Programul lui Ciolos, REVOLUTIE a sistemului electoral. IMUNITATEA parlamentarilor, luata in vizor

politica

Planul Guvernului Ciolos cuprinde modificarea de urgenta a legislatiei electorale astfel incat primarii si presedintii de consilii judetene sa fie alesi in doua tururi de scrutin, ar alegerile sa fie comasate si toti alesii sa aiba mandat de 5 ani, ceea ce ar insemna revizuirea Constitutiei. Revizuirea sistemului de imunitati si aplicarea stricta a regimului de incompatibilitati sunt incluse, de asemenea, in planul de masuri al noului Executiv.

Printre prioritatile noului guvern, potrivit programului prezentat, figureaza amendarea, de urgenta, a legislatiei electorale cu stabilirea a doua tururi de scrutin pentru alegerile de primari si presedinti de consilii judetene, eliminarea pragului pentru consiliile locale, reducerea numarului de semnaturi pentru independenti, posibilitatea asocierii unor independenti pe liste pentru consiliile locale, facilitarea crearii de sectii de votare pentru diaspora, acolo unde exista o prezenta semnificativa a cetatenilor romani, obiectivul fiind acela ca niciun proces electoral din Romania sa nu mai fie vreodata pus sub semnul intrebarii din cauza modului de organizare.

In acelasi timp, programul prevede si un proiect de comasare a alegerilor prin uniformizarea tuturor mandatelor la cinci ani si alinierea datelor pentru alegerile prezidentiale, parlamentare, europarlamentare si locale in scopul minimizarii impactului negativ al proceselor electorale asupra vietii economice si sociale a tarii. Acest proiect ar presupune insa revizuirea Constitutiei, care prevede clar ca mandatul Parlamentului si al alesilor locali este de patru ani, in timp ce mandatul sefului statului este de cinci ani, mentioneaza Mediafax.

De asemenea, noua echipa guvernamentala isi propune digitalizarea listelor electorale in regim de urgenta si informatizarea procesului electoral pentru a evita fraudele electorale.

Un alt punct este urmarirea aplicarii stricte a legislatiei privind finantarea partidelor politice si a campaniilor electorale.

Planul de masuri al guvernului Ciolos mai prevede facilitarea implicarii grupurilor din societatea civila in formularea de initiative legislative, principalul obiectiv fiind acela de a armoniza numarul minim de semnaturi pentru o propunere legislativa prin initiativa cetateneasca, cu numarul de alegatori pentru un post de parlamentar. Logica este aceea ca daca un anumit numar de alegatori sunt reprezentati in parlament de un parlamentar, acelasi numar de alegatori sa poata propune un proiect legislativ in mod direct, prin initiativa cetateneasca, se mai arata in programul de guvernare.

Program de guvernare prevede revizuirea sistemului de imunitati

Revizuirea sistemului de imunitati si aplicarea stricta a regimului de incompatibilitati sunt incluse in planul de masuri al noului Guvern Ciolos, potrivit programului de guvernare transmis luni Parlamentului.

Guvernul va functiona pentru o perioada de un an si isi va concentra activitatea pe mai multe obiective, primul dintre ele fiind intarirea democratiei elective si a statului de drept care sa creeze premisele resetarii mediului politic din Romania, se arata in documentul transmis Parlamentului.

La capitolul statul de drept, sunt enuntate cateva principii cum ar fi „sustinerea fara rezerve a independentei justitiei” si continuarea luptei anticoruptie.

In acest sens, potrivit programului de guvernare, este vizata intarirea legislatiei privind consolidarea integritatii in institutiile publice prin revizuirea sistemului de imunitati, aplicarea stricta a legislatiei privind incompatibilitatile, conflictul de interese, declararea averilor, a legislatiei anticoruptie si a codurilor de integritate.

Principalele puncte din programul de guvernare al lui Dacian Ciolos:

– In primul rand, acest Guvern va asigura organizarea alegerilor programate in cursul anului 2016. (…) Sarcina acestui Guvern va fi de a crea cadrul necesar, neutru din punct de vedere politic, in care aceste pregatiri structurale sa aiba loc. In acelasi timp, acest Guvern va crea cadrul organizatoric adecvat pentru desfasurarea proceselor electorale in conditii optime, pentru toti romanii, indiferent unde se afla ei.

-Guvernul va testa si aplica noi metode de lucru in ceea ce priveste functionarea interna a aparatului central (Guvern si ministere), in incercarea de a lasa la finalul mandatului o serie de solutii alternative viabile pentru buna functionare a administratiei.

– In ceea ce priveste politicile si domeniile economice prioritare, obiectivul major al acestui Guvern este acela de consolidare a parametrilor macro-economici, a perspectivelor de dezvoltare durabila a tarii. In acest sens, Guvernul se va concentra pe identificarea si eliminarea vulnerabilitatilor in absorbtia fondurilor europene.

– Investitiile in infrastructura vor fi tratate cu prioritate, vazute fiind ca elementul esential in deblocarea potentialului de atractivitate investitionala a Romaniei; stadiul proiectelor care sunt in curs pe toate tronsoanele pan-europene (rutiere si CF) vor fi evaluate pentru a se grabi derularea lor.

Prioritati

1. Un Guvern deschis si transparent, in dialog cu institutiile democratice si cu societatea ca actor politic

– Deschiderea sistemului politic prin facilitarea initiativei legislative a cetatenilor si grupurilor civice

– Cultivarea unui dialog constant cu societatea civila, mediul de afaceri, sindicatele, organizatiile patronale, asociatiile profesionale si asociatiile minoritatilor nationale

– Crearea unor platforme online de interactiune sistematica intre Guvern si
societate

2. Pozitionarea activa a Romaniei ca actor strategic in context regional, european si international, cu atentie pe relatiile de vecinatate

– Afirmarea anvergurii politice a Romaniei la nivelul UE
– Intarirea parteneriatului strategic cu SUA si respectarea obligatiilor care revin tarii din calitatea de membru NATO

3. Sustinerea fara rezerve a independentei justitiei si a continuarii luptei impotriva coruptiei

4. Niciun proces electoral din Romania nu mai trebuie sa fie vreodata pus sub semnul intrebarii din cauza modului de organizare

– Accesul tuturor romanilor la vot

– Digitalizarea listelor si a procesului electoral in regim de urgenta

5. Imbunatatirea eficientei administratiei publice, in serviciul cetateanului

– Derulare proiect pilot de profesionalizare a Secretariatului General al Guvernului

– Extinderea proiectului pilot si in alte zone ale administratiei publice

6. Imbunatatirea sistemului de protectie civila pentru cresterea sigurantei cetateanului, eficientizarea managementului sistemului de urgenta si protectia infrastructurii critice

– Adoptarea unui program national de consolidare a cladirilor cu risc seismic ridicat

– Cresterea eficientei ISU si a altor servicii cu responsabilitati in domeniul protectiei civile

7. Revizuirea si prioritizarea proiectelor de investitii (inclusiv de infrastructura) in scopul crearii de locuri de munca si a cresterii productivitatii.

8. Identificarea si eliminarea lacunelor si blocajelor din sistemele de implementare a fondurilor Europene, cu accent pe cresterea gradului de utilizare si a calitatii proiectelor finantate

9. Redefinirea rolului si statutului personalului medical in societate si reducerea migratiei acestora in strainatate

10. Mutarea accentului in actul educational de pe transmiterea de informatie pe crearea de competente pentru viata si reducerea sarcinilor birocratice care apasa pe cadrul didactic

Plan de masuri

1. Intarirea democratiei elective si a statului de drept care sa creeze premisele resetarii mediului politic din Romania. Lupta impotriva coruptiei

– Intarirea legislatiei privind consolidarea integritatii in institutiile publice prin revizuirea sistemului de imunitati, aplicarea stricta a legislatiei privind incompatibilitatile, conflictul de interese, declararea averilor, a legislatiei anticoruptie si a codurilor de integritate. Continuarea luptei importiva coruptiei.

– Amendarea, de urgenta, a legislatiei electorale cu stabilirea a doua tururi de scrutin pentru alegerile de primari si presedinti de consilii judetene, eliminarea pragului pentru consiliile locale, reducerea numarului de semnaturi pentru independenti, posibilitatea asocierii unor independenti pe liste pentru consiliile locale, facilitarea crearii de sectii de votare pentru diaspora, acolo unde exista o prezenta semnificativa a cetatenilor romani, obiectivul fiind acela ca niciun proces electoral din Romania sa nu mai fie vreodata pus sub semnul intrebarii din cauza modului de organizare.

– Realizarea unui proiect de comasare a alegerilor prin uniformizarea tuturor mandatelor la cinci ani si alinierea datelor pentru alegerile prezidentiale, parlamentare, europarlamentare si locale in scopul minimizarii impactului negativ al proceselor electorale asupra vietii economice si sociale a tarii.

– Facilitarea implicarii grupurilor cetatenesti in formularea de initiative legislative. Principalul obiectiv este acela de a armoniza numarul minim de semnaturi pentru o propunere legislativa prin initiativa cetateneasca, cu numarul de alegatori pentru un post de parlamentar. Logica este aceea ca daca un anumit numar de alegatori sunt reprezentati in parlament de un parlamentar, acelasi numar de alegatori sa poata propune un proiect legislativ in mod direct, prin initiativa cetateneasca.

– Digitalizarea listelor electorale in regim de urgenta si informatizarea procesului electoral pentru a evita fraudele electorale.

2. Stabilizarea mediului economic si cresterea gradului de incredere a agentilor economici si a capitalului in perspectiva dezvoltarii economiei. Evitarea derapajelor economice potentiale intr-un an electoral.

– Elaborarea Bugetului pe 2016 cu mentinerea tintelor de stabilitate macroeconomica.

– Realizarea unui plan de investitii pentru urmatorii 10 ani, avand consensul intregii clase politice, a unei strategii nationale de dezvoltare care sa cuprinda obiective finantate atat din fonduri europene (AP) cat si din bugetul de stat, intocmit cu consultarea mediului privat, societatii civile, ministerelor de resort, specialistilor recunoscuti la nivel national si international.

– Deblocarea si finantarea prin fonduri structurale a marilor proiecte de infrastructura de transport (rutier, feroviar, naval, aerian), reabilitarea si dezvoltarea sistemelor de irigatii, a infrastructurii de transport gaze, electricitate si realizarea interconectarii cu retelele europene.

– Asigurarea unui cadrul fiscal si de reglementare care sa fie stabil, predictibil, transparent. Debirocratizare, simplificare si armonizare a reglementarilor. Elaborarea de masuri care sa asigure un raport corect intre stat si contribuabil.

– Imbunatatirea gradului de colectare a veniturilor la bugetul de stat prin incurajarea conformarii voluntare, modernizarea, profesionalizarea si descentralizarea administratiilor fiscale. Imbunatatirea activitatii ANAF in vederea continuarii cresterii veniturilor la buget prin ameliorarea colectarii taxelor si impozitelor.

3. Accelerarea proceselor de reformare a Statului, cresterea performantei administratiei publice. Administratie in slujba cetatenilor, standarde de calitate si standarde de cost in serviciile furnizate de stat cetatenilor. Cultivarea increderii populatiei si mediului de afaceri in administratia publica

– Elaborarea unui plan national de investitii strategice in infrastructura comunitatilor locale si cresterea performantei cheltuielilor pentru dezvoltarea acesteia prin implementarea unor standarde minime privind investitiile publice: scoli, dispensare, lacase de cult, servicii de electricitate, apa si canalizare, iluminat public, salubrizare.

– Cresterea nivelului de securitate personala a cetateanului prin imbunatatirea sigurantei in spatiile publice, cresterea sigurantei in scoli, a managementului si capacitatii de interventie a ISU, protejarea cetatenilor de riscurile teroriste, de infractionalitatea cibernetica, precum protectia infrastructurii critice. Pregatirea autoritatilor publice si a populatiei pentru raspuns in situatii de urgenta si dezastre naturale.

– Adoptarea unui program national de consolidare a cladirilor cu risc seismic ridicat.

– Imbunatatirea legislatiei privind achizitiile publice, in sensul simplificarii acesteia si impunerea unei transparente totale in acordarea contractelor publice in administratia

4. Educatie si sanatate

4.1. Educatie

– Mutarea accentului in actul educational de pe transmiterea de informatie pe crearea de competente pentru viata pe baza nevoilor de dezvoltare personala si umana. Promovarea educatiei inclusive prin cultivarea tolerantei, nediscriminarii si acceptarii diferentei in scoli si in societate.

– Initierea reformei curriculare pe toate componentele ei, astfel incat continutul educational sa corespunda cu cerintele de pe piata muncii si ale societatii digitale.

– Redefinirea statutului cadrului didactic in societate prin salarizare, cariera, criterii de evaluare a performantei, autonomie educationala si integritate.

– Reducerea birocratiei si eliminarea sarcinilor administrative inutile pentru personalul didactic in domeniul educational.

– Cresterea performantei programelor de formare, cercetare si inovare universitara in clustere integrate (invatamant-cercetare-productie).

4.2. Sanatate

– Elaborarea, dezbaterea publica si adoptarea unei noi legi a sanatatii

– Redefinirea statutului personalului medical in societate prin salarizare, traseu de cariera, criterii de evaluare a performantei si integritate, avand ca finalitate cresterea calitatii actului medical, dar si reducerea migratiei in strainatate si acoperirea deficitului de personal din unitatile sanitare, in special din mediul rural prin acordarea de stimulente.

– Dezvoltarea de programe nationale de preventie si educatie pentru sanatate, care sa imbunatateasca semnificativ starea de sanatate a populatiei, in special in randul comunitatilor defavorizate.

– Elaborarea unui program multianual de investitii in sanatate, in vederea asigurarii actului medical la standarde care sa convearga cu cele din UE.

– Introducerea de standarde obligatorii de calitate pentru toate nivelurile sistemului sanitar romanesc si a unui sistem de control al calitatii si asigurare a calitatii serviciilor
medicale;

– Evaluarea sistemului de urgenta la nivel national si realizarea unui necesar de investitii in vederea asigurarii
operativitatii echipajelor de interventie in special in mediul rural si in situatii critice sau dezastre.

– Incurajarea dezvoltarii asigurarilor private de sanatate, cu posibilitatea optiunii asiguratului pentru redistribuirea unei parti din contributiile de sanatate pentru asigurarile private.

5. Agricultura si pescuit

6. Energie

– Finalizarea strategiei energetice nationale si initierea unui proces de adoptare a acesteia prin consens politic.

7. Transporturi si infrastructura

– Valorificarea pozitiei geografice a Romaniei si transformarea tarii intr-un nod logistic
regional.

8. Dezvoltare sociala, cultura, minoritati, mediu, tineret si sport

9. Statul si siguranta nationala

– Cresterea gradului de siguranta a cetateanului si eficientizarea structurilor Ministerului
Afacerilor Interne.

– Servicii publice comunitare in slujba cetateanului (documente de identitate, permise,
pasapoarte, inmatriculari).

10. Externe si afaceri europene

– Cresterea si consolidarea profilului si rolului Romaniei in cadrul UE si participarea in mod activ si consistent la procesul de luare a deciziilor.

– Consolidarea si dezvoltarea Parteneriatului Strategic cu SUA si intarirea dimensiunii sale economice, tehnologice si de schimburi interumane.

11. Fonduri europene

12. Romanii de pretutindeni

13. IT

Premierul desemnat Dacian Ciolos a anuntat, duminica, lista Cabinetului sau, format din 21 de membri. La prezentarea componentei Guvernului pe care il propune, premierul desemnat a spus ca a urmarit sa aleaga oameni cu competente si experienta, cu viziune si idei, aratand ca o treime dintre persoanele propuse ca ministri sunt femei.

Iti place aktual24.ro? Urmareste fluxul de stiri aktual24.ro si pe Facebook

Urmareste-ne si pe:

Comentarii: