Proiect fulger al USR dupa scandalul Ciordache. Eliminarea totala a votului secret in Parlament: „Ce fac reprezentantii nostri in parlament nu ar trebui sa fie niciodata secret”

politica

Deputatul USR Claudiu Nasui a depus, joi, in Parlament un proiect prin care cere eliminarea totala a votului secret la exprimarea optiunilor de catre parlamentari.

„Haideti sa nu mai ascundem dupa voturi secrete. Este absolut ridicol sa credem ca USR ar fi votat cu domnul Iordache. Din pacate, votul fiind secret, nu avem cum sa aratam cine ce a votat. Dar votul secret nu trebuie sa fie regula. Votul secret a fost stabilit de regulamentul din anii 90.

Toata tevatura din ultimele zile despre cine ce a votat ar fi putut fi evitata daca aveam votul deschis si transient, fix asa cum este si votul pe legi.

Azi am depus un proiect de modificare a regulamentului sedintelor comune ale Parlamentului astfel incat sa nu mai fie voturi secrete. Ce fac reprezentantii nostri in parlament nu ar trebui sa fie niciodata secret”, a anuntat Nasui.

USR si PNL au depus joi la Curtea Constitutionala sesizari referitoare la neconstitutionalitatea hotararii prin care Florin Iordache a fost numit la conducerea Consiliului Legislativ.

In sesizarea USR se arata ca Iordache nu a avut toate voturile necesare prevazute de lege pentru o astfel de numire. USR subliniaza ca legea 73/1993, cea care reglementeaza activitatea Consiliului Legislativ, prevede la articolul 9 alineatul (2) ca “presedintele Consiliului Legislativ si presedintii de sectii se numesc prin votul majoritatii deputatilor si senatorilor, reuniti in sedinta comuna a celor doua Camere ale Parlamentului, pe baza a cate trei propuneri ale birourilor permanente pentru fiecare functie, cu avizul comisiilor juridice reunite.”

”Dupa cum se poate observa, prevederea este clara si imperativa, tratand cu exactitate modul de numire (…), respectiv impunand conditia intrunirii majoritatii tuturor deputatilor si senatorilor, nu doar a celor prezenti. Or, printr-un calcul matematic aceasta majoritate ar fi rezultat numai prin intrunirea unui numar de 230 de voturi, numarul minim necesar de voturi pentru unul dintre candidati pentru ca acesta sa poata fi declarat castigator”, se arata in sesizarea USR.

La randul lor, liberalii afirma ca Iordache nu a intrunit numarul necesar de voturi, sustinand ca acesta a obtinut 185 de voturi, necesarul fiind de 234, el trebuind votat de majoritatea deputatilor si senatorilor si nu doar a celor prezenti.

De asemenea, ei sustin ca Florin Iordache nu indeplineste conditia legala referitoare la buna reputatie profesionala si morala, prevazuta de Legea de functionare a Consiliului Legislativ.

Conform Legii 73/1993 pentru infiintarea, organizarea si functionarea Consiliului Legislativ, pot fi numite in functiile de presedinte al Consiliului Legislativ, presedinte de sectie, sef de departament si consilier persoane care au cetatenia romana si domiciliul in tara, pregatire juridica superioara, precum si o buna reputatie profesionala si morala. Pentru functiile de presedinte al Consiliului Legislativ si presedinte de sectie este necesara o vechime in activitatea juridica de cel putin 15 ani, iar pentru functiile de sef sector si sef departament, de cel putin 8 ani.

PNL invoca inclusiv definitia cuvantului ”reputatie”, conform Dictionarului Explicativ al limbii romane, pentru a sustine ca parerea publica despre Florin Iordache este in contradictie cu ”bunul renume” sau cu buna parere publica favorabila, ceea ce contravine prevederii legale.

„Conduita publica, din anul 2017, a domnului Florin Iordache a generat revolta publica incompatibila cu dispozitia legala care solicita candidatului la functia de presedinte al Consiliului Legislativ o buna reputatie morala”, se arata in sesizarea de neconstitutionalitate.

PNL reclama inexistenta procedurii de audiere a candidatilor pentru Consiliul Legislativ in comisiile parlamentare de specialitate.

Un alt argument invocat de liberali este acela ca presedintele Consiliului Legislativ nu trebuie sa fie membru al unui partid politic, prevederea legala la fac referirea fiind cea potrivit careia ”personalul Consiliului Legislativ nu poate face parte din partide politice”, considerand ca si presedintele institutiei este vizat in acest caz.

”A accepta ideea ca presedintele Consiliului Legislativ poate fi membru al unui partid politic pana in ziua inceperii activitatii semnifica o infrangere a dispozitiei legale in vigoare”, arata PNL in sesizarea adresata Curtii Constitutionale.

Urmareste-ne si pe:

Mai mult despre:

Comentarii: