Patru secole mai tarziu, data Pastelui ramane diferita pentru catolici si ortodocsi. Unii lideri ai bisericii vor ca acest lucru sa se schimbe

externe

De mai bine de 400 de ani, bisericile catolice si ortodoxe au folosit diferite moduri pentru a determina data Pastelui. Dar duminica aceasta va marca un moment special pentru crestini, deoarece bisericile sarbatoresc invierea lui Isus in aceeasi zi. In plus, liderii religiosi isi exprima dorinta de a ramane asa. Dar alinierea neobisnuita a starnit neincredere intre cele doua mari comunitati crestine, potrivit AP.

Data Pastelui urmeaza o regula aparent simpla: duminica urmatoare primei luni pline din sau dupa echinoctiul de primavara. Dar cele doua biserici au inceput sa foloseasca calendare diferite dupa introducerea de catre Papa Grigore al XIII-lea in 1582, a calendarului gregorian, in timp ce Biserica Ortodoxa Rasariteana l-a pastrat pe cel mai vechi iulian.

Mai mult, fiecare biserica foloseste propriile calcule ecleziastice pentru ciclurile lunare si echinoctiu, care nu se potrivesc perfect cu proiectiile stiintifice.

Rezultatul este ca datele de Paste pot fi la distanta de pana la cinci saptamani. Ele pot coincide in ani consecutivi sau poate trece un deceniu fara ca acest lucru sa se intample.

Cu cateva zile inainte de spitalizarea sa, Papa Francisc s-a referit la sarbatorirea Pastelui din acest an in timp ce a invocat aniversarea a 1.700 de ani de la Conciliul istoric de la Niceea, cand liderii crestini s-au adunat pentru a solutiona disputele fundamentale cu privire la credinta.

„Inca o data, imi reinnoiesc apelul: lasati aceasta coincidenta sa serveasca drept semn – un apel catre toti crestinii sa faca un pas decisiv spre unitate in jurul unei date comune pentru Pasti”, a spus Papa Francisc in timpul rugaciunilor de la Bazilica Sf. Paul din Roma.

Invitatia Sfantului Pontif, rostita la sfarsitul unei rugaciuni pentru Unitatea Crestinilor cu preotii ortodocsi prezenti, nu a fost inedita. Intors dintr-o calatorie in Turcia in 2014, el le-a spus reporterilor aflati in avion ca o data unificata ar fi logica.

„Este putin ridicol”, a spus el, adaugand un pretins dialog: „‘Spune-mi, Hristosul tau, cand a inviat? Saptamana viitoare? Al meu a inviat saptamana trecuta’”.

El si-a gasit un aliat in Patriarhul Ecumenic Bartolomeu, liderul spiritual al crestinilor ortodocsi din lume. Cei doi „isi vorbesc ca niste frati”, a spus Papa. La randul sau, Patriarhul Bartolomeu l-a numit pe Francis „fratele nostru mai mare” si a descris initiativa de Paste ca „un adevarat pas catre repararea vechilor conflicte”.

Ideea unui Paste comun a fost discutata inca din anii 1960, interesul fiind in crestere atunci cand sarbatorile coincid. Obstacolul cheie a fost intotdeauna implicatia ca o parte ar trebui sa cedeze.

La discutii au participat si protestantii, care urmeaza acelasi calendar ca si catolicii.

Consiliul Mondial al Bisericilor, cu sediul la Geneva, o comunitate de organisme ortodoxe si protestante, a propus un compromis. Acesta sugereaza utilizarea astronomiei moderne, bazand calculul pe ora Ierusalimului si urmand aceeasi regula de baza stabilita cu secole in urma.

„Nu a fost niciodata mai important decat acum, pentru ca traim intr-o lume polarizata si oamenii din intreaga lume tanjesc dupa mai multa unitate. Toate celelalte intrebari – despre calendar, despre timp, despre luna si stele si orice altceva – nu sunt primare; sunt secundare”, a declarat episcopul luteran Heinrich Bedford-Strohm.

In timp ce dorintele Papei pot avea o influenta puternica prin autoritatea extrem de centralizata a Vaticanului, rolul lui Bartolomeu este in mare parte simbolic asupra bisericilor nationale si locale autoguvernate. Si discutiile dintre Rusia, cea mai populata tara ortodoxa din lume, si bisericile din alte tari cu majoritate ortodoxa raman blocate din cauza razboiului si a diviziunilor bisericesti din Ucraina.

O istorie caracterizata de secole de neincredere, in mare parte determinata de prudenta din Est cu privire la suprematia Vaticanului, complica si mai mult perspectivele unui consens.

La o slujba din Saptamana Mare, luni, la Atena, parintele Anastasios i-a intampinat pe enoriasi in Biserica Sfantul Dimitrios Loumbardiaris, o capela de piatra restaurata din apropierea Acropolei. El a spus ca sustine crearea de legaturi cu celelalte ramuri ale crestinismului, dar cu prudenta.

„Putem incerca sa construim punti, dar nu ne putem schimba credinta sau traditiile stramosilor nostri sau dogmele transmise de Hristos insusi. Exista diferente adanc inradacinate. Din punctul meu de vedere si al multor oameni de aici, unitatea cautata in trecut de Biserica Romano-Catolica de multe ori nu a fost sincera; a venit cu atasamente, a fost mai mult despre dominatie decat despre reconciliere autentica”, a spus el.

Pe masura ce dialogul dintre biserici se desfasoara lent, sarbatorile comune de Paste sunt deja o realitate practica in cateva locuri. Biserica Ortodoxa din Finlanda a schimbat datele in anii 1920 pentru a alinia sarbatorile cu majoritatea luterana. Si catolicii din Grecia – desi nu au facut nicio modificare oficiala calendarului lor – au sarbatorit cu restul tarii inca din 1970.

Urmareste-ne si pe:

Comentarii: