Scandalul „Bani pentru presa” ajunge in SUA: „Redactii din Romania care folosesc marci ale CNN si Newsweek au primit milioane de dolari de la partide pentru stiri favorabile”

analize

Scandalul „Bani pentru presa” din Romania a ajuns si in presa din Statele Unite. The Daily Beast publica un amplu articol in care scrie ca „redactii de presa care folosesc numele de marca ale CNN si Newsweek” au primit milioane de dolari din partea partidelor politice care spera sa obtina in schimb stiri favorabile. The Daily Beast este un site american de stiri axat pe politica, media si cultura pop. A fost fondat in 2008.

Piata media din Romania este cuprinsa de un scandal politic de tip „pay-for-play”, care include redactii de presa care folosesc numele de marca ale CNN si Newsweek.

Filiala romaneasca a CNN, Antena 3 CNN, are o licenta de emisie TV care ii interzice sa primeasca bani de la partidele politice in afara perioadelor desemnate pentru campania electorala. Cu toate acestea, se pare ca exact asta au facut cele mai mari nume din presa romaneasca de stiri prin intermediul site-urilor lor.

Investigatii bazate pe dovezi din interior au scos la iveala faptul ca banii sunt transferati catre companiile media prin intermediari chiar de catre partidele politice pe care acestea ar trebui sa le traga la raspundere.

„Este o mare problema pentru credibilitatea industriei media, pentru ca a devenit dificil sa distingi ce este cumparat si ce este jurnalism adevarat”, a declarat pentru The Daily Beast Septimius Parvu, de la think tank-ul Expert Forum, care a lansat un proces privind cheltuielile politice din Romania.

„Am sentimentul ca partidele au ajuns sa isi impuna propria agenda in mass-media, iar banii pe care ii platesc inseamna ca stirile negative sunt omise. Este o influenta negativa asupra pietei media”.

In urma cu doua saptamani, autoritatea de reglementare a alegerilor, care reglementeaza cat de mult pot cheltui partidele politice in interiorul si in afara perioadelor electorale, a propus o plafonare a fondurilor partidelor care merg catre organizatiile de presa si mai multa transparenta in ceea ce priveste beneficiarii de bani.

Cele doua partide politice principale din Romania, Partidul Social Democrat (PSD) si Partidul National Liberal (PNL), care si-au unit fortele la guvernare, si-au intensificat cheltuielile pentru „presa si propaganda” pana la aproximativ 40 de milioane de dolari in 2022, de doua ori mai mult decat au cheltuit in 2021, potrivit unei analize a editiei locale a Radio Europa Libera (RFE), sustinuta de guvernul american.

Intre timp, jurnalistii de investigatie independenti de la Recorder.ro au publicat contracte confidentiale intre partidele politice si firmele intermediare care au distribuit milioane de dolari din subventiile de stat catre presa de stiri.

Detaliile privind sumele primite de fiecare organizatie de stiri, inclusiv Antena 3 CNN si Newsweek Romania, au fost tinute secrete pana cand Recorder.ro a obtinut pentru prima data, in septembrie, contracte  intre partide si furnizorii lor de acoperire mediatica. Radio Europa Libera a obtinut, de asemenea, date de la persoane din interiorul partidelor.

Datele scurse sunt incomplete, dar ofera o imagine a amplorii tranzactiilor.

De exemplu, intre 2019 si prima jumatate a anului 2022, Antena 3 CNN a primit aproximativ 3,1 milioane de euro de la Vertigo Events, o companie care a distribuit platile de presa ale PSD. In aceasta perioada, Antena 3 CNN a fost principalul beneficiar al banilor de la PSD dintre cele sase canale de stiri TV.

Editia romaneasca a Newsweek, care a fost detinuta anterior de compania mama a The Daily Beast, a primit 3.000 de euro pe luna de la aceeasi companiei. Recorder.ro a spus ca acest lucru „sugereaza o taxa de protectie sau de loialitate”, lucru pe care organizatiile media il neaga.

Newsweek Romania a fost lansata in 2018 printr-un acord de franciza de o valoare nedezvaluita, cu compania locala News International SA.

De la celalalt partid de top, PNL, Newsweek Romania a primit 5.000 de euro pe luna intre ianuarie si iulie 2021, dar si intre octombrie si decembrie, potrivit datelor obtinute de RFE, care citeaza un contract care se incheie in aprilie 2022 pentru Newsweek Romania. In aceeasi perioada, PNL a platit catre Antena 3 CNN cea mai mare parte a sumei de 75.000 de euro pe luna, arata datele. Acest contract a fost grupat cu un site de stiri mai mic, DC News, potrivit raportului. O purtatoare de cuvant a PNL a confirmat ca partidul a furnizat RFE aceste informatii.

In perioada aprilie-septembrie 2021, Antena 3 CNN a primit plati lunare de 83.000 de euro de la compania independenta care lucra cu PSD, potrivit datelor scurse catre Recorder.ro.

„Jurnalistii ar trebui sa-i urmareasca pe politicieni si sa-i traga la raspundere. Daca inceteaza sa mai faca acest lucru si trec de partea politicienilor, societatea pierde un mecanism de verificare”, se arata in documentarul exploziv.

„Pactul pe care cea mai mare parte a presei romanesti l-a facut cu partidele politice este pecetluit cu milioane de euro in fiecare an, iar banii sunt platiti de noi [cetatenii]. Pe scurt, partidele politice iau banii contribuabililor si ii directioneaza catre entitatile de presa, care devin obediente”, se arata in filmul Recorder.

Parvu, care este cercetator in domeniul guvernarii si politicii la Expert Forum, a declarat pentru The Daily Beast ca atat Newsweek Romania, cat si Antena 3 CNN au publicat articole in care ii ataca pe jurnalistii de la Recorder.ro care au indraznit sa puna la indoiala aranjamentele financiare secrete.

„Sumele implicate sunt o problema, iar lipsa de transparenta este o problema, pentru ca pana la urma este vorba de bani publici”, a spus el.

Grupul de reflectie al lui Parvu a dat in judecata autoritatea de reglementare a alegerilor pentru a contesta refuzul acesteia de a explica baza legala a propunerilor sale de crestere a alocatiilor de stat pentru bugetele partidelor politice, iar procesul este in curs de desfasurare, a spus el.

Consiliul Europei, o organizatie internationala care incearca sa apere drepturile omului, a atras, de asemenea, atentia asupra amenintarii la adresa libertatii presei in Romania. „Utilizarea fondurilor publice de catre partidele politice pentru a finanta mass-media si a influenta continutul acestora pe baza unor contracte secrete este extrem de ingrijoratoare. Aceasta submineaza potential principiul libertatii presei si buna functionare a institutiilor democratice”, a avertizat CoE in raportul sau.

Nimic din toate acestea nu pare sa fi deranjat unul dintre cele mai mari posturi de televiziune de stiri din SUA, CNN, care a anuntat un parteneriat mai profund cu Antena 3 la 26 septembrie, la cateva saptamani dupa aparitia primelor informatii.

„Prin consolidarea capacitatilor editoriale ale filialei sale, CNN va avea, de asemenea, un acces reciproc mai mare la continutul Antena 3, intr-un moment in care CNN acopera pe larg Europa Centrala si de Est si conflictul in curs de desfasurare din Ucraina”, a declarat reteaua intr-un comunicat de presa.

„Inca de la inceputurile CNN, relatiile noastre puternice cu partenerii afiliati au sporit amprenta editoriala si au imbunatatit modul in care stirile sunt relatate atat de CNN, cat si de afiliatii nostri”, a declarat Rani Raad. „Dupa luni de colaborare si munca asidua din partea CNN si Antena 3, noua infatisare a Antenei 3 se va baza pe succesul emisiunii Ora de stiri cu CNN si va aduce un produs de stiri diferit si de inalta calitate pe piata din Romania.”

Parteneriatul dintre cele doua branduri de stiri era deja in vigoare de 11 ani inainte de noul acord, potrivit CNN.

Directorul si prezentatorul Antena 3 in prime-time, Mihai Gadea, a adaugat, potrivit comunicatului, ca asocierea „vine intr-un moment important. Aceasta evolutie nu este doar o piatra de hotar pentru Antena 3, ci si pentru Romania si pentru industria media din tara noastra, pe masura ce ne pregatim sa oferim stiri care respecta cele mai inalte standarde de jurnalism”.

In comunicatul de presa nu s-a clarificat daca aceste standarde ar include si luarea de milioane de dolari nedeclarati de la partidele politice, a caror activitate ar trebui acoperita.

„Entitatea comerciala Antena 3 S.A. executa contracte de publicitate atat cu agentii profesioniste, cat si cu clienti directi, in numele Antena 3. Nici o relatie de publicitate nu ar avea vreo influenta asupra productiei editoriale a Antena 3. Contractele de promovare electorala au fost incheiate strict in perioadele prevazute de reglementari si derulate cu agentiile desemnate de majoritatea partidelor sau candidatilor”, a declarat Cristiana Ruseni, consilier juridic al Antena 3 CNN, intr-un e-mail pentru The Daily Beast.

Razvan Chiruta, fost redactor-sef al Romanian Newsweek pana in ianuarie 2022, a declarat in octombrie, in urma aparitiei documentarului Recorder.ro, ca banii duc la „autocenzura” din cauza faptului ca „publicatiile vor sa primeasca bani si data viitoare”, in conditiile in care profitabilitatea publicitatii alaturi de continutul stirilor este in scadere.

In calitate de redactor-sef, „recunosc foarte bine ce a aparut pe Recorder.ro. Confirm”, a spus Chiruta, despre documentarul Recorder.ro. „Ceea ce cumpara aceste partide [politice] este autocenzura”.

El a adaugat: „Newsweek a ajuns sa ia bani de la partide [politice] din cauza unor greseli de management si, dupa un timp, din disperare, pentru a-si putea finanta activitatea.”

Sabin Orcan, director si coproprietar al Newsweek Romania, precum si fostul sef al lui Chiruta, a declarat pentru The Daily Beast ca „Newsweek Romania nu are in prezent niciun contract cu partide politice. Orice informatie contrara este o minciuna. Newsweek Romania a avut in trecut, de exemplu in anii electorali, contracte cu partide politice. Contracte care au fost facute legal, declarate la fisc si la autoritatea electorala competenta”.

Orcan nu a raspuns la intrebarile privind agentiile intermediare care ar fi incheiat contracte cu mass-media in numele partidelor politice, dar a adaugat ca „publicatia concurenta care a lansat aceasta acuzatie, recorder.ro, este finantata de familia unui fost ambasador comunist care a fost apropiat de fosta politie politica [in perioada comunista] si de KGB”.

Intrebat daca, pe aceasta baza, a afirmat si ca reportajul RFE pe aceasta tema este gresit, el a raspuns „da”.

In unele cazuri, partidele politice au devenit clienti mai importanti pentru organizatiile media decat companiile multinationale de publicitate corporativa, cum ar fi Renault, producatorul auto francez, sau Coca-Cola, care, de obicei, se afla in fruntea clasamentului cheltuielilor publicitare din Romania. Nici partidele politice, nici companiile media sau firmele intermediare folosite pentru distribuirea banilor nu doresc sa dezvaluie cifrele exacte, invocand secretul comercial.

O purtatoare de cuvant a PNL a trimis catre The Daily Beast excat raspunsul pe care partidul l-a dat si RFE: „obiectivul contractelor este de a promova mesajele PNL exclusiv in mediul online, dupa cum urmeaza: acoperirea mesajelor principalilor comunicatori PNL, acoperirea continutului distribuit in comunicate de presa si postari in social media si promovarea activitatii partidului si a membrilor sai”. PSD nu a raspuns solicitarilor de comentarii.

Iata titlul din The Daily Beast, mai mult decat sugestiv.

Comentarii: