Procurorii DIICOT, atitudine dura fata de intentiile PSD si ALDE de masacrare a Codului Penal. Iordache si Nicolicea nu reusesc sa-i pacaleasca

news

DIICOT, perchezitii, aparate de jocuri de noroc, fraudate, castiguri, Bucuresti, Timis

DIICOT si-a exprimat joi „surprinderea si ingrijorarea” cu privire la modificarile aduse Codurilor penale in Comisia speciala parlamentara, sustinand ca procesul de transpunere a Directivei UE este facut fara transparenta si fara consultarea unor experimentati practicieni ai dreptului din domeniul justitiei penale.

DIICOT a dat publicitatii joi un comunicat in legatura cu procesul legislativ de transpunere a Directivei (UE) 2106/343 a Parlamentului European si a Consiliului din 9 martie 2016, privind consolidarea anumitor aspecte ale prezumtiei de nevinovatie si a dreptului de a fi prezent la proces in cadrul procedurilor penale.

„Ne exprimam surprinderea si ingrijorarea cu privire la modalitatea in care se desfasoara acest proces, fara transparenta si fara consultarea unor experimentati practicieni ai dreptului din domeniul justitiei penale. Elaborarea si adoptarea Noului Cod Penal si a Noului Cod de Procedura Penala s-au desfasurat pe parcursul mai multor ani, in cadrul unui proces complex de consultare profesionala si dezbateri la care au participat experti, practicieni, cadre universitare, asociatii profesionale. Chiar si in aceste conditii de laborioasa si indelungata elaborare a modificarilor la cele doua coduri cadru, esentiale in activitatea de tragere la raspundere penala a persoanelor care au savarsit infractiuni, rezultatele au fost imperfecte, cu consecinte semnificative atat pentru subiectii procesuali cat si pentru organele judiciare. Aceste erori au facut obiectul numeroaselor critici a posteriori, au generat practica judiciara neunitara si impredictibila si consecutiv, un numar important de decizii ale Curtii Constitutionale care au admis exceptiile de neconstitutionalitate a normelor procesuale vizate”, spune DIICOT.

DIICOT arata ca respectarea drepturilor si libertatilor fundamentale este un imperativ constitutional si pentru procurori, deopotriva interesati in alinierea legislatiei nationale la standardele europene in aceasta materie.

Totodata, pentru satisfacerea functiei sociale consacrate constitutional, procurorii trebuie sa dispuna in activitatea judiciara, in cadrul careia reprezinta interesele generale ale societatii si apara ordinea de drept precum si drepturile si libertatile cetatenilor, de instrumente procesuale si procedurale fara de care aflarea adevarului intr-o cauza penala ar deveni iluzorie.

„Neoficial am luat act de un numar semnificativ de amendamente la Codul penal si Codul de procedura penala formulate in contextul procedurilor in desfasurare la Comisia Speciala Comuna a Camerei Deputatilor si Senatului, care reprezinta, in opinia noastra, reglementari excesive, dincolo de standardele stabilite prin Directiva si care vor avea ca finalitate o noua amputare a posibilitatilor tactice de investigare a infractiunilor in vederea tragerii la raspundere penala a persoanelor care le-au savarsit”, declara DIICOT.

DIICOT considera ca fiind esentiale respectarea dreptului la aparare si caracterul echitabil al procedurilor, dreptul persoanelor de a pastra tacerea sau de a nu se incrimina, responsabilitatea organelor judiciare de a cauta probe incriminatoare cat si dezincriminatoare, comunicarea publica realizata de catre organele judiciare cu privire la persoanele suspecte sau inculpate in cauzele penale.

DIICOT mai arata ca Directiva a carei transpunere se urmareste si care stabileste standarde minime cu privire la prezumtia de nevinovatie la nivel comunitar este deja, in covarsitor de mare masura, implementata in legislatia penala din Romania.

„Fara a beneficia la acest moment de o forma oficiala care sa consemneze amendamentele depuse la Comisie, dar constienti de faptul ca, in cadrul lucrarilor de azi ale Comisiei, sunt dezbatute si aprobate amendamente importante, ne manifestam intreaga disponibilitate de a participa la consultari pentru elaborarea modificarilor necesare legislatiei penale de natura a consolida atat garantiile prezumtiei de nevinovatie a persoanelor suspecte sau inculpate, garantiile procesului echitabil cat si garantiile necesare pentru apararea ordinii de drept si a intereselor generale ale societatii”, transmite DIICOT.

DIICOT mai spune ca nu va putea sa fie un partener credibil in domeniul cooperarii judiciare internationale daca nu va avea la dispozitie mijloace eficiente de ancheta.

„Experienta judiciara a procurorilor din cadrul DIICOT reprezinta, in opinia noastra, o resursa care nu ar trebui ignorata in procesul de elaborare si adoptare a modificarilor legislatiei penale, in masura in care o atare modificare este facuta cu observarea interesului general al societatii si pentru apararea ordinii de drept. Aceasta cu atat mai mult cu cat in activitatea de combatere a fenomenelor infractionale grave precum traficul de droguri, traficul de fiinte umane, criminalitatea informatica, traficul de migranti, criminalitatea organizata, terorismul si finantarea terorismului, DIICOT se afla intr-o stransa relatie de cooperare judiciara internationala, in efortul comun al statelor de a asigura un climat de securitate, de respectare a ordinii de drept si libertate. Fara instrumentele procesuale necesare, DIICOT nu-si va putea satisface rolul de partener eficient si credibil in cooperarea judiciara internationala in materie”, arata DIICOT.

DIICOT mai spune ca un exemplu particular cu privire la activitatea procurorilor sai si cu un impact deosebit de grav il reprezinta solicitarea de eliminare a rapoartelor de constatare dintre mijloacele probatorii prevazute de art. 97 Cod de procedura penala.

„Trecand peste faptul ca sunt frecvente situatiile in care nu exista experti pentru anumite domenii sau laboratoare care sa asigure conditii pentru efectuarea unor expertize, in cauzele referitoare la traficul ilicit de droguri de orice fel, referatul de constatare tehnico-stiintifica este singurul act de urmarire penala care certifica existenta sau inexistenta substantelor interzise in materialele supuse verificarii. Fara acest mijloc, activitatea DIICOT, care instrumenteaza circa 1.200 de dosare anti-drog lunar va fi blocata din primul moment post-modificare”, precizeaza DIICOT.

Procurorii sustin ca modificarea art. 267 Cod de procedura penala in sensul restrangerii posibilitatii organelor de urmarire penala de a accesa informatii continute in baze electronice de date detinute de organe ale administratiei de stat si argumentele invocate in sustinerea unei astfel de modificari „reflecta o intelegere total gresita a naturii investigatiilor penale si a rolului organelor de ancheta penala”.

„Bazele de date ofera informatii si nu probe. Principiul egalitati de arme se refera la probe si administrarea lor, singurele elemente pe baza carora poate fi infranta in cele din urma prezumtia de nevinovatie”, mai spun procurorii.

De asemenea, modificarile propuse la art. 83 Cod de procedura penala cu privire la prezenta inculpatului la proceduri de audiere a diferitilor subiecti procesuali in faza de urmarire penala „contrazice dispozitii exprese privind audierea unor persoane in cadrul careia este exclusa posibilitatea prezentei inculpatului – a se vedea situatia victimelor traficului de persoane”, iar drepturile inculpatilor nu trebuie sa lezeze drepturile martorilor sau ale victimelor.

„In masura in care vom lua cunostinta in intregime de textele supuse dezbaterilor in cadrul Comisiei Speciale Comune a Camerei Deputatilor si Senatului pentru sistematizarea, unificarea si asigurarea stabilitatii legislative in domeniul justitiei, vom comunica, la cerere, punctul de vedere al procurorilor din cadrul DIICOT cu privire la modificarile si amendamentele propuse”, mai transmite DIICOT.

Iti place aktual24.ro? Urmareste fluxul de stiri aktual24.ro si pe Facebook

O noua experienta cu AK-24. Descarca aplicatia Aktual24 din App Store pentru iPhone si din Google Play pentru Android.

Urmareste-ne si pe:

Comentarii: