Romania, printre putinele state care nu au o aeronava oficiala pentru transportul demnitarilor / Totul a inceput in urma cu 10 ani, in urma unei dispute intre Basescu si Ponta

analize

Romania este unul dintre putinele state care nu dispun de o aeronava oficiala pentru transportul demnitarilor. Totul a inceput in 2013, cand presedintele din acel moment, Traian Basescu, a renuntat la aeronava prezidentiala pusa la dispozitie de Tarom dupa ce fusese acuzat de guvernul Ponta ca avionul provoaca o gaura de milioane de euro in bugetul companiei aeriene.

In 2013, guvernul condus de Ponta a autorizat achizitia unui avion oficial pentru demnitari dar totul s-a blocat in CSAT unde, spune fostul premier, pentru Gandul.ro, Traian Basescu, aflat la final de mandat, s-ar fi opus, afirmand ca decizia apartine viitorului presedinte.

Discutia a fost reluata in 2016 si parea ca se va ajunge la o solutie pentru achizitionarea unor aeronave pentru demnitari. „Ne propunem, in cazul in care totul merge bine, ca la sfarsitul anului sa avem o prima aeronava cumparata“, declara atunci fostul ministru al Transporturilor, Dan Costescu. Acest lucru nu s-a mai intamplat, insa. (sursa – aici)

„Aeronava oficiala… nu au fost bani prevazuti pentru acest obiectiv, deoarece nu exista cadru legal. Dupa cum stiti, e o comisie internimisteriala care lucreaza la acest subiect, dar este in derulare. Deci nu este cadru legal, nu au fost prinsi bani la rectificare”, spunea ulterior  Anca Dragu, fost ministru USR al Finantelor. (sursa – aici)

Acum, dupa ce fotografiile cu avionul inchiriat cu care presedintele Klaus Iohannis a calatorit in Japonia au aparut in presa, politicienii par iar de acord ca ar trebui achizitionat un avion oficial pentru transportul demnitarilor.

„Eu cred ca un stat de marimea, de pretentiile Romaniei si de pozitia Romaniei in interiorul UE si NATO merita sa aiba o aeronava prezidentiala” astfel incat „aceasta discutie sa fie inchisa o data pentru totdeauna”, a declarat miercuri liderul PSD Marcel Ciolacu.

„Asa consider eu, ca a venit momentul sa luam si aceata decizie”, a adaugat el.

Si ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, a sustinut un punct de vedere similar.

„As vrea sa va spun o chestiune pe care statul roman, din punctul meu de vedere, trebuie sa o rezolve si imi asum acest lucru, chiar daca imi voi atrage critici. La fel cum alte state din lumea aceasta au o aeronava oficiala, eu cred ca si statul roman e necesar sa aiba asa ceva, care sa deserveasca Administratia Prezidentiala, Guvernul si celelalte institutii, pentru ca de foarte multe ori, poate e cazul si acum, la aceasta vizita (a presedintelui Klaus Iohannis in Japonia – n.r.), inclusiv dumneavoastra, presa, cand mergeti in anumite deplasari, cred ca ar fi mult mai facil sa se intample in mod organizat si impreuna cu toata delegatia oficiala”, a spus ministrul, citat de news.ro.

Inainte de aeronava Airbus 310 folosita de Traian Basescu pana in 2013, presedintii Romaniei au circulat cu un avion Boeing 707, mostenit din Ceausescu. Acesta a fost scos din uz in 2010, in conditiile in care isi pierduse dreptul de aterizare pe aeroporturile din Europa din cauza zgomotului prea mare pe care il facea. Cursele prezidentiale aterizau pe baza unei derogari speciale.

Cum se deplaseaza presedintii si sefii de guverne din regiunea Romaniei / Germania are 15 avioane oficiale

In Albania, guvernul foloseste un avion Airbus A319 (TC-ANA) inchiriat de la Turcia.

In Bulgaria, transportul aerian guvernamental de VIP-uri este asigurat de operatorul aviatic de stat. Incepand din 2018, acesta opereaza un Airbus A319, un Dassault Falcon 2000, 2 Mil Mi-8 si un Agusta AW-109 Power pentru a fi utilizate de presedinte, prim-ministru si alti oficiali de stat.

Fortele aeriene cehe opereaza doua Airbus A319CJ si elicoptere Mil Mi-8 pentru transportul VIP, in principal cel al presedintelui, al prim-ministrului si al membrilor guvernului si parlamentului Republicii Cehe.

Guvernul Estoniei utilizeaza avioane private sau aeronave comerciale pentru deplasari.

Germania – Flota utilizata de inaltii oficiali guvernamentali germani este formata din 15 aeronave.

Guvernul ungar utilizeaza doua avioane Dassault Falcon 7X si doua Airbus A319.

Presedintele si guvernul Lituaniei utilizeaza unul dintre cele trei Alenia C-27J Spartan ale Fortelor Aeriene Lituaniene in configuratie de pasageri.

Presedinta Moldovei, Maia Sandu, nu are un avion prezidential si se deplaseaza cu curse de linie.

(sursa – aici)

Urmareste-ne si pe:

Comentarii: