Temerile privind poluarea in apele Marii Britanii in urma coliziunii dintre doua nave au scazut. Capitanul rus al cargoului Solong este inca retinut, dar nu au fost gasite deocamdata indicii de „incorectitudine”

Temerile legate de un dezastru ecologic in urma coliziunii dintre doua nave in largul coastei Marii Britanii s-au atenuat, miercuri, potrivit Reuters.
Cargoul Solong, sub pavilion portughez, a intrat fara nicio explicatie evidenta in petrolierul Stena Immaculate care transporta combustibil pentru armata americana.
Incendiile si exploziile uriase au carbonizat Solong si au lasat o gaura in Immaculate, dar proprietarul Stena Bulk a spus ca cea mai mare parte a incarcaturii sale cu combustibil pentru avioane a ramas intacta.
Directorul executiv al Stena Bulk, Erik Hanell, a declarat ca doar doua din cele 18 rezervoare de combustibil s-au deversat, sau aproximativ 10% din incarcatura.
„Vom avea o imagine mult mai clara in urmatoarele 24-48 de ore asupra intregii operatiuni de salvare”, a declarat el pentru Reuters.
Combustibilul s-a scurs in mare luni, starnind temeri pentru coloniile de pasari protejate, dar paza de coasta britanica a spus ca de atunci nu au mai existat rapoarte de poluare de la niciuna dintre nave.
Incendiile de pe Solong, care era tinut in pozitie de un remorcher, au fost mult reduse miercuri, iar de pe Stena Immaculate nu au mai fost vizibile flacari, a spus paza de coasta.
Politia britanica l-a arestat pe capitanul lui Solong, in varsta de 59 de ani. Ernst Russ, compania germana care detine Solong, a confirmat ca este cetatean rus. Ceilalti 13 membri ai echipajului, dintre care unul este dat disparut si presupus mort, sunt rusi si filipinezi.
Legaturile Occidentului cu Rusia sunt tensionate din cauza razboiului din Ucraina, iar ingrijorarile cu privire la sabotarea cablurilor de alimentare, a legaturilor de telecomunicatii si a conductelor de gaz au crescut in urma unei serii de avarii in Marea Baltica, dupa invazia Rusiei in Ucraina in 2022.
Rusii reprezinta aproximativ 11% din forta de munca mondiala a navigatorilor, potrivit oficialilor de transport maritim.
Stena Immaculate era ancorata cand a fost lovita, facand coliziunea deosebit de surprinzatoare, avand in vedere sistemele de siguranta pe care le au navele moderne. Dar un purtator de cuvant al premierului britanic Keir Starmer a spus ca nu exista nicio sugestie de „incorectitudine”.
Cei 23 de membri ai echipajului de pe Stena Immaculate, toti cetateni americani, conform Stena Bulk – au fost evacuati in siguranta.
Inregistrarile de siguranta maritima sugereaza ca au fost gasite probleme minore cand cargoul Solong a fost supus inspectiilor de rutina anul trecut, dar niciunul nu a justificat retinerea acestuia.
Ernst Russ a spus ca toate deficientele au fost „remediate prompt”.
Organizatia britanica de Investigare a Accidentelor Maritime va aduna dovezi initiale, dar responsabilitatea generala pentru investigatie revine SUA si Portugalia, statele de pavilion ale navelor.