Seful Tesla, Elon Musk, ingrijorat de expansiunea vehiculelor electrice chinezesti. „Vor demola concurenta”

externe

elon musk, tesla

CEO-ul  Tesla, Elon Musk, a declarat miercuri ca producatorii chinezi de automobile vor „demola” rivalii globali daca nu li se vor aplica bariere comerciale, subliniind presiunea cu care se confrunta liderul pietei americane de vehicule electrice din partea unor companii precum BYD, care se grabesc sa se extinda la nivel mondial, conform Reuters.

Comentariile lui Musk vin dupa ce BYD (sustinuta de Warren Buffett) – cu modelele sale mai ieftine si o gama mai variata – a depasit Tesla fiind cea mai vanduta companie de vehicule electrice din lume in ultimul trimestru, conform ultimelor rapoarte din piata, in ciuda reducerilor profunde de preturi ale producatorului de automobile american in 2023.

Companiile auto chinezesti vor ramane „cele mai competitive” si „vor avea un succes semnificativ in afara Chinei, in functie de ce fel de tarife sau bariere comerciale le vor fi stabilite”, a declarat Musk in cadrul unei convorbiri telefonice cu analistii Reuters.

„Daca nu sunt stabilite bariere comerciale, vor demola binisor majoritatea celorlalte companii auto din lume”, a spus el, referindu-se la concurenta. „Sunt extrem de buni”.

Intrebat despre comentariile lui Musk, ministerul chinez de externe a declarat joi, in cadrul unei sedinte, ca nu avea cunostinta de aceste rapoarte, dar ca pledeaza pentru „mentinerea unui mediu de afaceri corect, echitabil si deschis”.

Musk are motive sa fie ingrijorat

Seful Tesla a declansat un adevarat „razboi al preturilor”, anul trecut, pentru a atrage consumatorii afectati de costurile ridicate ale imprumuturilor, comprimand  marjele de profit ale Tesla si alarmand investitorii. Miercuri, Musk a avertizat ca Tesla si-a atins insa „limita naturala de reducere a costurilor” cu gama de produse  existenta.

Solutia „Redwood”?

Pe de alta parte, Tesla intentioneaza sa inceapa sa produca un crossover compact mai ieftin, destinat pietei de masa, cu numele de cod „Redwood”, la jumatatea anului 2025, pentru a concura cu rivalii, a relatat marti Reuters. Musk a confirmat, miercuri, ca Tesla se asteapta sa inceapa productia urmatoarei sale generatii de vehicule electrice la fabrica sa din Texas, in a doua jumatate a anului 2025.

China isi subventioneaza industria

Insa si producatorii chinezi de EV-uri (vehicule electrice), priceputi sa tina costurile sub control cu ajutorul unui lant de aprovizionare stabil, se misca rapid. Avand in vedere concurenta in crestere si capacitatea excedentara din China, multi dintre ei lucreaza acum la extinderea rapida a prezentei lor in strainatate, dupa ce ani de subventii de la statul chinez i-au ajutat in stimularea vanzarilor interne.

„Caracterul complet si rezistenta infrastructurii de procesare a materialelor pentru baterii din China, orientata si sustinuta de catre stat, pe mai multe decenii, se resimte din greu”, a declarat Ross Gregory, partener al consultantului New Electric Partners din Melbourne.

SAIC Motor din China, de exemplu, a plasat comenzi pentru mai multe nave de vehicule, catre flota sa, pentru a contracara costurile de transport, deoarece in acest fel urmareste sa stimuleze vanzarile in strainatate.

Notorietatea vehiculelor chinezesti este foarte mica in SUA

Cu toate acestea, „gradul de constientizare, de catre public, a marcilor companiilor auto chinezesti in Statele Unite este inca extrem de scazut, iar fiabilitatea, durabilitatea si siguranta lor sunt medii, astfel incat acestea au un drum lung de parcurs pentru a castiga cota de piata in SUA”, a declarat Spencer Imel, partener la firma Lansgton, specializata in analiza consumatorilor.

„Ele se bucura de o cerere ridicata in China, cu inovatii precum tehnologiile de la bord si schimbul de baterii”, a spus Imel. „Acest lucru, credem noi, va fi un ingredient important si un factor de diferentiere si in viitoarea lor crestere in strainatate”.

Industria auto, in atentia prezidentiabililor americani

Comentariile lui Musk vin, de asemenea, in contextul in care alegerile prezidentiale din SUA preseaza lucrurile iar presedintele Joe Biden a declarat ca China este hotarata sa domine piata vehiculelor electrice si ca el „nu va lasa sa se intample acest lucru”.

Fostul presedinte Donald Trump, care este favorit pentru nominalizarea republicana la presedintie in acest an, a semnalat si el ca va dubla tarifele daca va fi ales, solicitand un tarif universal de 10% pentru toate importurile in SUA si revocarea statutului de natiune comerciala cea mai favorizata a Chinei.

Musk a declarat miercuri ca, chiar daca nu exista „o oportunitate evidenta” de a colabora cu rivalii chinezi, Tesla este deschisa sa le ofere acces la reteaua sa de incarcare si sa acorde licente pentru alte tehnologii, cum ar fi conducerea autonoma.

Si Europa va adopta masuri protectioniste

Europa a adoptat, de asemenea, o pozitie protectionista fata de producatorii chinezi de vehicule electrice. Anul trecut, Comisia Europeana a lansat o investigatie pentru a stabili daca si cum sa sa impuna tarife punitive pentru a proteja producatorii din UE impotriva importurilor de vehicule electrice chinezesti ieftine despre care spune ca beneficiaza de subventiile statului chinez.

Mai mult decat tarifele, SUA si Europa au nevoie si de politici care sa le ofere producatorilor lor de automobile timpul necesar pentru a construi un lant de aprovizionare diversificat, a mai declarat Gregory de la New Electric, potrivit Reuters.

Urmareste-ne si pe:

Comentarii: