Stigmatul cultural legat de „gulerele albastre” ar putea afecta urmatoarea generatie de forta de munca din SUA
Locurile de munca de tip „gulere albastre” inregistreaza o cerere de doua cifre, pe masura ce industriile incearca sa integreze lanturile de aprovizionare din SUA, potrivit Fox Bussiness.
Gulerele albastre sunt oamenii care efectueaza munca manuala. Numele vine de la inceputul secolului al XX-lea, cand acesti muncitori purtau tesaturi rezistente de culori mai inchise (de exemplu, denim albastru sau uniforme albastre).
Dar stigmatul cultural legat de locurile de munca traditionale de tip „gulere albastre” este foarte viu si ar putea afecta urmatoarea generatie de forta de munca dar si infrastructura Americii.
„Nu sunteti doar o companie de excavare. Voi construiti America. Construiesti un viitor pentru familia ta. Inveti etica muncii care duce la suflete bune pentru copiii tai. Nu este vorba doar de munca”, a declarat directorul general al RedBalloon, Andrew Crapuchettes, pentru Fox News Digital.
De la electricieni si instalatori pana la constructori de case si pietrari, piata muncii din SUA este aparent disperata sa gaseasca muncitori calificati.
De la inceputul acestui an, au existat peste 770.000 de anunturi de locuri de munca calificate de la aproape 95.000 de angajatori diferiti din intreaga tara, potrivit datelor de la PeopleReady Skilled Trades. Datele din acelasi studiu indica faptul ca cererea de tamplari a crescut cu 23% din martie pana in mai, in timp ce cererea de pietrari a crescut cu 45%, iar cea de muncitori in constructii a crescut cu 18% in aceeasi perioada.
Explozia brusca a cererii provine probabil din eforturile de integrare pe verticala a lanturilor de aprovizionare din America dupa pandemie si perturbarile geopolitice, a sustinut Crapuchettes, insa o parte cruciala a puzzle-ului lipseste in prezent.
„Din nefericire, avem aceasta problema culturala in care multi dintre cei din generatia baby-boomers, care sunt una dintre cele mai bogate generatii din toate timpurile, au transmis generatiei urmatoare: „Noi am muncit foarte mult intr-o fabrica sau am muncit foarte mult la inceput si apoi am reusit sa imi construiesc o cariera, iar eu nu vreau asta pentru copiii sau nepotii mei””, a explicat directorul general.
„Si astfel exista acest stigmat cultural asociat cu aceste locuri de munca de tip „guler albastru”, a adaugat el. „Exista o multime de oportunitati de a munci din greu, de a nu acumula datorii de 200.000 de dolari la scoala si de a putea totusi sa intretii o familie si sa duci o viata foarte buna. Dar exista un stigmat asociat cu acest lucru”.
Expertul in piata muncii a subliniat, de asemenea, ca lucratorii mai tineri fac parte dintr-o „generatie social media” care a fost influentata de joburile de tip gulere albe.
„Sunt oameni care nu vor sa mearga in acest spatiu. Ei nu vor sa lucreze in constructii. Nu vor sa stea ore lungi in soare sau in frigul iernii”, a spus Crapuchettes. „Dar avem nevoie de oameni care vor construi case”.
Generatiile mai tinere „nu sunt obisnuite cu rigoarea” asociata cu constructiile, productia, forajul petrolier si alte industrii, a detaliat directorul general.
„Si astfel avem o generatie care nu a fost nevoita sa munceasca din greu, nu a experimentat basicile si calusurile care vin impreuna cu taierea lemnului toata ziua”, a spus Crapuchettes.
Desi nu crede ca lipsa fortei de munca calificate ar putea impinge piata imobiliara sa cada „de pe o stanca”, Crapuchettes a spus ca aceasta adauga o bariera in calea locuintelor accesibile.
„Vei avea doar cerere de case si vei avea preturi care vor creste”, a spus el. „Oamenii trebuie sa se concentreze pe obtinerea acestor locuri de munca, pe obtinerea de formare profesionala, astfel incat sa putem avea locuinte mai bune la un pret accesibil”.
O alta provocare cu care se confrunta angajatorii de forta de munca calificata este reprezentata de lipsa de fiabilitate a fortei de munca tinere. In anul 2000, rata de participare la munca pentru tinerii cu varste cuprinse intre 16 si 19 ani se situa in jurul valorii de 50% – incepand de luna trecuta, acest numar se situa la mijlocul percentilei 30, ceea ce Crapuchettes a numit „foarte ingrijorator”.
„Un angajator mi-a spus ca, atunci cand angajeaza de pe Indeed.com sau de pe unul dintre mega forumurile de recrutare, doar intre 10% si 30% dintre persoane se prezinta macar la interviu, ca sa nu mai vorbim de job”, a precizat Crapuchettes. „Si, prin urmare, pe asta se concentreaza angajatorii si asta este ceea ce cauta cu disperare astazi: oameni care se prezinta, muncesc din greu, au o buna etica a muncii”.
„Avem o multime de baby-boomeri care ies de pe piata, care au o multime de competente, cunostinte si abilitati care pur si simplu nu vor fi inlocuite de urmatoarea generatie daca nu facem niste schimbari in curand”, a spus Crapuchettes.