Brazilia a scufundat un portavion in Atlantic, in ciuda prezentei azbestului si a materialelor toxice

externe

Brazilia a scufundat un portavion dezafectat, in ciuda faptului ca grupurile ecologiste sustin ca fosta nava franceza era plina cu materiale toxice, potrivit The Guardian.

„Scufundarea planificata si controlata a avut loc dupa-amiaza tarziu”, vineri, la 350 de kilometri de coasta braziliana, in Oceanul Atlantic, intr-o zona cu o adancime de aproximativ 5.000 de metri”, a anuntat marina intr-un comunicat.

Decizia de a scufunda portavionul Sao Paulo, care are venerabila varsta de 60 de ani, a venit dupa ce autoritatile braziliene au incercat in zadar sa gaseasca un port care sa-l primeasca.

Desi oficialii ministerului apararii au spus ca vor scufunda nava in „cea mai sigura zona”, ecologistii au criticat decizia, spunand ca portavionul continea tone de azbest, metale grele si alte materiale toxice care s-ar putea scurge in apa si ar putea polua lantul trofic marin.

Basel Action Network i-a cerut presedintelui brazilian, Luiz Inacio Lula da Silva, care a promis in campania electorala ca va inversa distrugerea in crestere a mediului, sa opreasca imediat planul „periculos”.

Grupul a emis vineri o declaratie comuna cu Greenpeace si Sea Shepherd, acuzand Brazilia ca a incalcat „trei tratate internationale” privind mediul prin scufundarea navei, despre care ONG-urile spun ca ar putea provoca daune „incalculabile” vietii marine si comunitatilor de coasta.

Alte „masuri responsabile din punct de vedere ecologic ar fi putut fi adoptate, dar inca o data, importanta protejarii oceanelor, care sunt vitale pentru viata planetei, a fost tratata cu neglijenta”, a spus Leandro Ramos, director de programe pentru Greenpeace Brazilia.

Autoritatile braziliene au insistat ca este mai bine sa scufunde nava intentionat decat sa ii permita sa se scufunde spontan.
Marina a declarat ca in alegerea locului pentru scufundare a luat in considerare „securitatea navigatiei si a mediului” si „atenuarea impactului asupra sanatatii publice, activitatilor de pescuit si ecosistemelor”.

Un judecator a respins o cerere in instanta de ultim moment de a opri operatiunea, spunand ca o scufundare „neplanificata” ar putea fi chiar mai grava pentru mediu decat scufundarea „controlata”, a informat presa locala. El a numit situatia „tragica si regretabila”.

Construit la sfarsitul anilor 1950 in Franta, care l-a folosit timp de 37 de ani sub numele de Foch, portavionul a participat la primele teste nucleare ale Frantei in Pacific in anii 1960 si a fost desfasurat in Africa, Orientul Mijlociu si fosta Iugoslavie din anii 1970 pana in anii 1990.

Brazilia a cumparat portavionul de 266 de metri pentru 12 milioane de dolari in 2000. Un incendiu a izbucnit la bord in 2005, accelerand declinul vechii nave.

Anul trecut, Brazilia a autorizat firma turca Sok Denizcilik sa dezmembreze Sao Paulo pentru fier vechi. Dar in august, exact cand un remorcher era pe cale sa-l aduca in Marea Mediterana, autoritatile turce de mediu au blocat planul. Brazilia a adus apoi portavionul inapoi, dar nu i-a permis sa intre in port, invocand „riscul ridicat” pentru mediu.

Urmareste-ne si pe:

Comentarii: