Administratia Prezidentiala, precizari privind avionul cu care Iohannis a zburat in Japonia: „Tipul aeronavei este stabilit in functie de optiunile disponibile si de specificul misiunii”

news

Administratia Prezidentiala explica, intr-un raspuns transmis sambata la solicitarea Agerpres, motivele pentru care inchiriaza o aeronava pentru zborurile efectuate de presedintele Klaus Iohannis, amintind ca din anul 2010 ROMAVIA a intrat in insolventa si nu a mai fost capabila sa execute zboruri speciale, iar dupa anul 2013 TAROM a introdus cele doua aeronave care executau astfel de zboruri in programul normal de zboruri.

De asemenea, sursa citata subliniaza ca, dupa inceputul anului 2017, a fost nevoita sa apeleze la alti operatori privati din cauza „dificultatilor de colaborare” aparute pe parcursul anului 2016 in stabilirea relatiilor contractuale cu TAROM.

Administratia Prezidentiala mai arata ca, pana in prezent, constituirea capabilitatii destinate exclusiv executarii zborurilor speciale, conform conceptiei aprobate de catre CSAT, nu a fost initiata.

In legatura cu detaliile referitoare la planificarea si asigurarea transportului aerian al presedintelui Klaus Iohannis si al delegatiei oficiale conduse de seful statului cu ocazia vizitelor oficiale si de stat in Japonia si Singapore, Administratia Prezidentiala precizeaza ca aceasta activitate se realizeaza in baza unui contract de prestari servicii pentru executarea zborurilor speciale, incheiat in conformitate cu prevederile Regulamentului privind organizarea, pregatirea si executarea zborurilor speciale, aprobat prin Hotararea Guvernului nr. 755/1998, cu modificarile si completarile ulterioare.

Totodata, Administratia Prezidentiala a raspuns ca, in baza prevederilor art. 15, lit. e) din Legea nr. 182/2002 privind protectia informatiilor clasificate, cu modificarile si completarile ulterioare, ale art. 4, alin. (3) si art.10 din Standardele nationale de protectie a informatiilor clasificate, aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 585/2002, cu modificarile si completarile ulterioare, informatiile solicitate constituie informatii clasificate, potrivit legii, si, in consecinta, sunt exceptate de la accesul liber al cetatenilor, in conformitate cu prevederile art. 12 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 544/2001 privind liberul acces la informatiile de interes public, cu modificarile si completarile ulterioare.

In ceea ce priveste selectia aeronavei pentru executarea zborului special, Administratia Prezidentiala arata ca tipul aeronavei este stabilit in functie de optiunile disponibile si de specificul misiunii, care determina capacitatea de transport si raza de actiune (scurt, mediu sau lung curier), iar Serviciul de Protectie si Paza verifica indeplinirea conditiilor de siguranta si securitate aeronautica impuse de legislatia aferenta executarii zborurilor speciale.

Sursa citata mentioneaza ca, pana in anul 2010, zborurile speciale au fost asigurate de Regia Autonoma Compania Romana de Aviatie ROMAVIA, structura abilitata sa execute zborurile in folosul protocolului de stat, si ca din anul 2010 aceasta a intrat in procedura de insolventa si nu a mai fost capabila sa execute zboruri speciale.

Administratia Prezidentiala arata ca, ulterior, intrucat nu a mai existat o aeronava destinata zborurilor speciale ale presedintelui Romaniei si ale celorlalti beneficiari, zborurile speciale au fost asigurate prin contractarea de servicii de la TAROM sau alti operatori aerieni romani existenti pe piata, conform Hotararii Guvernului nr. 755/1998, cu modificarile si completarile ulterioare.

„Acest fapt a determinat probleme in asigurarea de aeronave disponibile si costuri mari pentru institutiile beneficiare”, informeaza sursa citata.

De asemenea, Administratia Prezidentiala mentioneaza ca, pana in anul 2013, in bugetul Ministerului Transporturilor era prevazuta o alocare bugetara pentru mentinerea in stare de operare a doua aeronave din flota TAROM, in scopul executarii zborurilor speciale, iar ulterior acelui an cele doua aeronave au fost reintroduse in programul normal de zboruri al TAROM, situatie care a „generat incertitudine privind posibilitatea realizarii transporturilor aeriene aferente deplasarilor oficiale si cheltuieli suplimentare pentru executarea zborurilor speciale, in momentul in care institutiile aflate in drept solicitau prestarea serviciilor aferente de la operatorul national”.

„Astfel, avand in vedere imposibilitatea suprapunerii programului de lucru al TAROM cu agenda de vizite oficiale care implica executarea de zboruri speciale, s-a ajuns in situatia in care costurile unor deplasari catre locatii identice, pe coordonate similare, sa varieze semnificativ si sa depaseasca cu mult valoarea normala pentru calatoria respectiva”, adauga sursa citata.

Administratia Prezidentiala aminteste ca a apelat la operatorul national TAROM pentru executarea zborurilor speciale pana la inceputul anului 2017, iar ulterior a fost nevoita sa apeleze la alti operatori privati din cauza „dificultatilor de colaborare”, aparute pe parcursul anului 2016, in stabilirea relatiilor contractuale cu TAROM.

„Aceste dificultati au fost determinate, in principal, de urmatoarele motive: operatorul national nu putea asigura intotdeauna aeronavele solicitate pentru executarea zborurilor speciale conform calendarului deplasarilor externe oficiale ale presedintelui Romaniei; in acelasi timp, costurile aferente executarii zborurilor speciale erau mult mai mari fata de cele standard, intrucat TAROM includea in facturile emise, pe langa costul operarii, si alte cheltuieli generate de scoaterea aeronavei speciale din programul operational al companiei (cheltuieli financiare conexe determinate de modificarile facute de companie pentru pozitionari/repozitionari aeronave, anulari si modificari capacitate, rambursari, DBC – Denied Boarding Compensation, marja comerciala suplimentara)”, precizeaza sursa citata.

Administratia Prezidentiala spune ca a fost preocupata, inca de la inceputul primului mandat al lui Klaus Iohannis in functia de presedinte al Romaniei, de identificarea si operationalizarea unei solutii optime pentru executarea zborurilor speciale pentru toti beneficiarii legali, tinand cont de faptul ca lipsa unei aeronave dedicate transportului aerian al demnitarilor de nivel inalt genereaza probleme operationale, ineficienta economica si mai ales prejudicii de imagine pe plan extern, in cadrul actiunilor oficiale ale Romaniei.

In context, se precizeaza ca, pe 11 mai 2015, dupa sesizarea dificultatilor impuse de lipsa unei aeronave destinate operarii zborurilor speciale, Administratia Prezidentiala a transmis Guvernului Romaniei un document conceptual numit Pozitia Administratiei Prezidentiale cu privire la transportul aerian al demnitarilor – infiintarea unei structuri dedicate executarii zborurilor speciale. Pe baza documentului intocmit de catre Administratia Prezidentiala, problematica asigurarii zborurilor speciale a fost analizata in sedinta Consiliului Suprem de Aparare a Tarii (CSAT) din 9 iunie 2015, care a aprobat infiintarea unei structuri, in cadrul Ministerului Apararii Nationale, pentru executarea zborurilor speciale.

Conform sursei citate, initiativa Administratiei Prezidentiale si hotararea CSAT au determinat reluarea activitatii Comisiei interministeriale pentru negocierea achizitionarii unei aeronave, a produselor si serviciilor aferente in scopul constituirii unei capabilitati destinate executarii zborurilor speciale, infiintate prin Decizia prim-ministrului nr. 472/2013, cu modificarile si completarile ulterioare.

Administratia Prezidentiala reaminteste ca, dupa constatarea unor deficiente procedurale si legale determinate de activitatea Comisiei mentionate, Guvernul Romaniei a aprobat, in sedinta din 4 mai 2016, Memorandumul cu tema: „Anularea Deciziei Prim-Ministrului nr. 472/2013 si infiintarea unei comisii 3/3 interinstitutionale pentru coordonarea activitatilor necesare constituirii unei capabilitati aeriene destinate zborurilor speciale”. Sursa citata indica faptul ca, prin Decizia prim-ministrului nr. 192/23.05.2016, a fost infiintata Comisia interinstitutionala pentru coordonarea activitatilor necesare constituirii unei capabilitati aeriene destinate executarii zborurilor speciale.

„In consecinta, ca urmare a activitatilor si demersurilor realizate in anii 2015 si 2016 de membrii Comisiilor interinstitutionale infiintate prin Decizia prim-Ministrului nr. 472/2013, cu modificarile si completarile ulterioare, si prin Decizia prim-Ministrului nr. 472/2016, pentru eliminarea disfunctionalitatilor aparute in modul de asigurare a executarii zborurilor speciale, a fost elaborata Conceptia pentru constituirea, in mod etapizat, a capabilitatii aeriene destinate executarii zborurilor speciale. Aceasta conceptie, realizata cu implicarea activa a Administratiei Prezidentiale, a fost aprobata de catre Consiliul Suprem de Aparare a Tarii in anul 2016 si vizeaza, in forma sa finala, constituirea etapizata si operationalizarea unei capabilitati sustenabile, in cadrul Ministerului Apararii Nationale, destinate executarii zborurilor speciale. Constituirea capabilitatii destinate exclusiv executarii zborurilor speciale, conform conceptiei aprobate de catre CSAT, nu a fost initiata pana in prezent”, conchide Administratia Prezidentiala.

Presedintele Klaus Iohannis a efectuat in perioada 6 – 8 martie o vizita oficiala in Japonia. Pe 9 si 10 martie, el s-a aflat intr-o vizita de stat in Republica Singapore.

Urmareste-ne si pe:

Mai mult despre:

Comentarii: