A murit Jiang Zemin, fost presedinte al Chinei. Legaturi puternice cu Romania, a lucrat cativa ani la „Steagul Rosu” in Brasov

externe

Fostul lider chinez Jiang Zemin, care a ajuns la putere dupa protestele din Piata Tiananmen, a murit la 96 de ani, anunta presa de stat citata de BBC.

Jiang a murit de leucemie si dupa ce mai multe organe i-au cedat.

Jiang a fost vazut ultima data in public in octombrie 2019, alaturi de alti fosti lideri, urmarind o parada militara in Piata Tiananmen, care a marcat cea de-a 70-a aniversare a fondarii Republicii Populare Chineze.

Sub conducerea lui Jiang, China a rezistat crizei financiare asiatice din 1997-1998, a aderat la Organizatia Mondiala a Comertului in 2001 si a castigat licitatia pentru gazduirea Jocurilor Olimpice de vara din 2008 la Beijing.

Jiang a numarat printre cele mai mari realizari ale sale revenirea Hong Kong-ului la China in 1997, dupa mai bine de 150 de ani de dominatie britanica, chiar daca revenirea teritoriului fusese mediata de liderul suprem Deng Xiaoping in 1984.

Mai semnificativ a fost probabil „Cei Trei Reprezentanti”, o teorie progresista cu un nume derutant, care a contribuit la modelarea Chinei moderne prin invitarea antreprenorilor – haituiti candva ca fiind cainii de curse ai capitalismului – sa se alature partidului.

In ciuda zvonurilor ca ar fi vrut sa se agate de putere, Jiang s-a retras din functia de sef al partidului in 2002, predandu-i fraiele lui Hu Jintao in prima tranzitie de conducere fara varsare de sange din China de la revolutia din 1949.

Zemin a fost foarte legat de Romania, mai ales de Brasov. Intre 1951-1953 la Brasov, el a lucrat la uzinele Steagul Rosu ca inginer stagiar. Experienta capatata la noi si in Uniunea Sovietica ii este de folos acasa, unde pune bazele primei fabrici de automobile, alaturi de alti ingineri scoliti in afara.

Spre deosebire de uzina Steagu Rosu (Roman), fabrica pusa la punct de echipa lui Jiang Zemin exista si astazi. Se numeste FAW Automotive  si fabrica camioane, autobuze si automobile mici. De altfel, modelul de camion SR-101 fabricat la Brasov a fost prima masina iesita pe poarta fabriciii chineze – Jie Fang CA-10. Cat a stat la Brasov, tanarul (pe atunci) inginer chinez a invatat romaneste si a dezvoltat o pasiune pentru cultura noastra, scria altmarius.com.

Legaturile lui Jiang cu Romania nu se sting in 1953. Nebunia lui Mao denumita pompos ”Revolutia Culturala” atinge apogeul intre 1966 si 1969. Practic, elitele sunt distruse, inclusiv inginerii de care avea atata nevoie economia tarii. Au loc epurari masive si din aparatul Partidului Comunist Chinez. Jiang Zemin rezista urgiei si in 1970 devine reprezentantul Ministerului Constructiilor de Masini al Republicii Populare Chineze in Romania.

In 1977 Jiang a participat la montarea celei mai mari prese de la Fabrica de Scule si Matrite de pe platforma ARO Campulung. Aceasta fabrica de matrite, considerata perla Uzinei ARO, a fost construita cu aju­torul chinezilor, o contributie substantiala aducind-o fostul inginer stagiar de la Steagu Rosu.

Jiang Zemin a fost seful delegatiei care a adus o presa cu dublu efect, de 1.000 de tone. Utilajele aduse de ei au fost montate la Cim­pu­lung. Totul era chinezesc. Dupa aceea, cind s-a marit capaci­tatea de productie, s-a comple­tat cu utilaje din tara. Jiang Zemin sta 5 luni la uzina de la Campulung. Intre timp, in tara natala, lucurile capata o alta turnura. In 1976 moare Mao, ii ia locul Deng Xiaoping, un reformator cu o viziune originala asupra economiei chineze: ”o tara, doua sisteme”.

Urmareste-ne si pe:

Mai mult despre:

Comentarii: