Ruine fumegande dupa PSD. Cum arata acum structurile implicate in lupta cu marii corupti, blocaje si sabotaje intre institutii

analize

Ioana Ene Dogioiu, jurnalista cu surse de incredere in sistemul de justitie, prezinta un tablou sumbru al structurilor implicate in lupta cu coruptia si cu marea infractionalitate. Numeroasele modificari operate de PSD la legile justitiei si deciziile CCR au lasat in urma ruine fumegande.

„Degeaba le cere ministrul Predoiu sa tureze motoarele cand nu prea mai e combustibil, rotile au fost taiate si bateria e descarcata. Sau, cum imi spunea un procuror, poti sa-l ai si pe Messi, dar daca-l trimiti pe teren descult, cu o minge de carpa si singur impotriva a doua echipe de adversari, fie ei si de divizia C, nu prea are cum sa castige.

Eliminarea suportului tehnic al SRI nu a fost nici pana astazi compensata. Si nu e vorba atat despre interceptari, pentru ca ‘profesionistii’ nu isi mai fac treaba pe telefon. Acolo pot fi cel mult indicii. Este vorba despre interceptarile ambientale, despre filaj, despre intrarea in incinte dificile, adica acele operatiuni care prespun know-how si antrenament.

Directia operatiuni speciale DOS si Birourile de operatiuni speciale BOS din teritoriu nu numai ca nu au aceeasi pregatire ca SRI, dar nici nu fac fata volumului foarte mare de activitate. De aceea se intampla ca mandate de interceptare sa nu fie puse in executare vreme de 30 de zile, de exemplu.

Pentru ca in ziua de azi, practic nici nu mai discutam despre anchete care sa nu necesite suport tehnic. Anchete ca pe vremea lui Sherlock Holmes nu mai sunt posibile la nivelul la care au ajuns infractorii.

O alta mare problema este ca din iulie nu se mai dau avize judiciare pentru politisti din cauza Deciziei 317/2019 a CCR. Asta inseamna ca de atunci in sistem nu mai intra politisti judiciaristi. In aceste 6 luni, sunt servicii de politie in care numarul politistilor cu aviz judiciar a scazut foarte mult, dosarele celor care au plecat din diferite motive au fost redistribuite, s-a ajuns la sufocare si blocaj.

Dificila este colaborarea parchetelor cu ANAF. Din momentul in care inspectorii antifrauda au devenit specialisti antifrauda si au devenit angajatii parchetelor, ANAF le-a taiat accesul la bazele de date, ceea ce a dus la blocarea investigatiilor in dosarele de evaziune fiscala. Asa se face ca specialistii antifrauda din parchete au devenit aproape inutili.

Procurorul general a stiut aceasta situatie, dar fie nu a inteles, fie nu a vrut sa faca nimic.

Si nu e singura sincopa interinstitutionala. Parchetele au rezerve cand trebuie sa faca solicitari Oficiului pentru spalarea banilor deoarece in cerere, potrivit art. 35 din Legea 129/2019, trebuie incluse faptele relevante din dosar, adica o incalcare a caracterului nepublic al urmaririi penale, dar si un risc de distrugere de probe.

In unele judete, BCCO refuza sa mai lucreze cu alte parchete decat DIICOT, ceea ce creeaza mari dificultati in anchete.

Sunt mari probleme financiare. Si nu ma refer la cine stie ce investitii, de exemplu o drona pentru lupta cu mafia padurilor, adica vreo 10.000 de euro. Pana acolo nu sunt bani de mobilier, de calculatoare, imprimante, hartie, toner, facturi. Sunt perioade in care cu mare greutate pot fi platite expertizele.

Sunt si probleme de personal. Din 3.000 de posturi de procurori, 500 sunt vacante. Si lipsa de personal este cu mult mai greu de dus atunci cand si tehnica e deficitara.

Sunt doar cateva aspecte despre care se vorbeste mai putin, dar care fac foarte dificila investigarea dosarelor. Si in fata acestei situatii, unii se resemneaza si merg la minima rezistenta, altii se umplu de frustrari. Dar rezultatul e acelasi, sistemul e in mare suferinta. Si de aici va trebui sa-l ia viitorul procuror general”, a explicat Dogioiu pe ziare.com.

Mai mult despre: ,

Comentarii: