UE este pe cale sa relaxeze noile norme privind poluarea automobilelor, in urma lobby-ului din partea industriei

externe

UE este pe punctul de a relaxa o legislatie istorica privind poluarea automobilelor, in urma unui amplu lobby din partea industriei auto, care, potrivit expertilor, va genera costuri de sanatate si de mediu estimate la 100 de miliarde de euro, transmite The Guardian.

O analiza furnizata de Consortiul pentru emisii ultra-reduse ale vehiculelor (Clove) in exclusivitate pentru The Guardian si Voxeurop arata ca jumatate din economiile financiare preconizate de noile standarde Euro 7 privind emisiile auto vor fi pierdute din cauza daunelor cauzate de excesul de dioxid de azot. Acest gaz toxic este principalul contaminant eliberat de motoarele cu combustie, in special de cele diesel, si a fost responsabil pentru 49.000 de decese premature in UE si 5.750 in Marea Britanie in doar un an.

Clove, printre ai carei membri se numara cei mai importanti specialisti europeni din mediul academic, de cercetare si de afaceri din sectorul auto, a actionat in calitate de consultanti platiti pentru Comisia Europeana – de fapt, serviciul public al UE – pentru a examina cele mai eficiente optiuni politice pentru Euro 7, cel mai recent dintr-o serie de proiecte de lege care reglementeaza poluarea cauzata de emisiile auto.

Expertii Clove au recomandat reducerea semnificativa a cantitatii de dioxid de azot pe care vehiculele au voie sa o emita si inasprirea conditiilor reale de conducere in cadrul testelor de omologare pentru noile modele.

Cu toate acestea, conform unui acord incheiat de cele 27 de state membre ale UE in septembrie, limitele pentru dioxidul de azot (si alti poluanti nocivi, cum ar fi particulele ultrafine), precum si testele de omologare, vor ramane practic neschimbate fata de cele din legislatia anterioara, Euro 6. Singura reforma semnificativa consta in faptul ca, pentru prima data, ar urma sa fie reglementate limitele privind emisiile de particule provenite de la pneuri si frane.

Constructorii de automobile au declarat ca propunerea Comisiei este „complet disproportionata, generand costuri ridicate pentru industrie si clienti, cu beneficii limitate pentru mediu”. Parlamentul European urmeaza sa voteze joi asupra propunerii Euro 7.

Clove sustine ca aceste costuri pentru industria auto pentru a produce vehicule mai putin poluante – estimate la aproximativ 30 de miliarde de euro – ar fi mult mai mici decat beneficiul preconizat de 182 de miliarde de euro pe care l-ar fi adus UE prin impunerea unor restrictii mai stricte asupra poluarii rutiere.

„Analiza noastra cost-beneficiu se bazeaza pe ipoteze de modelare transparente si pe un dialog aprofundat cu toate partile interesate, inclusiv cu producatorii de automobile si furnizorii de automobile”, a declarat profesorul Zissis Samaras, coordonator al Clove.

Constructorii auto au facut un lobby intens pentru ca reformele propuse sa fie diluate. E-mailurile si procesele-verbale obtinute de The Guardian si Voxeurop arata ca Comisia a fost puternic influentata de Asociatia Constructorilor Europeni de Automobile (Acea).

In cadrul unei intalniri secrete din 1 iunie 2022 intre un reprezentant al comisarului european pentru piata unica, Thierry Breton, si presedintele de atunci al Acea, Oliver Zipse, care este, de asemenea, directorul general al BMW, constructorii de automobile au argumentat impotriva unor limite stricte ale emisiilor de dioxid de azot si in favoarea mentinerii unor teste de omologare slabe.

Procesele-verbale arata ca reprezentantul l-a asigurat pe lobbyist ca aceasta Comisie va „stabili cerinte ambitioase, dar fezabile”. Propunerea prezentata de Comisie in noiembrie 2022 a adoptat in mare parte limitele de emisii recomandate de industrie, impotriva sfaturilor oferite de consultantii Clove si in ciuda faptului ca UE a cheltuit 80 de milioane de euro pe proiecte, adesea impreuna cu producatorii de automobile, care au aratat ca sunt posibile modernizari accesibile pentru reducerea emisiilor cu ajutorul tehnologiilor actuale.

Intalnirea dintre reprezentantul Comisiei si Acea nu a fost declarata in registrul public de transparenta, in ciuda faptului ca este obligatoriu sa se faca publice astfel de intalniri.

„Intalnirea nu a fost inregistrata la timp din cauza unei inadvertente administrative. Ea a fost inregistrata acum”, a declarat un purtator de cuvant al comisiei.

Mai multe surse au indicat ca limitele mai mici ale emisiilor de gaze de esapament au fost negociate de catre Comisie ca parte a unui acord tacit pentru a asigura sprijinul industriei pentru eliminarea treptata a motoarelor cu combustie la nivelul UE in 2035.

Matthias Johansson, seful departamentului de relatii publice al Volvo, a declarat pentru The Guardian ca o norma Euro 7 mai stricta ar necesita „angajarea de resurse si ingineri din nou in tehnologia motoarelor cu combustie, care va deveni invechita in doar cativa ani de acum incolo”.

Propunerile legislative ale Comisiei trebuie sa fie aprobate de guvernele nationale, iar o propunere initiala slaba lasa mai putin loc pentru negocieri.

 

Urmareste-ne si pe:

Comentarii: