Pentru prima dată, președintele rus Vladimir Putin a recunoscut direct responsabilitatea Rusiei pentru prăbușirea unui avion de pasageri al Azerbaijan Airlines (AZAL) în decembrie 2024, ceva ce refuzase să admită și ce a a dus la un scandal diplomatic cu Azerbaidjan.
Embraer-ul E190, care zbura de la Baku către Grozny, s-a prăbușit lângă Aktau după ce fusese deviat deasupra Mării Caspice spre Kazahstan, în timpul unui atac cu drone ucrainene asupra regiunilor din Caucazul de Nord ale Rusiei. Tragedia s-a soldat cu 38 de victime, iar 29 de persoane au supraviețuit, informează site-ul rusesc independent Meduza.
„Aș dori să începem întâlnirea noastră cu cel mai sensibil subiect: tragedia aviatică care a avut loc în spațiul nostru aerian. Chiar și atunci, în timpul primei noastre convorbiri telefonice, nu doar că mi-am cerut scuze pentru faptul că tragedia s-a petrecut în spațiul aerian rus, dar am transmis și cele mai profunde condoleanțe familiilor victimelor. Aș dori să repet și să reafirm toate acestea și să spun că, așa cum am convenit, oferim toate formele posibile de asistență pentru anchetă”, a spus Putin în cadrul întâlnirii cu președintele azer Ilham Aliev de pe 9 octombrie, conform transcriptului de pe site-ul Kremlinului.
„Investigația este pe cale să se încheie și acum putem discuta despre cauzele acestei tragedii. Aceasta a fost rezultatul mai multor factori.
Primul a fost prezența unei drone ucrainene în aer la momentul respectiv. Urmăream trei astfel de drone care au traversat frontiera Federației Ruse în ziua tragediei.
Al doilea factor a fost reprezentat de defecțiuni tehnice în sistemul de apărare aeriană al Rusiei. Cele două rachete lansate nu au lovit direct avionul — dacă ar fi făcut-o, acesta s-ar fi prăbușit imediat — ci au explodat, posibil prin autodistrugere, la câțiva metri distanță, aproximativ 10 metri. Drept urmare, daunele nu au fost cauzate în principal de fragmentele focoaselor, ci mai probabil de resturile rachetelor. Din acest motiv, pilotul a crezut că a intrat în coliziune cu o stol de păsări, lucru pe care l-a raportat controlorilor de trafic aerian ruși, iar acesta a fost înregistrat în așa-numitele cutii negre. Pilotul a fost sfătuit — și acest lucru se poate auzi clar în înregistrări — să efectueze o aterizare de urgență la Makhachkala. Totuși, el a decis să se întoarcă la baza sa de origine și apoi să se îndrepte spre Kazahstan.
Totuși, realitatea rămâne că s-a produs această tragedie.
Desigur, tot ce trebuie făcut în astfel de cazuri tragice va fi realizat de partea rusă — atât în ceea ce privește compensarea victimelor, cât și în evaluarea juridică a acțiunilor tuturor oficialilor responsabili.”
Azerbaidjanul a susținut constant că avionul a fost doborât de un missile de apărare aeriană rus, în timp ce Moscova a negat mult timp orice responsabilitate, ceea ce a generat un scandal diplomatic între cele două țări care a durat aproape un an.
Acest scandal s-a transpus în boicoturi diplomatice și economice, dar și în arestări reciproce de cetățeni ai celuilalt stat.