China a atacat cu tunuri cu apa nave din Filipine: „Am luat masurile necesare”. Reactie dura a Departamentului de Stat al SUA

externe

Filipine anunta ca Paza de Coasta a Chinei a folosit tunuri de apa impotriva navelor sale in disputata Mare a Chinei de Sud, calificand actiunile drept „ilegale” si „periculoase”, anunta AFP.

China a declarat ca a luat „masurile necesare” impotriva ambarcatiunilor filipineze care au intrat „ilegal” in apele sale.

Beijingul revendica aproape toata marea, prin care trec anual schimburi comerciale de mii de miliarde de dolari, si a ignorat o hotarare a unei curti internationale din 2016, potrivit careia afirmatia sa nu are niciun temei juridic.

Cel mai recent incident a avut loc in timp ce Paza de Coasta filipineza escorta barci care transportau alimente, apa, combustibil si alte provizii pentru personalul militar filipinez stationat la Second Thomas Shoal, in Insulele Spratly.

Intr-o declaratie, Departamentul de Stat al SUA a condamnat actiunile Chinei, afirmand ca acestea au fost efectuate de paza de coasta si de „militia maritima” si ca au amenintat direct pacea si stabilitatea regionala.

Second Thomas Shoal se afla la aproximativ 200 de kilometri  de insula filipineza Palawan si la peste 1.000 de kilometri de cea mai apropiata masa continentala majora a Chinei, insula Hainan.

Paza de coasta si navele marinei chineze blocheaza in mod obisnuit sau se apropie periculos de navele filipineze care patruleaza in apele contestate, sustine Manila.

Incidentul de sambata a fost pentru prima data din noiembrie 2021 cand paza de coasta chineza a folosit tunuri de apa impotriva unei misiuni filipineze de reaprovizionare la Second Thomas Shoal.

„Paza de coasta filipineza (PCG) condamna cu fermitate manevrele periculoase ale Garzii de coasta chineze (CCG) si utilizarea ilegala a tunurilor de apa impotriva navelor PCG. Astfel de actiuni ale CCG nu numai ca nu au tinut cont de siguranta echipajului PCG si a ambarcatiunilor de aprovizionare, dar au incalcat, de asemenea, legislatia internationala”, a declarat Paza de coasta filipineza intr-un comunicat.

Fortele armate ale Filipinelor au declarat ca paza de coasta chineza a „blocat si a folosit tunuri de apa” asupra uneia dintre navele de aprovizionare inchiriate de ea.

Din cauza actiunilor „excesive si ofensive”, o a doua nava inchiriata nu a putut sa-si descarce incarcatura pentru operatiunea de rutina de rotatie a trupelor si de reaprovizionare, a declarat purtatorul de cuvant al armatei, colonelul Medel Aguilar.

„Facem apel la Garda de Coasta din China si la Comisia Militara Centrala sa actioneze cu prudenta si sa fie responsabili in actiunile lor pentru a preveni calculele gresite si accidentele care vor pune in pericol vietile oamenilor”, a declarat Aguilar.

La Beijing, purtatorul de cuvant al Garzii de Coasta din China, Gan Yu, a declarat: „Doua nave de reparatii si doua nave ale pazei de coasta din Filipine au patruns ilegal in apele… din Insulele Nansha din China”.

Beijingul „a pus in aplicare actiunile necesare in conformitate cu legea si a oprit navele filipineze care transportau materiale de constructie ilegale”, a adaugat el.

Manila si Beijingul au o lunga istorie de dispute maritime in Marea Chinei de Sud, dar fostul presedinte filipinez Rodrigo Duterte a fost reticent in a-si critica vecinul mai puternic, in timp ce cauta legaturi mai stranse cu Beijingul in speranta de a atrage investitii.

Cu toate acestea, de la preluarea puterii in iunie 2022, presedintele filipinez Ferdinand Marcos a insistat ca nu va permite Chinei sa calce in picioare drepturile tarii sale pe mare.

Tensiunile dintre Manila si Beijing s-au inflamat la inceputul acestui an dupa ce o nava a pazei de coasta chineze ar fi folosit un laser de tip militar impotriva unei ambarcatiuni a pazei de coasta filipineze in apropiere de Second Thomas Shoal.

Beijingul a acuzat ambarcatiunea filipineza de intruziune in apele suverane ale Chinei fara permisiune.

Intr-un alt incident, in aprilie, o nava a garzii de coasta chineze a taiat calea navei de patrulare filipineze Malapascua in timp ce transporta jurnalisti in apropiere de Second Thomas Shoal.

In acel incident, comandantul navei Malapascua, Rodel Hernandez, a declarat ca nava chineza s-a apropiat la 45 de metri de vasul sau si doar actiunile sale rapide au evitat ca navele cu coca de otel sa se ciocneasca una de cealalta.

Urmareste-ne si pe:

Comentarii: