Planul Spaniei de a interzice zborurile, unde se poate ajunge cu trenul, este considerat „ineficient”. Propunerea initiala prevedea eliminarea zborurilor echivalente unor distante parcurse in patru ore cu trenul

pagina verde

Spania intentioneaza sa interzica unele zboruri interne pe distante scurte ca parte a planului sau de reducere a emisiilor de carbon, potrivit EuroNews.

Nu vor mai fi permise zboruri care au alternativa feroviara care dureaza mai putin de doua ore si jumatate, „cu exceptia cazurilor de conexiune cu aeroporturi hub care fac legatura cu rute internationale”.

Restrictia face parte dintr-un acord incheiat de guvernul de coalitie din Spania. Tara a luat in considerare o interdictie inca din 2021, ca parte a planului de actiune climatic pentru 2050.

Decizia vine dupa ce, in mai 2023, guvernul francez a interzis oficial zborurile interne pentru calatorii care pot fi efectuate in mai putin de doua ore si jumatate cu trenul.

Textul agreat de cele doua partide politice – PSOE si Sumar – urmareste, de asemenea, sa analizeze potentialul impact al restrictionarii utilizarii avioanelor private si o directiva a Uniunii Europene privind impozitarea produselor energetice, inclusiv kerosenul, combustibilul folosit in aviatie.

Initial, proiectul de propunere al liderului Sumar, Yolanda Diaz, prevedea eliminarea zborurilor pe distante scurte cu alternative feroviare de mai putin de patru ore, dar acum aceasta a fost redusa la doua ore si jumatate.

Proiectul initial de propunere ar fi economisit pana la 300.000 de tone de CO2 si ar fi redus zborurile cu 50.000 pe an, potrivit unui studiu publicat anul trecut de Ecologistas en Accion. Coalitia grupurilor ecologiste a spus ca 11 rute aeriene ar putea fi inlocuite cu calatorii cu trenul in mai putin de patru ore, reducand emisiile de CO2 ale Spaniei cu aproape 10%.

Raportul a analizat in principal zborurile catre si dinspre Madrid – dintre care multe nu ar fi incluse in interdictia actuala, deoarece este un aeroport international.

Asa cum a fost cazul masurilor introduse in Franta, numarul de zboruri efectiv afectate de masuri ar putea fi minim.

Partidele de opozitie PP si Vox sunt impotriva unei interdictii, acesta din urma spunand ca ar face Spania „mai putin competitiva”.
Guillermo Mariscal, de la partidul PP a explicat ca el crede ca initiativa este „ineficienta”, deoarece ar avea ca rezultat doar o reducere de 0,06% a emisiilor, conform datelor Colegiului Inginerilor de Aeronave.

Anul trecut, Colegiul a transmis o declaratie in care isi exprima dezacordul privind un plan de reducere a zborurilor cu mai putin de trei ore, sustinand ca ar avea un impact aproape zero asupra emisiilor de carbon. Acesta a spus ca „in fata unor astfel de beneficii reduse, daunele cauzate industriei transportului aerian din Spania vor fi considerabile”.

Nu se stie cand vor fi introduse masuri sau ce rute vor fi afectate. Interdictia va trebui sa treaca prin mai multe etape de amendamente inainte de a putea fi aprobata de Senat si, in cele din urma, sa devina lege.

Urmareste-ne si pe:

Comentarii: