Comisia Europeana este solicitata sa intervina in cazul 112 Romania. Alianta USR PLUS a sesizat Bruxelles-ul

politica

Europarlamentarii Aliantei USR PLUS solicita Comisiei Europene declansarea unui audit de urgenta pentru sistemul 112 care sa clarifice eficienta localizarii apelantilor aflati in primejdie. Nicolae Stefanuta, Vlad Botos, Ramona Strugariu si Cristian Ghinea considera ca, dupa tragedia de la Caracal, este necesara o evaluare a intregului sistem care sustine numarul de urgenta 112, atat in Romania cat si in celelalte state ale Uniunii Europene.

„Cerem urgentarea implementarii Directivei privind localizarea celor care suna la 112 pentru a vedea cat de eficient este acest sistem si daca procedurile sunt indeplinite conform in toate statele membre ale UE. Numarul 112 este unul din drepturile europene ale cetateanului. Cetateanul european trebuie sa aiba garantia ca el functioneaza la cei mai buni parametri pe toata intinderea Uniunii Europene”, spune Nicolae Stefanuta, europarlamentar USR PLUS si membru al comisiei pentru Piata Interna si Protectia Consumatorilor (IMCO) din Parlamentul European, citat intr-un comunicat al aliantei.

In contextul tragediei de la Caracal si al semnelor de intrebare referitoare la modul in care functioneaza numarul unic de urgenta 112, europarlamentarii Aliantei USR PLUS au trimis joi o interpelare vicepresedintelui Comisiei Europene, Maros Sefcovic, responsabil de piata unica digitala.

„Am solicitat Comisiei Europene o atentie particulara pe controlul implementarii tehnologiilor de localizare a celor care suna la 112. Vrem sa vedem daca ce s-a intamplat la Caracal este o problema de sistem sau a aparut din cauza neglijentei si a nepasarii”, declara Vlad Botos, europarlamentar si membru al comisiei parlamentare IMCO.

Europarlamentarii Aliantei USR PLUS vor urgentarea implementarii Directivei pe noul cod electronic european, care presupune obligatia statelor de a asigura informatia cea mai adecvata de localizare, incluzand informatia de localizare pe baza retelei (tehnologia avansata de localizarea mobila), care se dovedeste a fi o chestiune de viata si de moarte.

Credibilitatea si functionarea efectiva a numarului 112 sunt foarte importante pentru cetatenii din intreaga Uniune Europeana iar un audit al modului in care functioneaza numarul unic de urgenta 112 va arata daca localizarea deficitara a apelantilor este doar o problema locala sau exista si in alte state membre, precizeaza USR PLUS.

Interpelarea europarlamentarilor Aliantei USR PLUS:

„In atentia Vice-Presedintelui Maros Sefcovic (responsabil temporar de piata unica digitala in urma plecarii vicepresedintelui Ansip, care a fost ales in Parlamentul European)

Situatiile de urgenta nu tin cont de moment si de loc, iar inca din 1991 Uniunea Europeana a inteles ca odata cu libera circulatie a persoanelor in Uniunea Europeana, cetatenii europeni trebuie sa beneficieze de ajutor de urgenta din partea autoritatilor statului la fel ca la ei in tara. Prin decizia Consiliului din 29 iulie 1991 (pe temeiul actualului articol 325 TFUE) s-a creat numarul unic de urgenta la nivelul Uniunii Europene 112.

O tragedie recenta din Romania ne-a adus din nou aminte, din pacate, de o problema referitoare la functionarea apelului numarului 112, si anume problema localizarii apelantului.

In fiecare an, aproape 300.000 de persoane care suna la numarul de urgenta nu pot sa comunice locatia, fie nu stiu unde se afla, fie sunt prea tineri sau raniti sa o comunice. In aceste situatii locatia apelantului prin informatia transmisa de telefonul mobil este vitala si poate sa salveze multe vieti.

Uniunea Europeana se implica in acest proces de implementare a noilor metode de localizare prin retea, metoda care permite transmiterea unui SMS cu datele locatiei centrelor de preluare a apelurilor de urgenta, aceasta tehnologie nu este disponibila inca in majoritatea tarilor membre si sistemul 112 nu poate sa fie la fel de eficient in ajutoarea autoritatilor pentru a salva vietile cetatenilor aflati in urgenta.

O data cu liberalizarea telecomunicatiilor prin directiva 2002/58/EC, Uniunea Europeana si tarile membre au inteles importanta serviciului universal si anume dincolo de piata competitiva, Uniunea Europeana garanteaza accesul unui serviciu universal pe telecomunicatii, care sa includa prestarea unui serviciu de calitate, accesibil, si cu tarife abordabile. Parte a acestor conditii care tin de serviciul universal este si numarul de urgenta unic 112, care trebuie sa fie gratuit si totodata functional.

Atat prin directiva din 2002, regulamentul din 2009 care creeaza Organul autoritatilor de reglementare din telecomunicatii (ORECE), cat si directivele care vin sa amendeze directiva din 2002, mentioneaza si obligatia ca sistemul 112 sa foloseasca o tehnologie care sa ajute autoritatile sa salveze persoane printr-o localizare cat mai precisa si rapida.

In noul Cod electronic al comunicatiilor electronice adoptat in decembrie 2018, directiva 2018/1972 va trebui transpusa de catre toate statele membre pana la finalul anului 2020. Aceasta face referire directa in articolul 109, punctul 6 , la obligatia statelor de a asigura informatia cea mai adecvata de localizare, incluzand informatia de localizare pe baza retelei (tehnologia avansata de localizarea mobila).

Statele membre se asigura ca informatia de localizare a apelantului este pusa la dispozitia celui mai adecvat PSAP imediat dupa conectarea comunicarii de urgenta. Aceasta include informatia de localizare pe baza retelei si, atunci cand aceasta este disponibila, informatia de localizare a apelantului obtinuta pe baza telefonului.

Statele membre se asigura ca stabilirea si transmiterea informatiei de localizare a apelantului este gratuita pentru utilizatorul final si pentru PSAP in ceea ce priveste toate comunicatiile de urgenta catre numarul european unic de urgenta „112”.

Statele membre pot extinde aceasta obligatie pentru a acoperi si comunicatiile de urgenta catre numere de urgenta nationale. Daca este necesar, autoritatile de reglementare competente, dupa consultarea OAREC, prevad criteriile de acuratete si fiabilitate ale informatiei de localizare a apelantului furnizate”.

Prin regulamentul delegat din 2019/320, prin care se completeaza directiva 2014/53, Uniunea Europeana creeaza obligatia ca toate telefoanele moderne sa fie echipate cu aceasta tehnologie de localizare prin retea care sa permita transmiterea informatiilor locatiei apelantului serviciilor de preluare a apelurilor de urgenta.

Aceasta legislatie completeaza Codul european al comunicatiilor electronice, punand o obligatie in plus fabricantului din industria telefoanelor moderne.

Cu toate acestea, statele membre au nevoie de asistenta din partea Comisiei pentru a implementa cu cea mai mare celeritate aceasta directiva si a face posibil cat mai urgent ca aceasta tehnologie sa fie folosita atunci cand un cetatean european apeleaza la 112. Localizarea precisa si rapida a persoanelor aflate in pericol trebuie sa fie o prioritate.

Comisia Europeana trebuie sa se asigure ca aceasta directiva este transpusa cu cea mai mare rapiditate (termenul fiind de finalul anului 2020) si ca toate statele membre vor coopera in a face posibila aceasta localizare mai precisa prin intermediul noii tehnologii.

Vineri, 25 iulie, in Romania o tanara de 15 ani a fost rapita si violata. A avut totusi curajul de a suna la 112 si de a cere ajutorul. Ajutorul nu a venit din cauza localizarii defectuoase (peste 19 ore au trecut intre cele 3 apeluri ale victimei si identificarea locuintei atacatorului) si a lipsei de profesionalism a operatorilor. Victima a fost din pacate ucisa, o trauma nu doar pentru familie, ci pentru intregul popor roman.

1. Solicitam Comisiei o atentie particulara in controlul implementarii acestor directive si a eforturilor depuse pana acum de catre statele membre, in vederea implementarii noilor tehnologii de localizare. Urgentarea implementarii directivei pe noul cod electronic european devine o chestiune de viata si de moarte.

2. Credibilitatea si functionarea efectiva a numarului 112 sunt foarte importante pentru intreaga Uniune Europeana. Ele sunt garantii ale transpunerii unui drept european intr-un mod egal pe toata intinderea continentului european.

In plus, suntem intr-o perioada in care cetatenii europeni circula la cote maximale intre diverse state membre. Numarul 112 devine o garantie a functionarii pietei unice europene si a dreptului cetateanului european la ajutorul conferit prin numarul de urgenta.

Precizam ca in Romania nu exista si un numar national de urgenta, in plus fata de 112.

Consideram in aceste conditii ca un audit al adecvarii sistemului care asigura numarul 112 este necesar, nu doar in Romania, dar si in alte state membre in care sistemul tehnic de localizare a apelantului este deficitar.”

Urmareste-ne si pe:

Comentarii: