„Taierea mainilor este foarte necesara pentru siguranta noastra”. Se intorc executiile in Afganistan: „Ne vom face legile pe baza Coranului”

externe

Unul dintre fondatorii talibanilor, cel care a pus in aplicare interpretarea dura a legii islamice pe vremea cand acestia au condus ultima data Afganistanul, a anuntat ca vor fi efectuate din nou executii si amputari de maini, desi poate nu in public.

Intr-un interviu acordat The Associated Press, mollahul Nooruddin Turabi a avertizat lumea sa nu se amestece in treburile noilor conducatori ai Afganistanului.

„Toata lumea ne-a criticat pentru pedepsele de pe stadion, dar noi nu am spus niciodata nimic despre legile lor si pedepsele lor”, a declarat Turabi pentru The Associated Press, vorbind la Kabul. „Nimeni nu ne va spune care ar trebui sa fie legile noastre. Vom urma islamul si ne vom face legile pe baza Coranului”.

De cand talibanii au cucerit Kabulul, la 15 august, si au preluat controlul tarii, afganii si lumea intreaga au fost atenti pentru a vedea daca vor recrea regimul lor dur de la sfarsitul anilor 1990. Comentariile lui Turabi arata ca liderii gruparii raman inradacinati intr-o viziune profund conservatoare si dura asupra lumii, chiar daca imbratiseaza schimbarile tehnologice, precum smartphone-urile.

Turabi, acum in varsta de 60 de ani, a fost ministru al justitiei si sef al asa-numitului Minister al Propagarii Virtutii si Prevenirii Viciilor – de fapt, politia religioasa – in timpul guvernarii anterioare a talibanilor.

La acea vreme, lumea a condamnat pedepsele talibanilor, care aveau loc pe stadionul de sport din Kabul sau in incinta moscheii Eid Gah, la care participau adesea sute de barbati afgani.

Executiile criminalilor condamnati se faceau, de obicei, printr-un singur glont in cap, executat de familia victimei, care avea optiunea de a accepta „banii pentru sange” si de a permite ca vinovatul sa traiasca. Pentru hotii condamnati, pedeapsa era amputarea unei maini. Pentru cei condamnati pentru jaf la drumul mare, se amputau o mana si un picior.

Procesele si condamnarile erau rareori publice, iar sistemul judiciar era controlat de clericii islamici, ale caror cunostinte de drept se limitau la poruncile religioase.

Turabi a declarat ca, de data aceasta, judecatorii – inclusiv femei – vor judeca cazurile, dar baza legilor din Afganistan va fi Coranul. El a spus ca vor fi reluate aceleasi pedepse.

„Taierea mainilor este foarte necesara pentru siguranta noastra”, a spus el, precizand ca are un efect descurajator. El a declarat ca guvernul studiaza daca sa faca pedepse in public si va „dezvolta o politica”.

In ultimele zile, in Kabul, luptatorii talibani au reinviat o pedeapsa pe care o foloseau in mod obisnuit in trecut – batjocorirea in public a barbatilor acuzati de furturi marunte.

In cel putin doua ocazii in ultima saptamana, barbati din Kabul au fost inghesuiti in spatele unei camionete, cu mainile legate, si au fost plimbati prin oras pentru a-i umili. Intr-un caz, fetele lor au fost pictate pentru a-i identifica drept hoti. In celalalt caz, o bucata de paine veche le-a fost atarnata de gat sau bagata in gura. Nu a fost imediat clar care au fost crimele lor.

Purtand un turban alb si o barba alba stufoasa si neingrijita, Turabi schiopata usor pe piciorul sau artificial. El si-a pierdut un picior si un ochi in timpul luptelor cu trupele sovietice din anii 1980.

In cadrul noului guvern taliban, el este responsabil de inchisori. El se numara printre numerosii lideri talibani, inclusiv membri ai cabinetului interimar format numai din barbati, care se afla pe o lista de sanctiuni a Natiunilor Unite.

In timpul guvernarii anterioare a talibanilor, el a fost unul dintre cei mai feroce si intransigenti executanti ai gruparii. Cand talibanii au preluat puterea in 1996, unul dintre primele sale acte a fost sa tipe la o jurnalista, cerandu-i sa paraseasca o camera cu barbati, iar apoi sa aplice o palma puternica unui barbat care s-a opus.

Turabi era cunoscut pentru faptul ca smulgea casete muzicale din masini, atarnand sute de metri de casete distruse in copaci si indicatoare. El cerea ca barbatii sa poarte turbane in toate birourile guvernamentale, iar slugile sale bateau in mod obisnuit barbatii care nu aveau barba. Sporturile au fost interzise, iar legiunea de executanti ai lui Turabi i-a obligat pe barbati sa mearga la moschee pentru rugaciuni de cinci ori pe zi.

In interviul din aceasta saptamana cu AP, Turabi a vorbit cu o femeie jurnalist.

„Ne-am schimbat fata de trecut”, a spus el.

El a spus ca acum talibanii vor permite televiziunea, telefoanele mobile, fotografiile si inregistrarile video „pentru ca aceasta este o necesitate a oamenilor, iar noi suntem seriosi in aceasta privinta”. El a sugerat ca talibanii vad in mass-media o modalitate de a-si raspandi mesajul. „Acum stim ca, in loc sa ajungem doar la sute de oameni, putem ajunge la milioane”, a spus el. El a adaugat ca, daca pedepsele sunt facute publice, atunci oamenilor li se poate permite sa filmeze sau sa faca fotografii pentru a raspandi efectul de descurajare.

SUA si aliatii sai au incercat sa foloseasca amenintarea izolarii – si daunele economice care ar rezulta din aceasta – pentru a face presiuni asupra talibanilor sa isi modereze regimul si sa ofere altor factiuni, minoritatilor si femeilor un loc la putere.

Dar Turabi a respins criticile privind regimul taliban anterior, sustinand ca acesta a reusit sa aduca stabilitate. „Am avut siguranta deplina in fiecare parte a tarii”, a spus el despre sfarsitul anilor 1990.

Chiar daca locuitorii din Kabul isi exprima teama cu privire la noii lor conducatori talibani, unii recunosc cu parere de rau ca orasul a devenit deja mai sigur doar in ultima luna. Inainte de preluarea puterii de catre talibani, bandele de hoti cutreierau strazile, iar criminalitatea neincetata ii alungase pe majoritatea oamenilor de pe strazi dupa lasarea intunericului.

„Nu este un lucru bun sa-i vezi pe acesti oameni facuti de rusine in public, dar ii opreste pe infractori pentru ca, atunci cand oamenii vad asta, se gandesc: ‘Nu vreau sa fiu eu acela'”, a declarat Amaan, proprietarul unui magazin din centrul Kabulului. El a cerut sa fie identificat doar cu un singur nume.

Un alt comerciant a spus ca este o incalcare a drepturilor omului, dar ca este, de asemenea, fericit ca isi poate deschide magazinul dupa lasarea intunericului.

Mai mult despre:

Comentarii: