Restrictii dure in anumite zone din Romania. Arafat: „Vor fi masuri care nu vor fi pe placul tuturor, cand se iau”

news

Secretarul de stat Raed Arafat a sugerat, sambata seara, ca vor fi instituite masuri dure de restrictii in anumite zone din Romania ca urmare a exploziei numarului de imbolnaviri. „Vor fi masuri care nu vor fi pe placul tuturor, cand se iau”,  a subliniat Arafat.

„Din pacate, numarul deceselor va continua sa fie ridicat si poate sa creasca. Noi nu vedem insa decesele in cifre seci, fiecare deces este un om, este tata, mama, ruda. Ca sa protejam populatia si sa reducem numarul, solutia este respectarea regulilor pe care unii incearca in continuare si foarte intens sa le batjocoreasca.

Maine, probabil, numarul va fi mai scazut, pentru ca de regula, in weekend, numarul testelor si trecerea lor in registre sunt reduse, dar trendul este crescator si ne asteptam la cresteri.

Asteptam sa iasa si legea promulgata astazi. Dar vor fi masuri care nu vor fi pe placul tuturor, cand se iau. O sa zica lumea ca se iau masuri dure, chiar daca nu sunt nationale, ci vor fi pe zone. Dar masurile se iau pentru ca nu se respecta masurile compensatorii, adica purtarea mastii, distantarea, evitarea aglomeratiei si asa mai departe. Vom putea interveni doar local”, a declarat Arafat pentru Libertatea.

Legea carantinei a fost promulgata, sambata dimineata, de presedintele Klaus Iohannis. Legea a fost adoptata joi de catre Senat dupa ce PSD a amanat timp de sase zile, pentru „dezbateri”, votul final.

Legea va intra in vigoare de marti. Persoanele care sunt infectate cu coronavirus vor putea fi internate obligatoriu, timp de 48 de ore, in vreme ce romanii care se intorc din zone de risc vor fi carantinati.

Plenul Senatului a dat joi seara vot favorabil proiectului de lege privind instituirea unor masuri in domeniul sanatatii publice in situatii de risc epidemiologic si biologic.

S-au inregistrat 115 voturi ”pentru”, opt ”impotriva” si trei abtineri.

Proiectului initiat de Guvern i-au fost aduse mai multe modificari in Comisia juridica, in 6 zile de dezbateri, care s-au prelungit de cateva ori dupa miezul noptii.

Potrivit textelor adoptate, „masura carantinei persoanelor se instituie pe baza afirmatiilor stiintifice oficiale si a definitiei de caz, la domiciliul persoanei, la o locatie declarata de aceasta sau in spatiul desemnat de autoritati cu privire la persoanele suspecte a fi infectate sau purtatoare ale unui inalt agent patogen care: a) sosesc din zone in care riscul epidemiologic este ridicat, pe baza datelor epidemiologice transmise la nivel national, european si international de catre organismele in domeniu; b) au intrat in contact direct cu cel putin o persoana confirmata a fi infectata de o boala infecto-contagioasa”.

„In situatia in care aceste persoane refuza masura carantinarii la domiciliu sau la alta locatie declarata de acestea, precum si atunci cand persoanele in cauza incalca masura carantinei pe durata acesteia, desi au consimtit-o anterior, medicul sau organele de control recomanda iar reprezentatul DSP decide carantinarea persoanei in spatiul special desemnat de autoritati, daca acestea constata riscul de transmitere a unei boli infecto-contagioase, cu risc iminent de transmitere comunitara. (…) Decizia se emite in cel mult 8 ore de la informarea facuta de medic sau de organele de control si se comunica de indata persoanei in cauza”, au decis senatorii.

De asemenea, s-a stabilit ca „in scopul prevenirii raspandirii bolii infectocontagioase, pana la comunicarea deciziei directiei de sanatate publica prin care se infirma masura carantinei recomandate in spatiul special desemnat de autoritati sau, dupa caz, pana la comunicarea hotararii primei instante, persoana in cauza nu poate parasi domiciliul, locatia declarata pentru carantina, dupa caz, spatiul special desemnat de autoritati, fara incuviintarea medicului sau reprezentantului DSP”.

Masura se instituie pe durata perioadei de incubatie specifice bolii infectocontagioase suspicionate. Masura inceteaza la expirarea termenului specific perioadei de incubatie sau antrerior, ca urmare a confirmarii persoanei ca purtatoare a agentului inalt patogen cu sau fara semne si simptome sugestive specifice definitiei de caz, fiindu-i aplicabile dispozitiile privitoare la masura izolarii.

Senatorii au decis sa fie eliminate toate referirile la carantinarea bunurilor suspecte de a fi contaminate cu un agent inalt patogen cuprinse in proiectul initial.

Izolarea poate fi dispusa pe durata limitata, in mod nedisciminatoriu si proportional cu situatia de fapt care o determina, au mai stabilit senatorii.

Potrivit unui amendament adus la articolul 8, izolarea se instituie pentru persoanele bolnave cu semne si simptome sugestive specifice definitiei de caz, precum si pentru persoanele purtatoare ale agentului inalt patogen chiar daca acestea nu prezinta semne si simptome sugestive.

„Lista bolilor infectocontagioase pentru care se instituie izolarea persoanelor la domiciliul acestora, la o locatie declarata de acestea sau, dupa caz, in unitati sanitare, precum si lista unitatilor sanitare de baza in care se trateaza persoanele bolnave se stabilesc prin hotarare a Guvernului. Pentru a asigura un echilibru corect intre nevoia de a preveni raspandirea unei boli infectocontagioase cu risc iminent de transmitere comunitara si drepturile si libertatile fundamentale ale persoanelor, masura izolarii se instituie in raport de lista bolilor infectocontagioase, cu respectarea urmatoarelor standarde necesare exercitarii drepturilor si libertatilor fundamentale: a) Masura sa fie dispusa pe durata limitata, in mod nediscriminatoriu si proportional cu situatia de fapt care o determina; b) Masura sa aiba ca scop prevenirea raspandirii unei boli infectocontagioase, periculoase pentru siguranta persoanei si sanatatea publica; c) Masura sa fie instituita pe o durata limitata, care protejeaza interesul public si sa nu determine un dezechilibru intre nevoia de protejare a sanatatii publice si imperativul respectarii libertatii persoanei”, au stabilit senatorii.

Totodata, s-a decis ca izolarea se instituie, cu acordul persoanelor supuse examinarii, iar in lipsa acestui acord atunci cand medicul constata riscul de transmitere a unei boli infectocontagioase cu risc iminent de transmitere comunitara – intr-o unitate sanitara sau dupa caz intr-o locatie alternativa atasata unitatii sanitare stabilite, in scopul efectuarii examinarilor clinice paraclinice si a evaluarilor biologice, pana la primirea rezultatelor acestora, dar nu mai mult de 48 de ore.

Cel mai tarziu la expirarea termenului de 48 de ore, pe baza examinarilor clinice si paraclinice si daca se mentine riscul transmiterii bolii infectocontagioase cu risc de transmitere comunitara, medicul recomanda prelungirea masurii izolarii intr-o unitate sanitara sau intr-o locatie alternativa atasata unitatii sanitare sau, dupa caz, la domiciliul persoanei. Izolarea la domiciliu sau la locatia declarata se instituie daca riscul contaminarii altor persoane este redus. Daca persoanele refuza masura izolarii, medicul informeaza DSP care, in termen de cel mult 2 ore, va emite decizia prin care confirma sau infirma masura, iar persoana in cauza o poate contesta la instanta. Pana la hotararea primei instante de anulare, persoana in cauza nu poate parasi locatia unde se afla izolata, fara incuviintarea medicului si DSP.

Conform celor adoptate, izolarea pentru un pacient bolnav minor se instituie, dupa caz, la domiciliul apartinatorului sau intr-o locatie declarata de acesta.

„Izolarea minorului intr-o unitate sanitara sau intr-o locatie alternativa atasata unitatii sanitare se instituie potrivit reglementarilor legale in vigoare. Apartinatorul minorului este supus masurii carantinarii, daca masura izolarii nu i se aplica”, mai prevede textul adoptat.

Cand masura carantinei sau izolarii a fost luata fata de o persoana a carei in ocrotire se afla un minor, o persoana pusa sub interdictie, o persoana careia i s-a instituit tutela sau curatela, parintele sau ocrotitorul legal, personalul legal sau reprezentantul DSP anunta serviciul public de asistenta sociala in vederea monitorizarii acestora si, daca se impune, luarea masurilor legale de ocrotire temporara.

Senatorii au mai decis ca, pentru situatiile in care exista risc iminent, epidemiologic si biologic ridicat, seful Departamentului pentru Situatii de Urgenta sau persoana desemnata de acesta dispune prin ordin masurile privind carantinarea zonala. Acestea trebuie validate in cel mult 48 de ore de catre Comitetul National pentru Situatii de Urgenta.

Institutul National de Sanatate Publica (INSP) are obligatia de a comunica zilnic numarul cazurilor noi, numarul cazurilor retestate si numarul total de teste pentru cazurile noi si cazurile retestate raportate separat la nivel national si judetean, inclusiv dupa criteriul domiciliului persoanei testate, a mai decis Senatul.

O alta prevedere adoptata este ca ordinele sefului Departamentului pentru Situatii de Urgenta sau ale persoanei desemnate de acesta se aplica de indata de catre autoritatile competente si se publica pe site-urile oficiale ale MAI, DSU si IGSU, iar autoritatile publice centrale si locale asigura informarea publica a cetatenilor din zonele supuse carantinei prin campanii de informare.

Senatorii au decis si procedura contestarii masurilor de carantina si izolare.

Toate actele administrative cu caracter normativ privind instituirea, modificarea sau incetarea masurilor din prezenta lege pot fi atacate de orice persoana care se considera vatamata intr-un drept al sau ori intr-un interes legitim in instanta competenta, cu atiune in anulare la instanta de judecata competenta, atat pentru motive de nelegalitate, cat si de netemeinicie, in termen de cinci zile de la publicarea actului in Monitorul Oficial al Romaniei si, respectiv, de la data luarii la cunostinta a continutului actului in cazul nepublicarii.

De asemenea, orice persoana care se considera vatamata intr-un drept sau interes legitim printr-un act administrativ individual privind carantinarea sau izolarea poate introduce in termen de cel mult 24 de ore de la data comunicarii deciziei DSP actiune la judecatoria in a carei circumscriptie este situat spatiul sau unitatea sanitara, solicitand anularea actului administrativ contestat. Judecarea se face de urgenta, in cel mult 48 de ore.

Senatorii au stabilit si textele referitoare la detasarea medicilor.

„In situatia existentei unui deficit de personal medical constat de catre DSP sau de Inspectoratul judetean pentru situatii de urgenta pe durata instituirii masurii in domeniul sanatatii publice, in situatii de risc epidemiologic si biologic, personalul medical, paramedical si auxiliar specializat poate fi detasat cu acordul persoanei detasate, iar in lipsa acestuia, in conditiile legii, pe o durata de cel mult 30 de zile, prin ordin al ministrului sanatatii, sefului DSU sau al conducatorului institutiei angajatoare. Pe durata detasarii, acestora li se asigura, pe langa salariul platit de unitatea angajatoare, plata indemnizatiei de detasare in cuantum de 50% din salariul de incadrare, diurna de 2% din salariul de incadrare si cazarea si transportul in localitatea unde se dispune detasarea.

Pentru acoperirea deficitului de personal medical din sistemul sanitar, pe durata instituirii starii de risc epidemiologic si biologic este permisa angajarea temporara fara concurs in unitatile medicale deficitare, mai prevede proiectul adoptat.

Mai mult despre:

Comentarii: