Val de sesizari la CCR impotriva legilor justitiei promovate de penali. Dupa ICCJ, este randul liberalilor

politica

Liberalii au depus vineri la Curtea Constitutionala o sesizare impotriva modificarilor aduse legii 304/2004 privind organizarea judiciara, acuzand incalcarea dreptului la initiativa al parlamentarilor, incalcarea autonomiei Camerelor Parlamentului, infiintarea sectiei speciale pentru investigarea magistratilor si eliminareal avizului conform al Consiliului Superior al Magistraturii pentru aprobarea statelor de functii si de personal pentru curtile de apel, tribunale, tribunale specializate, judecatorii si parchete.

”Am adus la cunostinta membrilor din coalitia de guvernare, in cadrul dezbaterilor si cu ocazia votului acestor legi de modificare ale Legilor Justitiei ca exista amendamente certe care sunt adoptate cu incalcarea prevederilor Constitutiei si a unor angajamente europene ale Romaniei (…) Coalitia si-a dorit o adoptare rapida, o dezbatere fara fond, ca sa spun asa, cu privire la aceasta lege, prin urmare au rezultat vicii de neconstitutionalitate (…) Suntem optimisti. Cred ca CCR va avea o misiune usoara, am oferit suficiente de multe argumente tehnice”, a declarat senatoarea PNL Iulia Scantei.

Liberalii arata ca modul in care a fost facuta modificarea legii 304/2004 privind organizarea judiciara a incalcat dreptul la initiativa legislativa al deputatilor sau al senatorilor, dar si principiul autonomiei Camerelor Parlamentului.

Argumentele aduse de PNL in sprijinul ac sunt ca uzatiei de incalcare a autonomiei parlamentare sunt:

– Biroul Permanent al fiecarei Camere a sesizat in fond, pentru elaborarea raportului, o Comisie comuna speciala; sesizarea unei comisii comune este posibila doar de catre Birourile Permanente ale celor doua Camere reunite in sedinta comuna si nu de fiecare birou permanent in mod succesiv in functie de camera sesizata;

– Amendamentele au fost formulate de catre senatori in cadrul dezbaterii de la Camera Deputatilor si de catre deputati in cadrul dezbaterii de la Senat; imprejurarea ca deputatii care au depus amendamente in cadrul dezbaterii de la Senat nu au fost primiti sa le sustina pe motiv ca nu au dreptul sa participe la lucrarile unei camere ai carei membri nu sunt, este cea mai buna dovada a faptului ca dreptul de a formula amendamente al parlamentarilor nu se poate exercita in acest mod;

– Votul exprimat in cadrul Comisiei comune speciale de catre senatori a avut loc in cadrul dezbaterii de la Camera Deputatilor cu privire la amendamente si pe raportul acestei comisii si, similar, votul exprimat in cadrul Comisiei comune speciale de catre deputati a avut loc in cadrul dezbaterii de la Senat.

PNL mai arata ca legea criticata introduce prevederi noi ce alcatuiesc Sectiunea 21 – Sectia pentru Investigarea Infractiunilor din Justitie, introdusa dupa articolul 88, care prevad infiintarea in cadrul Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie, a Sectiei pentru Investigarea Infractiunilor din Justitie avand o competenta materiala dupa calitatea persoanei (judecator sau procuror, inclusiv judecator sau procuror militar si membri ai Consiliului Superior al Magistraturii).

”Infiintarea acestei sectiipentru investigarea infractiunilor din justitie are ca efect eliminarea din competenta Directiei Nationale Anticoruptie – DNA, a cercetarii infractiunilor de coruptie, a infractiunilor asimilate si in legatura directa cu acestea, comise de catre judecatori, procurori, respectiv de catre membrii CSM”, arata liberalii in sesizarea trasnmisa Curtii Constitutionale.

Ei sustin ca nu este justificata diferenta de tratament juridic cu privire la organizarea si functionarea acestei sectii prin raportare la organizarea si functionarea celorlalte structuri din cadrul Parchetului de pe langa ICCJ cu atributii similare, chiar daca nu identice (urmarirea penala pentru anumite persoane si pentru anumite fapte considerate a fi de o importanta deosebita incat sa necesite organizarea unei sectii sau a unor directii speciale in cadrul Parchetului de pe langa ICCJ).

De asemenea, PNL critica si eliminareal avizului conform al Consiliului Superior al Magistraturii pentru aprobarea statelor de functii si de personal pentru curtile de apel, tribunale, tribunale specializate, judecatorii si parchete.

”Dimensionarea instantelor si parchetelor reprezinta un element esential pentru buna functionare a acestora, dar si pentru asigurarea independentei functionale a acestora. Transferul puterii de decizie in totalitate catre ministrul justitiei, factor politic, reprezinta o reala amenintare la adresa independentei justitiei”, mai argumenteaza PNL.

Senatul a adoptat miercuri cu 80 voturi ”pentru”, 28 de voturi ”impotriva” si o abtinere in calitate de camera decizionala, proiectul de modificare a legii 304/2004 privind organizarea judiciara, fara ca in plen sa fie facuta vreo modificare in plus fata de varianta votata in comisia speciala.

Proiectul de modificare a legii privind organizarea judiciara a fost votat de Senat dupa ce marti seara a primit raport de admitere din partea comisiei parlamentara speciala pentru legile justitiei cu 12 voturi ”pentru” si 5 voturi ”impotriva”.

Singurele modificari semnificative aduse legii privind organizarea judiciara fata de forma adoptata de Camera Deputatilor au fost in ceea ce priveste sectia speciala pentru investigarea magistratilor, care a primit puteri sporite fata de varianta adoptata de Camera Deputatilor.

Comisia speciala pentru legile justitiei a adoptat un amendament prin care acorda puteri sporite nou infiintatei sectii de investigare a magistratilor, astfel incat aceasta structura va putea sa cerceteze toate infractiunile savarsite de procurori si judecatori.

”In cadrul Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie se infiinteaza si functioneaza Sectia pentru Investigarea Infractiunilor din Justitie care are competenta exclusiva de a efectua urmarirea penala pentru infractiunile savarsite de judecatori si procurori, inclusiv judecatorii si procurorii militari si cei care au calitatea de membri ai Consiliului Superior al Magistraturii”, se arata in amendamnetul adoptat de comisia speciala.

In varianta votata de Camera Deputatilor, sectia speciala avea competenta de a investiga doar unele infractiuni savarsite de magistrati, nu toate infractiunile, asa cum a decis comisia speciala.

O alta noutate introdusa de comisie a fost prevederea ca sectia pentru investigarea infractiunilor din justitie isi pastreaza competenta de urmarire penala si in situatia in care alaturi magistrati sunt cercetate si alte persoane.

Comisia a mai decis ca sectia pentru investigarea infractiunilor din Justitie sa fie condusa de un procuror sef sectie, ajutat de un procuror-sef adjunct, iar ambii sa fie numiti in functie de plenul Consiliului Superior al Magistraturii.

De asemenea, conflictele de competenta aparute intre sectia pentru investigarea infractiunilor din justitie ar urma sa fie solutionate de catre procurorul general al Romaniei.

Proiectul de modificare a legii 304/2004 privind organizarea judiciara a fost adoptat de plenul senatului, in calitate de for decizional.

Iti place aktual24.ro? Urmareste fluxul de stiri aktual24.ro si pe Facebook

O noua experienta cu AK-24. Descarca aplicatia Aktual24 din App Store pentru iPhone si din Google Play pentru Android.

Urmareste-ne si pe:

Comentarii: