Concert la Scala din Milano cu viori facute de detinuti, din lemnul barcilor care au adus migranti in Italia

life

Viorile, violele si violoncelele folosite de membrii L’Orchestra del Mare (Orchestra Marii) in spectacolul de debut de luni de la faimoasa Scala din Milano poarta cu ele povesti despre disperare si rascumparare. Lemnul care a fost indoit, daltuit si taiat pentru a forma instrumentele a fost recuperat de pe barcile traficantilor care au adus migranti pe tarmurile Italiei, iar lutierii care le-au creat sunt detinuti in cea mai mare inchisoare din Italia, potrivit AP.

Proiectul, numit „Metamorfoza”, se concentreaza pe transformarea a ceea ce altfel ar putea fi aruncat in ceva de valoare pentru societate: lemnul putred in instrumente fine, detinutii in mesteri, totul sub principiul reabilitarii.

Doi detinuti au primit permisiunea de a vedea concertul cu 14 instrumente cu coarde fabricate in inchisoare, in care orchestra a interpretat lucrari de Bach si Vivaldi. Detinutii au stat in loja regala alaturi de primarul Giuseppe Sala.

„Ma simt precum Cenusareasa”, a spus Claudio Lamponi. „Azi dimineata m-am trezit intr-un loc urat si intunecat. Acum sunt aici.”

Departe de impunatoarea opera Scala, inchisoarea de maxima siguranta Opera din sudul orasului Milano are peste 1.400 de detinuti, inclusiv 101 mafioti, supusi sub un regim strict de izolare aproape totala.

Alti detinuti, precum Nikolae, care i s-a alaturat lui Lamponi la Scala, au mai multa libertate de opinie. Din 2020, de cand s-a alaturat atelierului de instrumente muzicale al inchisorii, Nikolae, care a refuzat sa-si dea numele complet si prefera sa treaca peste acuzatiile care l-au adus in inchisoare cu un deceniu in urma, a devenit maestrul mestesugar al Operei, trecand de la instrumentele brute din placaj la viori armonioase, demne de scena Scalei.

„Asa am inceput sa vorbesc cu lemnul. Am inceput cu materiale foarte slabe si au vazut ca am dexteritate”, a spus, recent, Nikolae in atelierul inchisorii.

Munca migaloasa de patru pana la cinci ore pe zi la instrumente, ii ofera un sentiment de liniste, a spus el, pentru a reflecta la „greselile pe care le-am facut” si la abilitatile care ii permit sa se gandeasca la un viitor. „Castig stima de sine, ceea ce nu este putin lucru”, a spus el.

Un „absolvent” al atelierelor inchisorii si-a incheiat pedeapsa si lucreaza ca maestru lutier la o alta inchisoare, la Roma.

„Sper ca intr-o zi voi putea fi recuperat, la fel ca aceasta vioara”, a spus Nikolae.

Pentru un alt detinut, care a preferat sa ramana anonim, realizarea instrumentelor este o forma de terapie, fizica si psihologica. A trecut prin doua razboaie in tara natala, si a cerut, de asemenea, sa nu fie identificat pentru ca a fost detinut politic acolo si spune ca a fost batut pana cand nu a mai putut sa se deplaseze fara carja.

Propria sa calatorie grea intr-o tara noua l-a facut sa inteleaga disperarea care i-a impins pe migranti sa-si incerce norocul pe ambarcatiuni nesigure.

Lamponi si colegul sau de celula, Andrea Volonghi si-au gasit un nou scop in condamnarile pe viata, desfacand in bucati barcile traficantilor, depozitate intr-o curte printre blocurile inchisorii. Initial, barcile erau transformate in crucifixe si scene ale Nasterii Domnului, dar detinutii care aveau deja pregatire de lutieri s-au gandit: de ce nu instrumente?

Asa ca acum cauta piesele principale pentru atelierul de instrumente, indepartand cuiele ruginite in acest proces. Ei trimit lemnul mai deteriorat intr-o alta inchisoare din Roma, unde prizonierii fac crucifixe pentru matanii. Rozariile sunt asamblate de migranti la un atelier de la Vatican.

Barcile ajung la Opera dupa ce sunt confiscate, continand inca ramasite ale vietilor migrantilor, si o amintire a celor 22.870 de migranti despre care ONU spune ca au murit sau au disparut in periculoasa traversare a Mediteranei centrale din 2014 pana acum.

O geanta de umar cu un scutec de unica folosinta, biberon si pantofi pentru copii este asezata pe o prora, alaturi de cutii de hamsii si ton din Tunisia si multe sandale de plastic. „Nu stim ce s-a intamplat cu ei, dar speram ca au supravietuit”, a spus Volonghi.

Fiecare instrument necesita 400 de ore pentru a fi creat, de la dezasamblarea barcilor pana la produsul finit. In timp ce o vioara clasica realizata in renumitele ateliere din Cremona, la o ora de mers cu masina de Milano, este facuta din brad si artar, instrumentele marii sunt asamblate dintr-un brad african mai moale, nuantele udate de soare si de mare de albastru, portocaliu si rosu ramanand doar o amintire a calatoriei.

Vopseaua influenteaza timbrul instrumentelor.

„Aceste instrumente, care au traversat marea, au o dulceata pe care nu ti-o poti imagina. Nu au o poveste de spus. Au speranta, un viitor”, a spus violoncelistul Mario Brunello, membru al orchestrei.

Fundatia Casa Spiritului si Artelor care a organizat pentru prima data ateliere de fabricare a instrumentelor cu coarde in patru inchisori italiene in urma cu un deceniu spera ca acest concert de la Scala va fi inceputul unei miscari de a aduce spectacolele mai intai in tarile din sudul Europei, acolo unde se concentreaza cea mai mare parte a migratiei, apoi catre capitalele nordice care detin cea mai mare influenta in politica migrantilor.

„Frumusetea este ca muzica depaseste toate diviziunile, toate ideologiile, ajunge la inima si sufletul oamenilor si speram ca ii pune pe ganduri pe oameni. Politicienii trebuie sa se gandeasca la aceasta drama”, a spus presedintele fundatiei, Arnoldo Mosca Mondadori.

Urmareste-ne si pe:

Comentarii: