Suedezii de la Saab vor sa testeze avioanele de vanatoare Gripen pe frontul din Ucraina pentru a le demonstra capacitatile. Aparatul poate lupta in conditii mult mai vitrege decat cele americane (experti)

externe

gripen, avion de lupta

Un avion de vanatoare suedez trecut cu vederea pana acum ar putea fi avionul de care Ucraina are nevoie pentru a infrunta Rusia, spun expertii, potrivit businessinsider.com

Armata ucraineana are nevoie de mijloace aeriene, inclusiv de noi avioane de lupta, pentru a contracara atacurile rusesti asupra infastructurii critice.

Jas 39 Gripen, un avion de lupta multirol de generatia 4,5, construit de compania suedeza Saab este „de departe cel mai potrivit candidat in ceea ce priveste cerintele operationale”, potrivit lui Justin Bronk, Nick Reynolds si Jack Watling de la Royal United Services Institute (RUSI), un think tank britanic.

Ucraina are nevoie de un avion de vanatoare care sa ofere „cea mai mare raza de actiune efectiva posibila, la altitudine joasa”, pentru a putea ocoli apararea antiaeriana rusa, inclusiv sistemul sau de rachete S-400, care poate viza avioanele ucrainene la altitudini mai mari.

Gripen poate transporta racheta aer-aer Meteor, care este eficienta in aceste conditii datorita designului sau, racheta cu o raza de actiune de 100 km, ceea ce ii permite sa fie lansata de la distante mai sigure. Avionul poate fi echipat si cu rachete anti-nava.

In plus, in conditiile in care pistele de aterizare si bazele aeriene ucrainene raman sub amenintarea rachetelor rusesti cu raza lunga de actiune, Kievul are nevoie de un avion cu reactie care sa poata opera de pe piste de aterizare mai scurte si mai rudimentare si de la baze aeriene cu echipaje de sol mai mici, pentru a minimiza riscul ca avioanele sa fie detectate si distruse la sol.

Gripen a fost „proiectat de la inceput pentru usurinta intretinerii” si pentru a opera de pe aerodromuri secundare sau improvizate, potrivit raportului, care a mentionat ca Gripen poate fi realimentat, „reinarmat si poate primi intretinere de baza de la echipe de doar sase membri ai echipajului de la sol, pe baze aeriene mici sau chiar pe autostrazi”.

Doar un singur membru al acestui echipaj trebuie sa fie foarte bine pregatit, ceea ce ar usura presiunea asupra fortelor aeriene ucrainene in privinta specializarii personalului.

De asemenea, costul operational al Gripen – incluzand combustibilul, reparatiile si intretinerea, precum si personalul – este mai mic decat cel al avioanelor F-16, F-18E/F si F-35 fabricate in SUA, al avionului Rafale fabricat in Franta sau al avionului Eurofighter, de conceptie europeana, potrivit unui document realizat pentru un studiu comandat de Saab.

Lipsa experientei de lupta – un minus in licitatiile internationale

JAS 39 Gripen de la Saab a fost proiectat in mare parte cu gandul la Rusia. Avionul de generatia 4,5 poate atinge viteza Mach 2.

Desi avionul nu a vazut niciodata lupte, s-a descurcat foarte bine in exercitii impotriva avioanelor de generatia a 4-a, care sunt la egalitate cu avioanele rusesti performante.

Cu toate acestea, nu a fost adoptat de multe tari. In afara de Suedia – care foloseste doar Gripen – principalii operatori ai avionului sunt Africa de Sud, Brazilia si Thailanda.

Gripen a pierdut licitatii in favoarea F-35 in Danemarca, Norvegia, Finlanda – toate vecine cu Suedia – in Polonia, dar si in Romania. De asemenea, a pierdut o serie de licitatii in fata F-16 de la Lockheed, un avion de vanatoare de generatia a patra care este utilizat pe scara larga in intreaga lume.

In ciuda licitatiilor esuate, avionul suedez este bine vazut de expertii in aviatie pentru ca este foarte capabil, relativ usor de utilizat si ieftin.

Esecul fortelor aeriene rusesti de a obtine dominatia aeriana in Ucraina a facut ca acestea sa se concentreze mai degraba pe atacuri cu rachete cu raza lunga de actiune

Prin urmare, „cateva avioane de vanatoare occidentale moderne cu rachete cu raza lunga de actiune, capabile sa se confrunte cu rusii in conditii egale sau chiar superioare din punct de vedere tehnic, ar avea probabil un efect de descurajare”, se arata in raportul RUSI.

Kievul s-a aratat interesat de avionul de lupta suedez. Intr-un interviu acordat in luna octombrie, ministrul ucrainean al apararii Oleksii Reznikov a declarat ca este „sigur” ca achizitionarea de „avioane de lupta precum F-16, F-15 sau Gripen va fi posibila” in viitor.

Cu toate acestea, gasirea de aparate Gripen pentru Ucraina s-ar putea sa nu fie usoara. Productia de avioane noi dureaza ani de zile, ceea ce inseamna ca orice avion trimis la Kiev va trebui probabil sa provina din flota Suediei sau din cele ale altor tari.

Singurele membre NATO care opereaza acest avion sunt Republica Ceha si Ungaria, aceasta din urma mentinand relatii bune cu Rusia.

Lovim „drept la tinta” si pe Telegram. Abonati-va si la canalul AK24 de Telegram

Urmareste-ne si pe:

Mai mult despre: , , , ,

Comentarii: