Presshub: „Semmeringul banatean”. Amenintat de autoritati, salvat de calatori si de societatea civila, trenul din nori isi continua drumul

news

semmeringul banatean

Luni dimineata, pe 3 februarie 2025, la ora 11,15, „Semmeringul banatean” va porni din nou din gara Oravita spre Anina. El face traseul acesta din 1863. Strabate cea mai veche cale ferata montana din Romania intr-un peisaj spectaculos.

Insa, periodic, Societatea de Cai Ferate ii ameninta existenta. Recent, Sucursala Regionala de Cai Ferate Timisoara a decis ca trenul sa nu circule de luni pana joi in perioada iernii, intre 13 ianuarie si 17 aprilie. Masura era motivata de scaderea numarului de pasageri pe timp de iarna. Ca reactie, scietatea civila, autoritatile locale, ceferistii, angajatii garilor Oravita si Anina si publicul larg, sensibilizat prin mesaje, au sarit cu totii in apararea trenului.

Seful statiei Oravita, Remus Cherla, a explicat pentru presa locala ca o linie nefolosita se degradeaza rapid, afectand siguranta transportului. „Fiecare anotimp are farmecul sau, iar calatori ar fi, chiar daca mai putini decat vara”, a spus el.

Iar Asociatia „Euroland Banat” a trimis o scrisoare deschisa catre ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, si alte institutii publice si organizatii de profil, solicitand mentinerea circulatiei zilnice.

Asa se face ca, sambata trecuta, in gara din Oravita s-au strans atatia calatori, in semn de protest, incat abia au incaput in trenul pe care-l aparau.

S-au urcat in cursa-manifest si functionarii Statiei Oravita, si iubitorii trenului, activistii civici, dar si calatorii obisnuiti ai trenului. Au umplut trei vagoane.

„Trenul a fost plin. A fost si seful de gara si noi, care lucram aici. Am mers impreuna, am povestit, am discutat, am admirat peisajul, ne-am amintit de cate ori am aparat acest tren. Iar cand am ajuns in gara din Anina, primarul si cei de acolo ne-au asteptat cu un pahar de vin si ne-au servit cu gulas”, povesteste pentru PRESShub Maria Avram, casiera in statia CFR Oravita. Ea vinde bilete pentru Semmering si poate sa spuna ca trenul are cerere: „Chiar daca iarna sunt mai putini calatori, vara e plin si pana toamna tarziu. In octombrie am avut asa de multi ca in luna august!”

In urma acestor proteste, ministrul Transporturilor a anulat masura si a redat trenului programul de circulatie de dinainte: toata saptamana, o cursa pe zi, intre Oravita si Anina, dus-intors.

Nu a fost prima data cand trenul acesta a fost amenintat cu desfiintarea. Si, de fiecare data, opinia publica, iubitorii de calatorii, oameni care pretuiesc patrimoniul istoric si cultural au facut front comun si l-au salvat.

„Semmeringul banatean” este monument de patrimoniu clasa A, parte din linia ferata Bazias-Oravita-Anina, data in functiune in 1863. Calea ferata, prima de acest fel de pe teritoriul Romaniei, construita de Imperiul Austriac, are 33,4 kilometri, 10 viaducte si 14 tuneluri. O opera de arta arhitecturala, daca ne gandim ca a fost construita manual de mesteri italieni cioplitori in piatra, cand inca nu se inventase dinamita. Trenul concureaza in competitia nationala „Destinatia turistica a anului” si atrage turisti din intreaga lume.

Citeste pe mai mult pe presshub.ro.

Urmareste-ne si pe:

Mai mult despre:

Comentarii: