Start de business la #BusinessChallenge!

pagina verde

Cea de-a cincea editie a conferintei Business Challenge a reunit antreprenori, reprezentanti ai IMM-urilor si cel mai important, oameni manati de pasiune in domeniile in care activeaza. Evenimentul s-a desfasurat pe parcursul a doua sesiuni de discutii, iar invitatii au abordat teme din contextul actual de business romanesc.

In deschidere, Jean-Luc Scherer, Founder & CEO, Innoopolis si-a indreptat atentia catre cum integram inovatia in modelul de business pe care il conducem. ‘In primul rand, cand consider ca e nevoie de o schimbare, analizez din exterior, dar si din interior. E important sa ai privirea de ansamblu. Ma uit la ce e in piata, ce fac competitorii mei, regandesc strategiile si le aplic intr-un mod diferit. Fac asta cu propria-mi companie la fiecare trei luni.’ In ceea ce priveste atitudinea pe care o avem fata de esecuri, Jean-Luc afirma ca esecurile se datoreaza din cauza lipsei de experienta, de cele mai multe ori. Ceea ce este mai important, insa este sa accepti esecul. De fapt este vorba despre un proces de invatare.

In continuare, invitatii l-au ascultat pe Liviu Buligan, Director Executiv, SoftOne Romania, care a vorbit despre inovatia in tehnologie si cum se pot adapta companiile mediului actual de business la aceste schimbari: ‘Ritmul in care tehnologia avanseaza este extrem de rapid, atat de rapid incat poate deveni ametitor. Uneori pare ca nici nu ai terminat de implementat o noutate si deja a aparut o noua generatie: un computer mai performant, un telefon mai smart si asa mai departe. Totusi, ce trebuie sa intelegem este faptul ca adoptarea noilor tehnologii si implementarea acestora in business nu tine de a fi in trend si nici nu reprezinta un obiectiv final sau o destinatie. Daca pastram metafora, este vorba mai degraba despre o calatorie continua. Daca un business vrea sa creasca, ar trebui sa utilizeze tehnologii si sisteme ce creeaza un mediu care permite o reinventare constanta a operatiunilor, proceselor si a structurilor organizationale, concentrandu-se pe a oferi clientilor o experienta unica. Mai mult, exploatarea unui sistem ce transforma o afacere precum un Cloud ERP multidimensional permite construirea unei relatii mult mai eficiente intre angajati, sistem, parteneri de afaceri si o cantitate imensa de date, imbunatatind in mod direct performanta si productivitatea.’

O abordare din perspectiva entuziasmului, efortului si curajului pe care trebuie sa le atribuim business-urilor noastre, ne-a vorbit Dragos Hancu, Fondator si General Manager, Amber Studio. Acesta atrage atentia si asupra modului in care alegi sa iti conduci business-ul. ‘Noi proiectam un anumit tip de viitor, incercam sa imprimam acest lucru in actiunile pe care le facem, insa nu este 100% in controlul tau sa se intample conform planului. Dincolo de inovatie, machine learning, fa un pas inapoi, priveste-te, intelege contextul in care te pozitionezi si actioneaza in consecinta. Fara frica. Acesta este sfatul meu pentru orice tanar aspirant sau chiar pentru oamenii deja in domeniu.

Pentru cei cu planuri de business si nevoie de finantare, a vorbit Ramona Ivan, Director Directia Relatii Externe si Finantari Structurale, CEC BANK. ‘Incurajez oamenii sa foloseasca Fondurile Europene Nerambursabile, insa luati in considerare ca e nevoie de foarte multa rabdare. In acelasi timp, mare atentie cand semnam creditele, abia atunci incep problemele. Nu trebuie sa ne relaxam, ci sa fim atenti la tot ce se intampla. Experienta mea de 21 de ani m-a facut sa vad multe companii de foarte buna credinta care nu si-au implementat proiectele cu succes, pentru ca au scapat anumite aspecte din vedere.’ Ramona a vorbit si despre viitoarele proiecte din urmatoarea perioada: ‘Start-UP Nation – prima editie a fost un succes. In cea de-a doua editie, Bucurestiul si Ilfovul vor fi mai putin punctate, asta pentru a incuraja antreprenorii si din alte localitati. Totodata, zilele acestea se va lansa programul “Investeste In Tine” publicat deja in Monitorul Oficial – proiect care ofera posibilitatea acordarii unor “mini-credite” pentru a investi in scolarizare, carti, activitati culturale, plata catre gradinite si scoli etc.’ Ramona mai sfatuieste: ‘Asigurati-va ca banca va intelege business-ul si, fara indoiala, schimbati banca in cazul in care nu sunteti pe aceeasi linie de intelegere.’

Urmatorul speaker, Mamas Koutsoyiannis, CEO, Moore Stephens KSC Romania & Republica Moldova a punctat aspecte legate de mediul de business romanesc din contextul actual. Mamas considera ca un business este defapt o provocare – provocarea de a transforma, de a adapta si de a repeta acest proces. Dincolo de faptul ca integrarea tehnologiei e importanta, trebuie luat in considerare un alt aspect: oamenii care folosesc aceste tehnologii si tool-uri: ‘Avem inteligenta artificiala, avem blockchain, avem si cyber security. Insa, cel care intelege business-ul clientului tau este componenta umana. Nu va fi niciodata eliminata, insa trebuie suficient de bine pregatita pentru a face fata provocarilor generate de contextul dinamic.’

Alexandru Holicov, Founder & CEO, Adservio a atins puncte de discutie care ridica mai multe provocari in implementare – pe scurt, Alexandru si partenerul sau au dorit implementarea unui proiect educational in Romania, lucru care s-a si intamplat, in cele din urma. ‘Noi am intrat pe o piata care nu exista. Mai multe companii asemanatoare noua s-au dezvoltat mult mai mult in strainatate comparativ cu ce se intampla la noi. O initiativa precum Adservio este bine primita in afara, la noi lucrurile se misca putin mai greoi, inclusiv din perspectiva beneficiarilor. E nevoie de deschidere ca sa poata intelege care sunt avantajele. Totodata, cred ca parintele trebuie sa fie partener in tot acest parcurs, sa fie activ in educatia copiilor, iar Adservio le ofera deschidere.’

In cea de-a doua sesiune, ni s-a alaturat Rodica Lupu, Fondator, Ingenius Hub care ne-a vorbit despre conceptul de co-creare ca metoda de inovare. Rodica subliniaza: ‘Drive-ul principal cu privire la acest concept este obiectivul de marketing. Exista mai multe paradigme de co-creare, in functie de abordare. Cea inchisa vizeaza start-upuri inovative, care sunt dupa aceea cumparate, in timp ce in abordarea deschisa te poti folosi de rezultatele partenerilor tai intr-un proces de inovare, insa este destul de dificil de fructificat acest lucru deoarece e greu de protejat proprietatea intelectuala. Noi, la Ingenius Hub cream un context al co-creatiei impreuna cu foarte multe instrumente de pregatire, pre-incubare si apoi incubare, realizate intr-un mod selectiv.’

Despre managementul cresterii propriului business au vorbit reprezentantii Mazars: Razvan Butucaru, Partner Financial Advisory Services; Georgiana Ion, Senior Manager Financial Advisory Services; Adrian Mihalcea, Manager Financial Advisory Services. Cresterea din interior a unei companii se poate face prin mai multe metode: prin reinvestirea profitului, restructurari de activitate, fuziuni cu alte companii, etc. Cresterea exterioara vizeaza atragerea unui investitor – fie ca e un investitor strategic, fie ca este vorba de cooptarea unui business angel.’

Urmatorul speaker, Bogdan Oprea, Fondator si Presedinte, BGS a intervenit in discutie, relatand cum a pornit povestea BGS in 1993: ‘Am pornit de la un experiment cu 63 de euro si o pancarta, de la o idee de a ajuta oamenii. Am chemat ambulanta pentru propriul meu copil, am asteptat foarte mult pana aceasta a ajuns. De aici, m-am hotarat sa creez o retea de ambulante. In prezent suntem exact cum ne vedeti pe piata si am venit sa vorbesc despre pasiune si iubire – pasiunea de a salva vieti si de a ma inconjura de oameni de care am nevoie. In prezent avem peste 21.000 de clienti privati si niciun client de stat. Ca sfat pentru cei care sunt prezenti, in opinia mea, daca nu va place ceea ce faceti, incepeti sa va ganditi rapid la ceea ce v-ar placea sa faceti.

Discutiei s-a alaturat Gunita Kulikovska, Founder & CEO, VIVIDLY, care a punctat diferite aspecte in conturarea unui brand. ‘Cand construiesti o companie, aceasta ia forma personalitatii tale si cum esti tu construit ca individ. De aceea, odata cu cresterea si dezvoltarea ta, organizatia va creste in aceeasi directie catre care tu, ca individ te indrepti. In cazul Vividly, am transpus valorile mele personale in imaginea companiei pe care voiam sa o creez: curaj, focus, amprenta umana.’

Yasen Rusev, Co-founder & CEO, ESCREO, un alt promotor al start-up-urilor a vorbit despre inovatie la nivelul afacerilor la inceput de drum. ‘Inovatia este o componenta foarte importanta – in definitv, definitia unui start-up se traduce printr-o solutie inovativa la o anumita problema, fie ca vorbim de servcii sau produse. In ceea ce priveste expansiunea unei companii la inceput de drum, nu mai consider acest aspect o provocare – avem Internet, conexiune worldwide, piata nu mai este limitata.’

Sorin Kertesz, Fondator si Director Executiv, Biciclop a intervenit in discutie, abordand tematica impactului social in mediul de business. Acesta a punctat provocarile pe care le intampini atunci cand decizi startul unui business cu impact social – ‘de regula, viata unui proiect social se incadreaza la termen scurt si mediu, asta deoarece finantarea pentru o astfel de initiativa de obicei vine din extern si nu vizeaza perioade extinse.’

In incheiere, Doru Dragomir, Presedinte, Camera de Comert Bilaterala Bulgaria-Romania ne-a vorbit despre cum putem cladi business-uri in strainatate. Acesta afirma: ‘In acest demers, cel mai mult se simte frica oamenilor de schimbare. Ce trebuie sa iei in considerare atunci cand iei decizia de a iti internationaliza afacerea: cat de confortabil te simti in tara in care vrei sa migrezi cu business-ul, care sunt nevoile si obiectivele pe care compania le are, astfel incat sa iti poti construi un business plan cat mai aproape de realitate. Odata ce aveti aceste doua raspunsuri, mergeti mai departe si vedeti care e situatia in piata – studiu de piata, strategia de a intra pe piata, care sunt diferentele culturale, stabilirea clara a perioadei de finantare.’

Inscrierea la evenimentul BUSINESS CHALLENGE se poate face online, pe site-ul BusinessMark – link, unde puteti regasi, totodata, mai multe detalii despre eveniment (reduceri de grup, modalitate de inscriere, structura, program, speakeri etc).

Partenerii evenimentului: SoftOne, Mazars, Moore Stephens, CEC Bank, Rent for Comfort.

Eveniment creat cu sustinerea: Camerei de comert Marea Britanie – Romania, Camerei de Comert Bilaterale Bulgaria – Romania, Camerei de Comert Romania – Portugalia, Asociatiei Nationale a Antreprenorilor, Federatiei Patronatelor Femeilor Antreprenor, Zelist Monitor.

Radio-ul oficial al evenimentului: Europa FM.

Partenerii evenimentului: SoftOne, Mazars, Moore Stephens, CEC Bank, Rent for Comfort.

Eveniment creat cu sustinerea: Camerei de comert Marea Britanie – Romania, Camerei de Comert Bilaterale Bulgaria – Romania, Camerei de Comert Romania – Portugalia, Asociatiei Nationale a Antreprenorilor, Federatiei Patronatelor Femeilor Antreprenor, Zelist Monitor.

Radio-ul oficial al evenimentului: Europa FM.

Parteneri media: AGERPRES, Business24, Ziare.com, Curierul National, Financial Market, Financiarul.ro, Rbe Connect, PR Box, New Money, Transilvania Business, IQ ADS, SMARK, DeBizz, Jurnalul de Afaceri, Portal Management, Market Watch, Administratie.ro, Global Manager, Gazeta de stiri, Spatiul Construit, PRWave, FEMEI IN AFACERI, 1asig.ro, Moneybuzz, Revista Bulevard, Monitorul de Fagaras, Matek, Social Media Romania, InTurda Media, InfoOradea, Ziarul Clujean, aktual24.ro, Antreprenor in Romania.

Urmareste-ne si pe:

Comentarii: