Trei asociatii atrag atentia: „Degradare fara precedent a presei din Romania”. Banii de la PSD si PNL produc cenzura

politica

Asociatia Group 4 Media Freedom & Democracy (care editeaza g4media.ro), Freedom House si Expert Forum acuza „degradarea fara precedent a peisajului mediatic din Romania” in urma contractelor de publicitate pe care PSD si PNL le-a incheiat cu majoritatea televiziunilor si publicatiilor centrale.

„Marile redactii cenzureaza tot mai frecvent subiecte de interes public major, falsificand prin omisiune agenda editoriala.

S-a ajuns pana acolo incat, la o recenta conferinta de presa pe o tema de maxima actualitate, cum ar fi achizitii publice controversate in valoare de zeci milioane de lei, sa fie prezenti doar trei jurnalisti.

Nu este prima data cand subiecte importante pentru societate sunt fie total ignorate, fie minimalizate sau ridiculizate.

La fel s-a intamplat in cazul legii avertizorului public, legilor sigurantei, acuzatiilor de plagiat la adresa unor inalti demnitari sau in cazul tentativelor de a intari controlul asupra justitiei prin modificarea legilor aflate in dezbatere parlamentara.

S-au creat, asadar, toate conditiile unui dezechilibru democratic periculos. Ele pun in pericol viitorul democratic al Romaniei. Institutii cheie de checks & balances functioneaza azi ca anexe ale partidelor aflate la putere.

Cea mai mare parte a presei beneficiaza lunar de sume generoase de la partidele din arcul guvernamental in conditii de netransparenta totala. Exista suspiciuni rezonabile ca puterea si-a cumparat linistea mediatica utilizand bani publici, al caror gardian ar trebuie sa fie, intre alte institutii, insasi presa.

Libertatea presei este o valoare fundamentala intr-o societate democratica. Cenzura si autocenzura din majoritatea redactiilor romanesti ating astazi cote fara precedent, intalnite doar in autocratii sau dictaturi”, se afirma intr-un apel al celor trei asociatii.

„Semnatarii acestui apel solicita modificarea de urgenta a legii partidelor politice in vederea limitarii sumelor pe care partidele le pot cheltui cu presa in afara campaniilor electorale, precum si transparentizarea tuturor contractelor incheiate in ultimii ani, in afara campaniilor electorale, de catre partide cu televiziuni sau cu alte publicatii.

Adunarea Parlamentara a Consiliului Europei a cerut intr-un raport public din 15 septembrie desecretizarea contractelor incheiate de partide cu mass-media.

Facem un un apel la constiinta profesionala a jurnalistilor onesti. Ii incurajam sa refuze orice act de cenzura editoriala si sa-si faca meseria in slujba publicului.

Toate statele membre sunt monitorizate de Comisia Europeana prin intermediului mecanismului privind statul de drept, care se refera atat la buna functionare a justitiei, cat si la libertatea presei”, mai spun semnatarii.

Citeste si: Cum i-a mintit Ciolacu pe cei de la Recorder: „Eu ma tin de cuvant”. De atunci au trecut 165 de zile

Presedintele PSD, Marcel Ciolacu, le-a promis jurnalistilor de la Recorder ca va da publicitatii sumele detaliate pe care PSD le-a livrat trusturilor de presa in ultimii trei ani. Ciolacu a sustinut atunci ca „am foarte multe defecte, de obicei ma tin de cuvant”. Dupa 165 de zile nu s-a intamplat insa nimic.

„In interviul acordat pentru investigatia ‘Pretul tacerii’, i-am smuls lui Marcel Ciolacu doua promisiuni: plafon pentru banii din subventii alocati trusturilor media si transparentizarea tuturor contractelor pe care PSD le-a avut cu presa. E datoria noastra, a tuturor, sa-i presam pe politicieni sa-si tina promisiunile. Asa ca va indemnam sa postati acest video pe paginile de socializare ale lui Marcel Ciolacu si ale Partidului Social Democrat”, a anuntat Recorder pe Facebook.

„Promiteti ca o sa ne dati un raspuns dupa discutia cu avocatii?”, a fost intrebat Ciolacu de jurnalistul Recorder.

„Am foarte multe defecte, de obicei ma tin de cuvant”, a pretins Ciolacu.

Interviul a fost inregistrat in 7 aprilie 2022. De atunci au trecut 165 de zile.

„Recorder” a realizat o investigatie care scoate in evidenta lipsa de moralitate a liderilor principalelor partide din Romania, PSD si PNL. PSD si PNL au pompat in ultimii trei ani zeci de milioane de euro in conturilor principalelor posturi de televiziune pentru „propaganda”, cumparandu-si astfel din bani publici bunavointa „jurnalistilor” TV.

PSD a refuzat in mod constant sa dezvaluie ce sume a livrat catre fiecare post de televiziune, desi recunoaste ca are contracte pentru „presa si propaganda”. Jurnalistii de la Recorder au primit pe email, anonim, documente care i-au ajutat sa ia urma banilor plecati de la PSD catre televiziuni.

Astfel, ei au descoperit ca PSD a infiintat o societate paravan, cu doi actionari si fara angajati, prin intermediul careia pompeaza bani televiziunilor, desi legea interzice explicit ca posturile TV sa primeasca bani de la partide in afara campaniilor electorale.

Iata ce sume au primit posturile de stiri de la PSD in ultimii trei ani doar prin intermediul Vertigo. PSD se mai foloseste de inca o firma prin care popmpeaza bani posturilor TV, All Media.

Antena 3 – 3,1 milioane euro

Romania TV – 3 milioane euro

B1 TV – 850.000 euro

Realitatea Plus – 830.000 euro

Aleph News – 470.000 euro

Digi24 – 240.000

Presedintele PSD, Marcel Ciolacu, s-a balbait deseori si nu a putut sa dea explicatii coerente in legatura cu banii livrati posturilor de televiziune.

Urmareste-ne si pe:

Mai mult despre: ,

Comentarii: