stiri aktual24.ro si pe Facebook

O noua experienta cu AK-24. Descarca aplicatia Aktual24 din App Store pentru iPhone si din Google Play pentru Android.

Urmareste-ne si pe:

Comentarii: