Un deputat AUR vrea limitarea spatiilor comerciale alocate brandurilor straine si mutarea hipermarketurilor in afara oraselor

Deputatul AUR, Gabriel Florea, propune mutarea hipermarketurilor din orase si limitarea numarului de metri comerciali alocati aceluiasi brand.
„Asistam la o realitate ingrijoratoare in Romania: marile lanturi de hipermarketuri au monopolizat piata, iar statul, prin Consiliul Concurentei, nu doar ca tolereaza aceasta situatie, ci pare sa fie complice! In toata Europa, exista reguli clare: pe un anumit sector, un brand poate avea maximum doua supermarketuri. La noi, insa, aceleasi companii domina fiecare colt al marilor orase, sufocand micii comercianti si producatorii locali.
Trebuie sa limitam numarul de metri comerciali alocati aceluiasi brand si sa mutam hipermarketurile in afara marilor orase! De ce? Pentru ca trebuie sa existe concurenta loiala, nu o piata controlata de un oligopol care isi impune regulile. Daca un retailer international primeste autorizare in doar sase luni, cu toata infrastructura necesara, unui antreprenor roman ii poate lua ani de zile sa deschida un supermarket. Acest dezechilibru trebuie corectat urgent!”, afirmat alesul AUR intr-un comunicat remis presei.
In opinia sa, problema numarul 1 este adaosul comercial discriminatori: „Nu este normal ca la acelasi produs sa se aplice adaosuri diferite in functie de provenienta. Produsele importate beneficiaza de un adaos de 70%, in timp ce cele romanesti ajung la un adaos de 100%, tocmai pentru a fi descurajata cumpararea produselor autohtone. Acesta nu este un sistem de piata libera, ci o piata sabotata intentionat!”
Pe de alta parte, Florea atrage atentia ca „este o lupta incorecta intre un roman cu o afacere mica si un retailer care are mii de magazine. Cartierele trebuie sa apartina antreprenorilor locali, iar dezvoltarea comerciala trebuie sa permita si IMM-urilor sa aiba o sansa reala. Aici nu este vorba doar despre economie, ci despre siguranta alimentara nationala.”
Solutiile propuse de AUR sunt:
1) Limitarea numarului de hipermarketuri ale aceluiasi brand, asa cum se intampla in restul Europei.
2) Mutarea hipermarketurilor in afara oraselor pentru a permite dezvoltarea comertului local.
3) Reducerea adaosurilor comerciale discriminatorii – orice produs, indiferent de origine, trebuie sa suporte aceeasi rata a adaosului.
4) Sustinerea producatorilor romani prin facilitati reale, nu doar prin declaratii politice. Proiecte ca „Casa Unirea” trebuie repornite si sustinute printr-o agentie care sa faciliteze proiectele de interes national.
Romanii trebuie sa aiba posibilitatea reala de a alege! Nu vom accepta sa devenim doar o piata de desfacere pentru produsele straine, in timp ce producatorii autohtoni sunt striviti de reguli inechitabile.”
Propunerea deputatului AUR vine in contextul in care populistii din intreaga Europa de Est au cerut boicotarea lanturilor de magazine occidentale, iar candidatul pro-rus la prezidentiale, Calin Georgescu, a indemnat la boicotarea totala a acestor magazine occidentale in perioada 10-16 februarie.