Republica Moldova obtine statutul de tara candidata UE, dar cu ce merite?

analize

La 23 iunie 1990, Republica Moldova semneaza declaratia de suveranitate, exact 32 de ani mai tarziu primeste statut de tara candidata pentru aderarea la Uniunea Europeana.

Simbolistica acestei date ar trebui sa ne dea de gandit, dar totusi ce inseamna acest pas important in parcursul european al Moldovei? Pe scurt Republica Moldova este luata sub aripa protectoare a Uniunii Europene si este un semnal clar ca exista o perspectiva europeana concreta pentru acest stat ex-sovietic. Mai mult decat atat se intensifica prezenta europeana la Chisinau, cel mai important prin fonduri de pre-aderare, asistenta economica si tehnica pentru reforme creste considerabil, interconectarea energetica si a pietei de desfacere se armonizeaza la standardele Uniunii Europene si desigur pe partea de securitate Republica Moldova are o mai mare incredere in ziua de maine.

Dupa votul covarsitor din Parlamentul European si decizia sefilor de stat din Consiliul European, impreuna cu Ucraina, Republica Moldova are o speranta de a deveni dintr-un stat esuat – unul performant cu institutii stabile, valori europene si stat de drept si de a se alatura intr-o buna zi Uniunii Europene ca stat membru.

Sa o spunem pe nume, Uniunea Europeana si-a reactivat politica sa de extindere exclusiv datorita razboiului din Ucraina. Acum ramane la priceperea Ucrainei si Moldovei sa se foloseasca de acest moment pentru ca in orice criza exista si castigatori. Desigur ca o mare parte din aceasta oportunitate o reprezinta rezultatele militare ale Ucrainei si nu cred ca cineva contesta acest adevar.

Din Trio-ul Asociat (Ucraina, Moldova si Georgia), doar Georgia nu primeste o perspectiva clara a integrarii. De ce? Pentru ca Georgia este inca prinsa intr-un cerc vicios de polarizare si chiar putem observa mai multe elemente ale statului capturat. La aceasta se mai adauga prezenta pe teritoriul Georgiei a republicilor separatiste Abhazia si Osetia de Sud.

Ce ne facem cu statele din Balcanii de Vest? Argumentul principal al euroscepticilor este ca state precum Albania (statut de tara candidat obtinut in 2010), Serbia (2012), Muntenegru (2010), Macedonia de Nord (2005) sau chiar Turcia in 1999.

Cu privire la aceasta chestiune, da este adevarat ca statutul de tara candidata pentru aderarea la Uniunea Europeana este un prim pas oficial pe drumul catre aderarea la UE – dar acel drum poate fi lung si anevoios si nu exista nicio garantie ca un candidat va fi in cele din urma acceptat in clubul european. Si cu toate acestea ar trebui sa ramanem optimisti pentru ca acest pas nu poate fi doar unul simbolic. Desigur ne putem astepta la un proces de integrare europeana de 5, 10 sau chiar 15 ani, timp necesar pentru a adopta aquis-ul comunitar, dar oare exista scurtaturi datorita conjuncturilor geopolitice?

Romaniei, de exemplu i-au trebuit 12 ani din anul 1995, atunci cand a primit statutul de tara candidata pana in 2007 atunci cand a deveni stat membru UE cu puteri depline. De ce ar exista o exceptie de aceasta data? Totusi ramane de vazut cat timp va dura “integrarea” atat pentru Republica Moldova, cat si pentru Ucraina pentru ca avem de-a face cu o situatie exceptionala in care fiecare an este pretios pentru cele doua tari aspirante la valorile europene.

Care sunt punctele forte si punctele slabe ale Republicii Moldova? Merita sa devina un stat membru al Uniunii Europene?

Sa incepem cu argumentele tari:

  1. Republica Moldova va aduce un exemplu in plus proiectului european de stat reformat european in cel mai estic punct al Uniunii Europene. Practic va seta un precedent, ca Uniunea este cu adevarat rezilienta si poate face fata unei noi extinderi in Est.
  2. Aceasta tara a dat dovada de solidaritate si a gazduit si gazduieste constat 100 de mii de refugiati ucraineni adapostiti din cauza agresiunii ruse, ceea ce reprezinta un efort considerabil avand in vedere populatia stabila care nu depaseste cu mult 2 milioane de cetateni.
  3. Un milion de cetateni europeni locuiesc in acest stat ori in strainatate datorita faptului ca au dubla cetatenie, inclusiv cea romana.
  4. Republica Moldova este cel mai mare beneficiar de fonduri europene din Vecinatatea Estica cu peste 4 miliarde de euro obtinute (granturi + imprumuturi) de la independenta incoace – deci o investitie atat de mare a UE intr-un stat nu poate sa nu fie urmata de planuri serioase precum aderarea intr-o buna zi la familia europeana.
  5. Republica Moldova exporta mai mult de 70% dintre produsele sale pe piata unica a Uniunii Europene.
  6. Principalul partener de export si import al Republicii Moldova este in mod incontestabil un stat membru al Uniunii Europene – Romania, care este si cel mai mare avocat al parcursului european al statului vecin.
  7. Moldova a beneficiat de un Acord de Asociere, inclusiv DCFTA, cu Uniunea Europeana inca din 2014. Acest sistem comercial preferential a permis Moldovei sa profite de eliminarea tarifelor la exportul catre UE. Moldova se bucura, de asemenea, de acces sporit la piata serviciilor din UE si de conditii mai bune de investitii.
  8. Republica Moldova a inceput inca dinainte de 2014 si s-a angajat sa-si armonizeze legislatia cu acquis-ul Uniunii Europene intr-o gama larga de domenii.
  9. Investitorii europeni care au investit si vor investi in continuare isi vor avea asigurate afacerile prin statutul de tara candidata a Moldovei care presupune si o mai mare protectie a sistemului bancar si crearea unui mediu de afaceri propice.
  10. Majoritatea populatiei este pro-europeana si asta ne-o zic alegerile, unde la cele legislative 63 de mandate din 101 in Parlament sunt luate de partidul pro-european PAS, iar la alegerile prezidentiale, candidatul pro-european Maia Sandu castiga batalia impotriva unui candidat pro-rus (Igor Dodon) si este votata cu 58% dintre voturi.
  11. Republica Moldova este un stat mai usor de integrat in Uniunea Europeana datorita faptului ca este un stat cu o suprafata mica si o populatie si mai mica, comparativ cu Lituania, de exemplu care are relativ aceeasi populatie, dar o suprafata de doua ori mai mare decat Moldova.
  12. Avem cetateni moldoveni integrati in tarile europene care ocupa functii cheie, in eventualitatea in care acest stat ar accede la Uniunea Europeana ar fi solutionat exodul populatiei.
  13. Pozitia geografica avantajoasa a Republicii Moldova ca stat membru UE si non-NATO ii permite acestui stat sa fie un mediator intre Vest si Est.
  14. Agricultura moldoveneasca isi poate aduce contributia la viitoarea criza alimentara din Europa provocata de razboi si blocarea exportului ucrainesc.

Puncte slabe:

  1. Provocari de securitate prin prezenta asa-zisei Transnistrii si ramasite din contingentul Armatei a 14-a rusesti, care ar pune la indoiala securitatea estica a Uniunii. Este imperios necesara solutionarea conflictului transnistrean inainte ca Republica Moldova sa poata deveni parte componenta a Uniunii Europene, fara de aceasta clarificare ar fi nevoita sa renunte la acest teritoriu, ar putea insemna aceasta consecinta pretul integrarii?
  2. Institutiile inca nereformate care pot impiedica drastic reformele in domeniul justitiei. Putem spune cu certitudine ca in Republica Moldova lupta pentru un sistem judiciar eficient a inceput, dar mereu coruptii din sistem se impotrivesc prin urmare este nevoie de multa munca in directia eradicarii coruptiei si in consolidarea unor institutii cu adevarat curate.
  3. Trebuie sa recunoastem ca situatia economica este una precara, chiar daca cresterea economica anuala in 2021 a fost de aproape 14%, una dintre cele mai mari din Europa. Inca salariile si pensiile sunt unele dintre cele mai mici din Europa si de multe ori Republica Moldova depinde foarte mult de granturile europene pentru a-si asigura existenta.
  4. Criza energetica si dependenta de Federatia Rusa reprezinta o alta vulnerabilitate a Republicii Moldova. Nu exista o siguranta in pretul gazului rusesc si nici macar daca in ziua urmatoare va fi oprit sau nu, pentru ca Federatia Rusa foloseste intensiv resursele naturale ca o arma politica. Republica Moldova va avea mult de suferit prin dorinta sa de a adera la Uniunea Europeana, de aceea trebuie sa faca fata oricarei greutati plantate de Kremlin.
  5. Influenta rusa in Republica Moldova este de necontestat. Avem opozitia pro-rusa care are la dispozitie 38 de mandate din 101 pentru a bloca anumite decizii care au nevoie de majoritate constitutionala – 67 de mandate (actuala majoritate pro-europeana poseda 63 de mandate)
  6. Vulnerabilitatea Uniunii Europene de a avea un stat ca Republica Moldova, care ar putea fi influentat de forte pro-ruse si ar bloca decizii importante in Consiliul European unde este nevoie unanimitate si se foloseste intens veto-ul.
  7. Incercarea de a captura acest stat de catre grupari oligarhice. Perioada 2015-2019 de stat captiv nu a fost atat de indepartata incat sa putem spune cu certitudine ca astfel de chestiuni nu se mai pot intampla. In cazul reformarii intr-un ritm lent exista incertitudinea ca Republica Moldova s-ar intoarce la vechile metehne.

In concluzie Republica Moldova si cetatenii sai au foarte mult de munca, iar pentru ca acest stat sa devina cat mai rapid membru al Uniunii Europene avem nevoie de un context geopolitic favorabil adica un deznodamant de razboi favorabil pentru Ucraina, mai avem nevoie de reformarea din temelii a institutiilor moldovenesti si desigur de sprijinul si asistenta Uniunii Europene si in continuare de lobby-ul din partea Romaniei, dar desigur si de experienta sa in asistenta cu procesul de pre-aderare.

Urmareste-ne si pe:

Mai mult despre:

Comentarii: