În fiecare dimineață, străzile din apropierea a două școli din județul Mureș sunt închise pentru mașini între 7:30 și 8:05. Copiii sunt lăsați de părinți în trei locuri stabilite de unde sunt preluați de voluntari care îi duc pe jos, în siguranță, la școală.
„Stradă Şcolară” este un proiect pilot de 4 săptămâni implementat de primărie. Inițiativa aparține Fundației Comunitare Mureș care a reușit să îl aplice la Şcoala Gimnazială „Alexandru Ceuşianu” din Reghin și la Școala Gimnazială Dacia din Târgu-Mureș, potrivit Edupedu.ro.
Programul este o extensie a proiectului Pedibus, inițiat în orașul Sfântul Gheorghe în urmă cu 4 ani, în care copiii merg pe jos spre școală, însoțiți, pentru a combate traficul și a face mișcare la prima oră. Diferența este că proiectul „Stradă Şcolară” propune o și mai bună siguranță pentru că pe traseele prestabilite nu există pericolul mașinilor.
Cel mai apropiat loc unde poate intra o mașină pe stradă este la 100 de metri de școală, ceea ce înseamnă că elevii fac cel puțin 100 de metri pe jos dimineața.
„Față de alte orașe unde funcționează Pedibusul noi am încercat să facem ceva în plus și am închis străzile în jurul școlii, între orele 7:30 și 8:05. Deci nu dăm nicio șansă părinților să meargă cu mașina până la intrarea școlii ca până acum. Asta a fost problema: în proporție de 90% pot să confirm că elevii veneau cu mașinile până la intrarea în școală. Ca să stopăm tendința aceasta am închis străzile din jurul Şcolii Gimnaziale „Alexandru Ceuşianu” și am făcut trei trasee pentru Pedibus. Am acoperit toate zonele de unde vin copii la școala respectivă”, spune administratorul public al orașului Reghin, Gál Előd,care este și voluntar în proiect pentru Edupedu.ro.
„Ideea a pornit în Belgia, mai multe orașe și acolo funcționează de 20 de ani. Acolo am văzut că merg pietonii, merg cu biciclete, cu trotinetele, cu autobuzul și toată lumea a lăsat mașinile în zona școlilor. Acolo deja vorbim de o altă mentalitate și asta am încercat să o introducem, să vedem cum funcționează. Acum după perioada de probă de 4 săptămâni vom vedea dacă vrem să continuăm.
Deja proiectul are 3 săptămâni, îl implementăm până la prima vacanță, la final de octombrie și apoi vedem dacă mai continuăm și cum. Și reacția este pozitivă. Nu aș fi crezut, îmi era frică de faptul că închidem în ore de dimineață traficul o să fie o anarhie totală pentru că școala e într-o zonă ultracentrală. Dar să știți că părinții au înțeles și cumva este foarte civilizat traficul de dimineață”, spune reprezentantul primăriei Reghin.
„Elevii abia așteaptă să se întâlnească dimineața, să meargă împreună, mai discută, mai socializează și au o legitimație și în fiecare dimineață primesc un punct”, spune reprezentantul Primăriei.
După șase puncte primesc un voucher cu care se poate cumpăra o înghețată sau chiar o ciocolată.
„Am vrea să extindem proiectul și la ora de ieșire de la școală, însă nu avem aceeași oră pentru toți copii, de aceea e dificil de implementat”, spune Gál Előd.
Și calitatea aerului este mai bună, gândiți-vă că dacă în cele trei grupe, să zicem avem 200 de copii, înseamnă deja 200 de mașini mai puțin într-o jumătate de oră, ceea ce în seamă foarte mult.
Poliția rutieră a a acceptat imediat propunerea noastră de a închide străzile”, spune reprezentantul primăriei.
În total, în școală sunt 1.100 de copii.
La Mureș proiectul a fost propus la două școli, însă nu s-a putut implementa, la una dintre ele poliția rutieră nefiind de acord să închidă străzile iar la cealaltă a fost aprobată o altă stradă decât cea cerută inițial.
Astfel, pentru prima dintre ele se aplică Pedibus, iar la a doua s-a permis închiderea traficului auto în fața școlii între orele 7:40-8:05.
Recent, Fundația Comunitare Mureș a anunțat extinderea proiectului Pedibus în 10 localități din mai multe județe.
La Sfântu Gheorghe, programul Pedibus funcționează de cinci ani, iar anul trecut a beneficiat de sprijinul a peste 700 de voluntari, printre aceştia numărându-se părinţi, profesori, medici, actori, pensionari, sportivi, ziarişti şi reprezentanţi ai administraţiei locale.
Pentru a-i stimula pe copii să participe la program, organizatorii le oferă diverse premii, cum ar fi penare, căni, umbrele, ghiozdane, bilete la cinema, suplimente alimentare, abonamente la kinetoterapie şi tabere gratuite sau subvenţionate de Primărie. Oficial sunt 155 de zile de curs, iar cei care adună 130 de puncte, spre exemplu, vor primi o tabără gratuită sau subvenţionată de Primărie.
Viceprimarul municipiului Târgu Secuiesc, Szilveszter Szabolcs, a menţionat că programul, implementat recent în această localitate, îşi propune să îi determine pe copii să adopte un stil de viaţă sănătos, dar şi să contribuie la reducerea poluării şi aglomeraţiei din trafic la orele de vârf.
Inițiativa face parte dintr-un proiect Erasmus +, School Streets. Mai multe țări din Europa îl aplică cu succes și îl extind în multe variante.
Începând cu 2010, diverse orașe din UE, inclusiv din Austria, Belgia, Franța, Germania și Italia, au adoptat străzi școlare și implementează diverse variante pentru a ajuta la un climat sănătos pentru copii.
La Paris, străzile școlare au fost introduse în 2019 pentru a îmbunătăți calitatea aerului local, ca parte a programului „rues aux écoles” (străzi pentru școli). Această inițiativă a făcut parte dintr-un set de măsuri implementate de primarul Anne Hidalgo pentru a reduce traficul auto în oraș. De atunci, numărul străzilor școlare a crescut la peste 210, potrivit datelor Comisiei Europene.
„Spre deosebire de majoritatea orașelor, Parisul a transformat multe dintre străzile sale școlare în zone pietonale permanente, cu jardiniere și copaci. Parisul a conectat ideea străzilor școlare la un set mai larg de obiective la nivel de oraș, care includ combaterea efectului de insulă de căldură urbană, poluarea aerului și poluarea fonică, pentru a sprijini implementarea acesteia. În plus, un sfert din proiecte trebuie să fie situate în cartiere defavorizate”, mai scrie CE.