Masina FARA sofer, programata sa UCIDA? Pana in 2020 vor fi 10 milioane de astfel de automobile

life

Desi ne place sau nu, automobilele fara sofer vor fi tot mai frecvente, unele statistici informand ca pana in 2020 vor fi in jur de 10 milioane pe strazi. Insa aparitia lor va aduce si unele controverse.

Spre exemplu: intr-un posibil scenariu, o asftel de masina va trebui sa aleaga intre a-i proteja pe ocupantii automobilului sau a-i proteja pe pietoni. In cazul in care masina merge cu viteza, iar cineva sare in fata ei, aceasta ar trebui sa-l ocoleasca eventual lovind alte masini si posibil ranandu-i sau chiar ucigand pasagerii? Sau ar trebui sa faca tot posibilul sa opreasca, desi este foarte posibil sa nu reuseasca, sfarsind prin a ucide pietonul?

Pentru astfel de posibile scenarii cercetatorii au lansat un site web interactiv care sa sustina studiile, numit “Masina Morala”, scrie IFLScience.com.

Dilema sociala este discutata intr-un studiu al unui grup de cerecetatori care a fost publicat in revista “Science”. “Vehiculele autonome ar trebui sa reduca accidentele in trafic, insa vor trebui uneori sa aleaga intre doua rele, fie sa accidenteze pietonii, fie sa se sacrifice si sa-si sascrifice pasagerii pentru a salva pietonii.”

In cadrul acestui studiu cercetatorii au cautat sa afle parerea publicului in situatii precum cea descrisa mai sus. In perioada iunie-noiembrie 2015 s-au facut sase sondaje.

Rezultatele au aratat ca majoritatea a considerat ca masina ar trebui sa salveze cat mai multe vieti posibil: 76% au fost de parere ca masina ar trebuie sa sacrifice un pasager in favoarea a 10 pietoni. Insa o treime a fost impotriva cand au fost intrebati daca ar fi dispusi sa fie acel pasager. Oamenii au fost mult mai putin morali in momentul in care s-a presupus ca membri ai familiei lor s-ar afla un acel vehicul.

“Majoritatea oamenilor vor sa traiasca intr-o lume in care automobilele vor minimiza accidentele, insa toata lumea doreste ca automobilul lor personal sa-i protejeze cu orice pret”, mentioneaza un co-autor al studiului de la Institutul de Tehnologie din Massachusetts.

Acest fapt va complica lucrurile ingrozitor. Daca automobilele pot fi programate sa actioneze moral este un teren minat din punct de vedere legal, iar cum vor trebui sa reactioneze in astfel de situatii nu este inca clar. In timpul unei conferinte de presa autorii studiului au fost intrebati care este situatia in acest moment, dat fiind faptul ca aceste automobile se afla deja pe sosele in unele tari.

“In acest moment ne concentram sa facem aceste automobile cat mai sigure din punct de vedere tehnologic. Inteleg ca producatorii lucreaza la imbunatatiea sigurantei la bord, insa nu au ajuns inca sa se confrunte cu astfel de scenarii. Insa foarte curand cred ca vor ajunge si acolo.”

Intrebati cu privire la subiect, trei dintre cei mai mari producatori de automobile autonome- Tesla Motors, Google si Faraday Future- nu au raspuns in nici un fel.

Programarea automobilelor fara sofer sa aiba diferite nivele de moralitate va cauza fara indoiala un scandal public, asa ca autorii acestui studiu au subliniat ca poate ar trebui sa fie disponibile numai versiuni programate pentru auto-protectie, fara a complica lucrurile.

Insa fara indoiala acesta va fi un topic de discutie in viitor, in special cand un astfel de automobil va ucide pe cineva- pasager sau pieton. In momentul in care un automobil autonom va lovi un autobuz, acesta cu siguranta va fi o stire ce se va raspandi in intreaga lume.

Automobilele autonome vor spori fara indoiala siguranta noastra a tuturor, reducand accidentele cauzate de erori umane. Insa daca controlul detinerii armelor in SUA pare o dezbatere, in cazul primului accident cauzat de o astfel de masina se va isca un scandal de proportii si mai mari.

Iti place aktual24.ro? Urmareste fluxul de stiri aktual24.ro si pe Facebook

 

Urmareste-ne si pe:

Mai mult despre: ,

Comentarii: