Si Vasile Dincu ii pune cruce lui Dragnea. „Nimic esti tu!”, reactia care l-a dat de gol pe Liviu Dragnea

analize

Sociologul Vasile Dincu, fost vicepremier si sfatuitor apropiat al lui Liviu Dragnea, publica o analiza in revista Sinteza in care arata greseala majora facuta de liderul PSD in relatia cu romanii. „Nimic esti tu”, a aratat care este de fapt atitudinea un politician care se pretinde apropiat de oamenii simpli.

Intr-un articol intitulat „UBERizarea. O lupta pentru putere si control in paradisul neoliberal”, publicat pe 27 aprilie, Dincu arata efectula dezastruos pentru Liviu Dragnea al celebrei replici nervoase „Nimic este tu!”.

„Partidele care vor ramane inchise in sedii vor avea de suferit mult in viitor. Inca partidele politice abuzeaza de pozitia lor de monopol, mai ales cele parlamentare. Pun praguri inalte de intrare in parlamente pentru partidele noi, in timp ce partidele vechi se finanteaza din bugetul statului si creeaza astfel inegalitate de sanse, iar proprietatea asupra sediilor este transmisa la centru pentru a preveni orice dizidente sau deviante din partea unor echipe locale. Principiul cine are stampila si sediul este stapanul a devenit un argument care nu va mai avea in viitor nicio relevanta.

Ceea ce face USR in Romania este inceputul unei ere, chiar daca nu cel mai tipic semn al unei noi ere, dar lipsa de respect pentru regulile si cutumele parlamentare sau chiar violenta de limbaj si actiunea majoritara pe retele sociale sunt semne ale unui inceput. Inca partidele din mainstreamul politic nu au inteles ca nu vor supravietui acestui tsunami digital doar prin comunicarea pe blog si mici cosmetizari de imagine sau prin plata unor armate de postaci care sa se razboiasca cu cei ai altor partide.

Cand Liviu Dragnea a spus: ‘NIMIC esti tu’ unui cetatean care il apostrofase intr-un mediu consensual, de partid, nu si-a dat seama ca isi va putea periclita viitoare discursuri sau bai de multime. In acel moment nu si-a dat seama de noua regula a participarii: Indiferent in ce loc ar fi, chiar si la un miting al PSD, cei fara de putere au dreptul la cuvant, fie ca acesta este o replica decenta, fie ca este o mare vulgaritate, asa cum a fost mesajul unui sofer roman din Suedia, replica ce a devenit virala si care i-a facut si pe cei mai importanti oameni din stat sa o adopte ca semn al unei pozitii politice, chiar daca nu era nici mesaj politic si nici opozitie nu era, era doar o vulgaritate de galerie de la fotbal.

Macron, presedintele Frantei, a castigat alegerile fara sedii de partide si mii de militanti, doar cu un pic de talent personal, cu un mesaj puternic contra curentului si cu o mica echipa motivata in spate, un fel de mic trib, coeziv si determinat.

In Romania, campania USR ‘Fara penali in functii publice’ a fost un mesaj cu puternic caracter anticonstitutional, deoarece oricine are dreptul la prezumptia de nevinovatie, iar termenul de penal nu ii includea doar pe cei condamnati definitiv, ci si pe cei acuzati si cercetati pentru pretinse fapte penale. Dar, dincolo de aceasta, mesajul USR a fost bine asimilat de corpusul social si s-a constituit in platforma de lansare prin care acest partid nou a reusit sa intre in cercul restrans al partidelor parlamentare, dar si cu sanse bune de viitor in a castiga alegatorii din marile orase ale Romaniei.

Acum, cand alegerile din partide ucid democratia interna si posibila lor innoire, iar luptele interne ucid chiar si liderii raniti de alegeri, coproducerea programului politic si a celui de guvernare este o reteta tot mai sigura, chiar daca analistii pot arata ca este vorba doar de un ornament, o simulare a participarii publicului. Asa cum este, oamenii au sentimentul ca participa, ca sunt integrati procesului si, mai ales, bagati in seama”, scrie Dincu in Sinteza.

Vasile Dincu arata apoi ca Dragnea nu a reusit sa invete nimic din modul in care a castigat alegerile din 2016.

„Ciudat este ca si campania cea mai de succes a PSD, cea pentru alegerile parlamentare din 2016, a uzat de un mecanism din aceasta noua tendinta a uberizarii, a eliminarii prea multor intermediari si nu s-a bazat pe faptul ca partidul ii reprezinta, ci pe faptul ca liderul a comunicat direct cu ei, le-a transmis cifre, tendinte, dinamici, solutii. Singur cu tabla lui, in studiourile de televiziune, Dragnea scria cu mana lui masuri si cifre, telespectatorii stateau ca elevii in banca si ascultau atenti. Cand emisiunea se termina, ei aveau sentimentul ca sunt niste initiati, ca participasera alaturi de liderul PSD la un moment de facere a unui program de guvernare, ca stiau mai mult decat altii, ca puteau sa spuna mai departe ce au aflat. A fost o formula comunicationala austera, dar care a adus o mare surpriza electorala: aproape 50% dintre voturi. Dupa alegeri insa, Liviu Dragnea si PSD au parasit aceasta logica a aducerii publicului in ‘camera deciziei’ si au pierdut legatura emotionala cu electoratul”, mai spune Dincu.

Urmareste-ne si pe:

Mai mult despre: ,

Comentarii: