4,8 milioane de someri in Germania, cum s-a ajuns la aceasta situatie. Tot mai multi tineri abandoneaza scoala, s-a ajuns la o nevoie disperata de personal specializat

analize

Berlin

In comparatie cu alte tari europene, Germania are de mult timp un numar deosebit de mare de tineri fara diploma de bacalaureat sau formare profesionala. Acum, aceasta devine o problema reala, informeaza Deutsche Welle intr-o ampla analiza.

Oricine isi cauta un loc de munca in Germania ar trebui sa poata gasi unul destul de repede: peste 1,7 milioane de locuri de munca vacante au fost inregistrate in toamna anului 2023. Cererea de lucratori calificati in 200 de profesii depaseste numarul de candidati, existand o nevoie disperata de personal medical si de asistenta medicala, lucratori in constructii si IT, soferi profesionisti, profesori si multe altele.

In termeni pur matematici, aceasta lipsa nu ar trebui sa existe. La inceputul anului 2024, aproximativ 4,8 milioane de persoane apte de munca au primit ajutoare de somaj de la stat.

Cu toate acestea, mai mult de jumatate dintre acestia nu si-au finalizat formarea profesionala. Potrivit Agentiei Federale pentru Ocuparea Fortei de Munca, sansele lor de a gasi un loc de munca sunt reduse. O alta cifra frapanta este reprezentata de cei 25% dintre somerii de lunga durata care nu au niciun fel de diploma scolara.

De ani de zile, organizatii internationale precum Organizatia pentru Cooperare si Dezvoltare Economica (OCDE) au criticat cat de putin se face in Germania pentru a reduce numarul persoanelor fara nicio calificare.

Sistemul educational german a reusit sa aduca mai multi tineri la liceu si la universitate decat in trecut. Cu toate acestea, ramane in continuare un numar constant ridicat de persoane care nu pot indeplini cerintele minime stabilite de potentialii angajati.

In fiecare an, Oficiul European de Statistica (Eurostat) colecteaza date cu privire la numarul de tineri cu varste cuprinse intre 18 si 24 de ani din tarile europene care nu termina scoala sau formarea profesionala. In 2022, rata a fost de 12,2%. Dintre cele 27 de tari ale UE, Germania s-a clasat pe locul patru – de jos.

Statisticile privind abandonul scolar includ si tinerii care termina cel mai elementar nivel de scolarizare obligatorie in Germania, care se incheie dupa al zecelea an de scoala.

In Germania, copiii invata impreuna timp de patru pana la sase ani, inainte de a fi repartizati la diferite scoli secundare in functie de performantele lor academice.

Educatia este responsabilitatea fiecaruia dintre cele 16 landuri federale si, ca atare, sistemele scolare difera de la un land la altul.

Exista abandon scolar in fiecare land – numai in 2022 au fost in jur de 52.000 de tineri.

Expertii in educatie au criticat de mai mult timp sistemul scolar german pentru ca lasa prea multi tineri pe drumuri. La cel mai recent test Pisa, care compara la nivel international abilitatile de citire, matematica si stiinte ale elevilor de 15 ani, elevii germani au obtinut cele mai mici scoruri inregistrate vreodata.

Pe de o parte, scaderea performantelor a fost atribuita inchiderii scolilor in timpul pandemiei COVID-19. Mult mai importanta, insa, este inegalitatea rezultatelor educationale care persista de ani de zile.

„In Germania, succesul academic depinde inca de mediul social”, a declarat pentru DW Anja Bensinger-Stolze, membra a consiliului director al Sindicatului Educatiei si Stiintei.

Cei care „nu au un mediu de invatare bun acasa” sunt deosebit de afectati.

„Lipsa lectiilor, personalul insuficient calificat si lipsa sistemelor de sprijin inseamna ca oportunitatile lor educationale devin din ce in ce mai limitate”, a spus Bensinger-Stolze.

Problemele incep inca de la varsta gradinitei. Unul din cinci copii cu varste cuprinse intre trei si sase ani nu vorbeste acum limba germana in casa. In landurile Hesse, Berlin si Bremen, aceasta cifra ajunge la o treime.

Acest lucru face cu atat mai important ca acesti copii, in special, sa mearga la gradinita. Cu toate acestea, conform raportului guvernamental german privind educatia, doar 81% dintre copiii proveniti din familii de migranti fac acest lucru.

Acest lucru se datoreaza in mare parte faptului ca exista un deficit de locuri in gradinite, in prezent aproximativ 350.000 de locuri in Germania. In cazul in care copiii nu vorbesc suficient de mult limba germana atunci cand incep scoala, pot ramane in urma inca de la inceput. Acest lucru ii poate demotiva.

Este nevoie de sprijin individual si de utilizarea asistentilor sociali si a specialistilor in educatie. Dar totul este in criza, la fel ca si profesorii. In prezent, la nivel national exista un deficit de 14.000 de cadre didactice suplimentare, iar acest numar pare sa creasca.

„Decalajul dintre cererea si oferta de profesori va creste pana la un numar de 56.000 de posturi cu norma intreaga pana in 2035”, a declarat Bensinger-Stolze. „Din nefericire, politicienii nu au tratat serios situatia mult timp. Prin urmare, este foarte dificil sa se atenueze sau sa se imbunatateasca situatia pe termen scurt.”

Sefa agentiei de ocupare a fortei de munca, Andrea Nahles, a cerut recent inceperea orientarii profesionale la scoala inca din clasa a cincea. Stagiile regulate de experienta profesionala vor fi obligatorii in toate tipurile de scoli, in speranta ca oamenii vor putea descoperi si cultiva mai multe talente profesionale. De la 1 aprilie 2024, va exista, de asemenea, o garantie legala de formare profesionala, chiar si pentru cei care abandoneaza scoala.

Urmareste-ne si pe:

Comentarii: