Romania are economia cu cea mai rapida crestere din Europa Centrala si de Est (CEE) in e-commerce – Studiu McKinsey Global Annual Banking Review

news

Romania este economia cu cea mai rapida crestere din Europa Centrala si de Est (CEE) in e-commerce, iar romanii se asteapta tot mai mult ca bancile sa ofere clientilor experiente dinamice, eficiente, in conformitate cu nevoile lor reale, potrivit studiului McKinsey Global Annual Banking Review, citat de Agerpres.

„Printre cele mai relevante functionalitati se numara personalizarea serviciilor si ofertelor sau conectarea la ecosisteme de servicii adiacente (financiare si non-financiare). Acestea din urma se afla la un stadiu incipient pe piata din Romania”, sustin autorii cercetarii.

Analizele McKinsey evidentiaza ca bancile din Romania au inregistrat cresteri semnificative in 2020-2021 pentru segmentul de vanzari digitale, dar punctul de plecare a fost unul foarte jos comparativ cu alte tari din Europa Centrala si de Est (procentul vanzarilor digitale a fost de circa 10% in Romania vs. aproape 25% in CEE pentru unele produse).

De asemenea, cea mai mare parte a avansului digital este inca determinat de deschideri de produse simple.

„Un model economic eficient, care favorizeaza cresterea veniturilor din comisioane, cu relevanta semnificativa pentru Romania, unde 2/3 din veniturile bancilor sunt inca determinate de venituri din dobanzi (vs. 45% la nivel global)”, mentioneaza studiul.

Totodata, vanzarile digitale, de exemplu, se afla inca intr-un stadiu incipient in Romania, dar exemple din CEE si la nivel global arata un potential semnificativ pe termen scurt si mediu.

„Exista jucatori la nivel international cu sisteme si proceduri bine stabilite pentru adoptia digitala, permitandu-le sa atraga 40% din totalul clientilor prin mediul digital. Inovatia si obiectivele bazate pe decizii rapide sunt extrem de relevante atunci cand facem diferentierea intre jucatorii de top si restul (de exemplu, timpul de lansare de produse si servicii poate fi de doua pana la patru saptamani pentru bancile performante fata de 8 – 26 de saptamani pentru cele din urma)”, arata cercetarea.

„Urmatorii ani sunt cruciali pentru orice banca cu aspiratii de a ajunge pe partea buna a extremei descrise in raportul din acest an. Timpul se scurge, iar diferentele de performanta se adancesc tot mai mult. Nu este timp de pierdut. Dimpotriva: istoria ne arata ca jucatorii care ies dintr-o criza cu decizii indraznete orientate spre crestere pastreaza castigurile rezultate pe termen lung. Acest lucru este foarte important si pentru bancile din Romania. Pandemia Covid-19 a accelerat tendinta digitala. Acum este momentul sa actionam”, afirma Ovidiu Tisler, Associate Partner al biroului McKinsey & Company din Bucuresti.

Conform aceluiasi studiu, pandemia a intensificat totodata mai multe incertitudini, precum presiunea inflationista, impactul neclar al stimulentelor economice asupra costurilor de risc sau efectele accelerarii adoptiei digitalizarii.

„COVID-19 a dus la un avans semnificativ al digitalizarii la nivel global, Romania fiind printre economiile europene cu cea mai rapida crestere in privinta utilizarii serviciilor digitale in sistemul bancar”, sustin autorii studiului.

Cercetarea arata ca industria serviciilor financiare a supravietuit pandemiei mai bine decat aratau estimarile initiale, dar sectorul se afla sub semnul unor evolutii si performante extreme.

„Industria s-a impartit in ultimii doi ani intre banci castigatoare si jucatori cu rezultate sub asteptari, iar Romania nu a facut exceptie, avand in vedere ca primele sapte banci insumeaza in jur de 80% din totalul activelor bancare si sunt responsabile aproape in intregime de profitabilitatea sistemului bancar”, mai sustin autorii studiului.

Sectorul bancar din Romania si-a diminuat profitabilitatea la aproximativ 8% in 2020, de la 11% in 2019 ca urmare a pandemiei – este pentru prima data in ultimii sase ani cand profitabilitatea sectorului bancar local a scazut sub 10%.

Cercetarea McKinsey a identificat patru factori care pot genera performante divergente – zona geografica, dimensiunea bancilor, concentrarea pe un anumit segment de business si modelul de afaceri. Factorul legat de marime pare sa fie extrem de relevant in Romania.

De altfel, dintre cele 34 de banci din sistemul bancar romanesc, primele sapte au reprezentat in 2020 in jur de 80% din totalul activelor bancare si au generat aproape intregul profit al sistemului.

„Acesti lideri au amploarea necesara pentru a dezvolta operatiuni mai eficiente si pentru a investi intr-o digitalizare de succes a modelului lor de afaceri, in timp ce bancile celelalte se confrunta cu o provocare imensa care le afecteaza negativ rezultatele. Mai mult, majoritatea bancilor din Romania pastreaza un model de business universal, cu putine semne distinctive care sa le permita o diferentiere adecvata”, sustine Ovidiu Tisler, Associate Partner al biroului McKinsey & Company din Bucuresti.

McKinsey & Company este o firma globala de consultanta in management dedicata organizatiilor care isi propun sa creeze schimbari care conteaza. In peste 65 de tari si 130 de orase, echipele firmei de consultanta ajuta clientii din sectoarele privat, public si social sa defineasca strategii indraznete si sa transforme modul in care lucreaza, sa incorporeze tehnologia acolo unde aduce valoare si sa dezvolte capabilitati pentru a sustine schimbarea.

Urmareste-ne si pe:

Mai mult despre:

Comentarii: