Asa arata „laptele si mierea” promise de guvernul Ciolacu: romanii vor cheltui anul acesta cu 12% mai putin decat anul trecut pentru cadouri si decoratiuni de Craciun

news

cheltuieli, craciun, reduse, 2023, cadouri, lipsuri

Romanii sunt mai stransi la punga in acest an in preajma sarbatorilor de iarna, cheltuind cu 12% mai putin decat anul trecut pe mancare, cadouri si decoratiuni, iar suma medie se ridica la 1.188 lei, potrivit unui studiu Reveal Marketing Research, citat de Agerpres. Anul acesta, romanii isi vor petrece Craciunul acasa (56%) sau in vizita la cei dragi (39%).

Sentimentul de entuziasm resimtit de romani in apropierea sarbatorilor scade de la 17% in 2022, la 6% in 2023, faptul ca anul trecut romanii s-au bucurat de primul Craciun fara restrictii reprezentand principala explicatie.

Conform rezultatelor studiului Reveal Marketing Research, anul acesta romanii au mai multe sentimente pozitive in asteptarea sarbatorilor (73%), comparativ cu anul trecut (64%), iar cele mai des mentionate emotii pe care le trezesc sarbatorile sunt cele de fericire/ bucurie (26%), starea de bine (16%) si sentimentul de multumire (12%).

Pe de alta parte, gandurile negative nu ii parasesc pe 22% dintre romani nici anul acesta, indiferenta (7%) si tristetea sau stresul (7%) fiind cel mai des mentionate.

„Majoritatea romanilor isi vor petrece, si in acest an, sarbatorile de iarna acasa (56%), procentul ajungand la 72% in cazul persoanelor peste 55 de ani si la 73% in cazul persoanelor cu venit mic, sub 2.000 de lei. Mai mult decat atat, 39% dintre romani intentioneaza sa mearga in vizita la cei dragi (familie, prieteni) cu ocazia sarbatorilor de iarna, intr-o masura semnificativ mai mare cei cu varsta cuprinsa intre 45-55 ani (46%). Putem observa ca vizitele in afara localitatii de resedinta sunt preferate in mai mare masura de tinerii cu varste intre 18-24 ani (18% vs. 13% total esantion)”, arata studiul citat.

Conform rezultatelor studiului Reveal Marketing Research, bugetul alocat pentru sarbatorile de Craciun va fi similar (50%) sau mai mic (38%) comparativ cu cel de anul trecut. Doar un procent de 12% mentioneaza un buget mai mare, in masura semnificativ mai mare cei cu varste cuprinse intre 44 si 55 ani (25%).

„Avand in vedere cresterile preturilor produselor si serviciilor din ultimul an, cei 88% dintre romanii care declara ca pentru sarbatorile de Craciun vor aloca un buget similar sau mai mic celui din 2022, vor fi nevoiti sa faca ajustari ale cosului de cumparaturi, intrucat un astfel de buget nu le-ar permite sa achizitioneze aceleasi produse sau sa mentina acelasi nivel de cadouri si cheltuieli ca anul trecut”, a spus Marius Luican, CEO al Reveal Marketing Research.

Aruncand o privire la organizarea cheltuielilor, procentual, 32% din bugetul alocat zilelor de sarbatoare va merge catre mancare si bauturi, 28% catre cadouri si 11% catre decoratiuni si atmosfera festiva. Romanii sunt mai cumpatati in privinta gestionarii cheltuielilor de sarbatori, 11% din bugetul pentru anul acesta fiind alocat unui fond de cheltuieli neasteptate.

„Comparativ cu sarbatorile de iarna din 2022, peste jumatate dintre romani (64%) declara ca vor reduce cheltuielile pentru decoratiuni si atmosfera festiva, in timp ce 46% intentioneaza sa aloce un buget mai mic cadourilor, iar 38% vor reduce suma cheltuita alimentelor si bauturilor cumparate. Suma medie pe care romanii declara ca o vor cheltui anul acesta pe mancare si bauturi (546 lei), cadouri (492 lei) si decoratiuni (149 lei) este de 1.188 lei, aceasta fiind in scadere cu 12% comparativ cu 2022 (1.350 lei)”, releva studiul citat.

Schimbul de cadouri este o traditie semnificativa in celebrarea Craciunului, iar cei mai multi dintre romani (35%) nu sunt pretentiosi, acestia declarand ca nu conteaza ce cadouri vor primi. Cele mai dorite cadouri sunt hainele si de Craciunul acesta (30%), in special de catre tinerii intre 18-34 ani (37%). Articolele vestimentare sunt urmate de bijuterii, ceasuri (18%) si de produsele de ingrijire personala (18%), categorii preferate in mai mare masura de catre femei. Spre exemplu, 22% dintre femei isi doresc produse de ingrijire personala vs. 14% in cazul barbatilor.

De asemenea, cadourile legate de pasiuni/ hobby-uri specifice sunt preferate de 15%, in mai mare masura de catre barbati (21% vs. 10% femei) si de catre cei cu varste intre 45-55 ani (29%), iar gadget-urile de 14% dintre respondenti.

Romanii prefera, in continuare, sa cumpere cadourile de Craciun din magazinele fizice (43%), in detrimentul celor online (26%). De asemenea, patru din zece romani au cumparat cadourile de Craciun in avans sau au plasat comenzi online pentru a profita de reduceri si a evita aglomeratia din magazine.

Studiul Reveal Marketing Research s-a desfasurat online in perioada 11-16 decembrie 2022 pe un esantion reprezentantiv pentru universul persoanelor cu varsta 18+, din mediul urban si rural, utilizatori de internet. Marimea esantionului a fost de 1.015 respondenti, iar eroarea maxima de esantionare este +/-3,1% la un nivel de incredere de 95%.

Urmareste-ne si pe:

Comentarii: