Parchetul General reactioneaza taios. Explica detaliat cum PSD-ALDE ii scapa pe borfasi. Cate dosare vor fi anihilate

news

Textul final al articolului privind abuzul in serviciu restrange nepermis de mult domeniul de aplicabilitate a infractiunii si o categorie larga de functionari va fi exceptata de la raspunderea penala, in conditiile in care acestia si-ar incalca atributiile reglementate de lege, consecinta imediata fiind adoptarea unor solutii de clasare in dosarele aflate in cursul urmaririi penale si de achitare in cauzele in care s-a dispus trimiterea in judecata. De asemenea, reducerea limitelor pedepselor va insemna reducerea termenului privind prescriptia raspunderii penale, ceea ce va duce la incetarea procesului penal in multe dosare, mai spune Parchetul General.

Ministerul Public anunta marti ca a finalizat o analiza privind impactul modificarilor legislative ale Codului penal care vizeaza infractiunile de abuz in serviciu si de neglijenta in serviciu, din perspectiva incalcarii obligatiei statului de a asigura, prin politica sa penala, o protectie efectiva a cetateanului in fata faptelor de natura ilicita care ii aduc atingere drepturilor sau intereselor sale legitime

In ceea ce priveste incriminarea propusa pentru abuzul in serviciu, analiza a evidentiat ca textul final restrange nepermis de mult domeniul de aplicabilitate al infractiunii, fiind incalcate dispozitiile Conventiei Natiunilor Unite impotriva coruptiei, adoptata la New York la data de 31 octombrie 2003. Totodata, forma propusa pentru modificarea articolului 297 din Codul penal (abuzul in serviciu) excede aspectelor analizate de Curtea Constitutionala, care nu a pus in discutie limitarea sferei de aplicabilitate a infractiunii.

„Ca urmare a restrangerii sferei subiectului activ al intractiunii de abuz in serviciu, o categorie larga de functionari va fi exceptata de la raspunderea penala in conditiile in care acestia si-ar incalca atributiile reglementate in mod expres prin lege, consecinta imediata fiind adoptarea unor solutii de clasare in cauzele aflate in cursul urmaririi penale si de achitare in cauzele in care s-a dispus trimiterea in judecata. De asemenea, reducerea limitelor pedepselor va opera asupra reducerii termenului privind prescriptia raspunderii penale, ceea ce va conduce la incetarea procesului penal in multe dosare. Totodata, restrangerea sferei beneficiarilor folosului material necuvenit doar la sot, parinti, frati si afini pana la gradul II, legalizeaza practic celelalte fapte de abuz in serviciu ale functionarului public savarsite cu scopul de a obtine un folos material necuvenit pentru alte rude apropiate sau alte persoane”, spune Parchetul General.

Institutia precizeaza ca in perioada 2014-2017 Parchetul General a trimis in judecata 2.099 de persoane, prejudiciile cauzate prin faptele comise de catre acestea fiind de 4.017.356.809 de lei.

In ceea ce priveste abrogarea infractiunii de neglijenta in serviciu, Parchetul General spune ca aceasta nu se justifica din perspectiva dispozitiilor Curtii Constitutionale, lasand in afara sferei incriminarii penale faptele ilicite savarsite din culpa care aduc atingere drepturilor sau intereselor legitime ale unei persoane fizice sau juridice. In perioada 2014-2017, au fost trimise in judecata de catre Parchetul General, pentru neglijenta in serviciu, 233 de persoane, iar prejudiciul creat a fost de 5.381.726 de lei.

„Ca urmare a analizei codurilor penale ale mai multor state membre ale Uniunii Europene, a rezultat ca multe dintre acestea contin incriminari generice ale faptei de abuz in serviciu si neglijenta in serviciu. Statele care nu au in legislatia lor penala astfel de incriminari, cu caracter generic, au in schimb o pluralitate de alte infractiuni, care, in dreptul penal romanesc ar fi calificate ca abuz in serviciu”, adauga Parchetul General.

Plenul Senatului, in calitate de prima Camera sesizata, a adoptat, marti, cu 74 de voturi „pentru”, 28 de voturi „impotriva si noua abtineri, proiectul de lege privind modificarea Codului penal. Proiectul a fost adoptat dupa o sedinta tensionata, in care opozitia a incercat sa lase puterea fara cvorum, insa acest lucru nu a fost posibil deoarece senatorii UDMR au venit in sala pentru ca sedinta sa poata continua.

Comisia a adoptat modificarea articolului 297 din Codul penal cu privire la infractiunea de abuz in serviciu, astfel ca infractiunea nu se pedepseste daca prejudiciul este pana in salariul minim brut pe economie – 1.900 de lei. In plus, se considera abuz in serviciu daca scopul este de a obtine foloase materiale necuvenite pentru sine, sot sau rude pana la gradul II. In timpul dezbaterilor, deputatul PSD Oana Florea a propus abrogarea infratiunii de abuz in serviciu.

De asemenea, comisia speciala a eliminat din sfera infractiunii de abuz in serviciu elaborarea, emiterea sau aprobarea actelor normative de catre Parlament si Guvern, iar articolul 298 din Codul penal privind neglijenta in serviciu a fost abrogat. Totodata, comisia a decis modificarea definitiei din Codul penal a grupului infractional organizat, in sensul ca nu constituie grup infractional organizat grupul format ocazional in scopul comiterii imediate a uneia sau mai multor infractiuni si fara a avea o continuitate.

„Fapta functionarului public, aflat in exercitiul atributiilor de serviciu, reglementate expres prin legi, ordonante de guvern sau ordonante de urgenta, care refuza sa indeplineasca un act sau il indeplineste prin incalcarea atributiilor astfel reglementate, a unor dispozitii exprese dintr-o lege, Ordonanta de urgenta sau Ordonanta de guvern, in scopul de a obtine pentru sine, sot, ruda sau afini pana la gradul II inclusiv, un folos material necuvenit si prin acesta cauzeaza o paguba certa si efectiva mai mare decat echivalentul unui salariu minim brut pe economie sau o vatamare a drepturilor sau intereselor legitime nepatrimoniale ale unei persoane fizice sau juridice, se pedepseste cu inchisoare de la 2 ani la 5 ani sau cu amenda”, se arata in amendamentul PSD adoptat de Comisie.

Forma actuala a abuzului in serviciu nu prevedea un prag pana la care fapta nu se pedepseste penal: „Fapta functionarului public care, in exercitarea atributiilor de serviciu, nu indeplineste un act sau il indeplineste in mod defectuos si prin aceasta cauzeaza o paguba ori o vatamare a drepturilor sau intereselor legitime ale unei persoane fizice sau ale unei persoane juridice se pedepseste cu inchisoarea de la 2 la 7 ani si interzicerea exercitarii dreptului de a ocupa o functie publica”, scrie in actuala forma a infractunii de abuz in serviciu din Codul penal”.

Urmareste-ne si pe:

Comentarii: