Reportaj BBC cu pilotii britanici de la Mihail Kogalniceanu: „Am avut momente in care alerta de reactie rapida a fost lansata de pana la trei ori intr-o singura zi”

news

Fortele aeriene regale joaca un rol important nu numai in apararea Regatului Unit, ci si in sprijinirea aliatilor si aliantelor din intreaga lume. Personalul de la bazele din Lincolnshire se afla in prezent in Romania, ca parte a eforturilor NATO de a reasigura tarile dupa invazia Rusiei in Ucraina. BBC a realizat la fata locului un reportaj despre cum este viata soldatilor britanici aflati in Romania.

Nivelul de responsabilitate care se afla pe umerii locotenentului de flotila Lewis Travers este urias- o miscare gresita la comenzile avionului sau Typhoon complet inarmat ar putea avea consecinte internationale majore.

Tanarul de 31 de ani este unul dintre cei 200 de membri ai RAF care iau parte la o misiune NATO pentru a supraveghea cerul din Europa de Est in fata agresiunii rusesti.

„Ne concentram in primul rand sa fim absolut profesionisti in modul in care ne comportam – pentru a ne asigura ca nu exista niciun risc de neintelegere sau de calcul gresit”, explica el cu calm.

Avand sediul la baza aeriana Mihail Kogalniceanu de langa Constanta, in Romania, aceasta se afla la doar  110 km de granita cu Ucraina, chiar langa Marea Neagra, si gazduieste in prezent sase avioane de lupta Typhoon de la RAF Coningsby din Lincolnshire.

Cunoscuta sub numele de Operatiunea Biloxi, misiunea face parte dintr-un angajament al NATO de a proteja si reasigura statele membre din Europa de Est, pe fondul invaziei Rusiei in Ucraina.

In timp ce trecem prin diferite puncte de control de securitate si garduri de sarma, prima noastra privire asupra escadrilei 3(F) este insotita de sunetul tunator al celor doua elicoptere Black Hawk ale armatei americane care decoleaza intr-un nor de praf furios. Este ca si cum am intra direct intr-un film de razboi, cu exceptia faptului ca aceasta este o realitate zilnica pentru toti cei care isi au baza aici.

„Zona in care operam in mod obisnuit nu este deloc departe de Insula Serpilor. Faptul ca am putut vedea luptele care au loc intre Rusia si Ucraina a fost cu siguranta revelator pentru noi. Este clar ca nu suntem implicati direct in conflict, dar este foarte aproape de casa si de teritoriul NATO”, a spus Travers pentru BBC.

„Typhoon este foarte mult conceput ca un mijloc de descurajare, pentru a descuraja agresiunea rusa si cred ca facem acest lucru”.

Patruland pe flancul estic al NATO, rolul avioanelor Typhoon este de a trimite cel mai puternic mesaj posibil Rusiei.

„Oferim o disuasiune aeropurtata – lucrand alaturi de partenerii nostri din NATO, asigurandu-ne ca noi, ca organizatie, suntem foarte, foarte puternici, pregatiti si actionam asa cum este necesar”, spune Dutch Holland, comandantul de 45 de ani responsabil de intreaga operatiune.

„Intotdeauna a existat activitate rusa in aceasta zona, dar nivelurile de activitate sunt mai ridicate. Am avut momente in care alerta noastra de reactie rapida a fost lansata de pana la trei ori intr-o singura zi. Cred ca mesajul este incredibil de clar pentru Rusia in acest moment – ca NATO este aici, este aici in masa si este aici gata si pregatita.”

Acest lucru este clar de vazut in baza militara, noteaza BBC. Randuri si randuri de vehicule blindate si utilaje grele americane sunt pozitionate in jurul taberei intinse, care gazduieste acum aproximativ 3.000 de soldati americani.

Exista o atmosfera foarte internationala, cu personal francez, italian si canadian.

Gandul de a calatori a incurajat-o pe Chelsie Piddington din Okehampton, Devon, sa se alature ca rezervist RAF.

Intr-un hangar, la adapost de soarele arzator, tanara de 27 de ani lucreaza alaturi de unul dintre avioanele Typhoon care a fost adus pentru intretinere. Acum se ocupa de aproape orice piesa de schimb la care te poti gandi pentru aparatul de lupta de ultima generatie, in rolul ei de furnizor de logistica.

„Orele de zbor si perioada de timp in care avioanele sunt scoase din functiune ne influenteaza in mod cert, deoarece cu cat mai multe ore de zbor inseamna o rotatie mai mare a echipamentului si mai multe lucrari de intretinere care trebuie facute. Cu siguranta ne face munca mai aglomerata, dar asta este bine, pentru ca este intotdeauna placut sa fii testat.”

Supravegherea montarii pieselor de schimb este sarcina sergentului Mike Bevan, care a fost crescut intr-o familie din cadrul fortelor aeriene. Sarcina sa de inginer mecanic este de a se asigura ca aeronava este intotdeauna gata de actiune.

Tanarul in varsta de 31 de ani din Lincoln spune: „Poti avea o aeronava care poate sa nu fie foarte OK, sa fie complet dezmembrata si apoi sa o reconstruiesti la loc. Apoi, cand in sfarsit O vezi decoland, se duce sa faca o operatiune si se intoarce dupa ce a realizat ceva, este o adevarata realizare personala. Sunt foarte mandru sa fiu aici. Suntem chiar in fruntea strategiei militare a Regatului Unit.”

Subofiterul Andy Camm, care are baza la RAF Cranwell, are trei fiice in Marea Britanie. „Cred ca este dificil si pentru ele”, spune Camm.

„Sunt obisnuite sa te aiba acolo tot timpul, iar apoi esti luat de acolo. Copiii mei au fost nevoiti sa plece si sa locuiasca cu bunica lor pentru o perioada indelungata si au avut ceva dificultati de adaptare, probabil mai mult decat mine, pentru ca am fost foarte ocupata. Nu prea am timp in timpul zilei sa ma gandesc la familia mea. Seara, cand ma intorc la locuinta, vorbesc cu copiii si cu partenerul meu si atunci ma ustura putin.”

Dar cu bombele si rachetele rusesti care continua sa cada asupra Ucrainei, chiar in apropiere de pista de la Mihail Kogalniceanu, eforturile RAF sunt apreciate de cei pentru care este aici pentru a-i proteja.

„Ii invidiem un pic pentru ca au avioane mai sofisticate si arme mai sofisticate”, zambeste colonelul Eduart Dodu, comandant la baza Fortelor Aeriene Romane.

„Dar suntem foarte, foarte recunoscatori. Facem parte din NATO si cred ca acesta este motivul pentru care putem sa dormim noaptea”, a subliniat ofiterul roman pentru BBC.

Urmareste-ne si pe:

Comentarii: