Cum a cumparat Firea posturile TV de stiri. Avalansa de reclame de la Primaria Capitalei pana fix in ziua alegerilor

actualitate

O ancheta publicata miercuri de Libertatea arata ca Primaria Capitalei a alocat in aceasta perioada 1.850.000 de lei pentru “activitati de marketing si promovare” in cadrul unei campanii care se va incheia chiar in ziua alegerilor locale, pe 27 septembrie. Constantin Mituletu-Buica de la AEP, fost membru al PSD, ridica din umeri afirmand ca nu are ce face.

In perioada 31 august – 6 septembrie, 635 de difuzari de spoturi, de cate 40 de secunde, care promoveaza activitatea Primariei Capitalei, au umplut 635 de spatii de reclama, pe Antena 3, B1TV, Digi 24, Realitatea Plus si Romania TV.

Un spot promoveaza consolidarea cladirilor istorice, iar celalalt, lucrarile de infrastructura pentru poduri si pasaje.

Conform raportului de monitorizare, care acopera sapte zile din perioada campaniei electorale, cele doua spoturi ale PMB au ajuns sa fie difuzate si de 20 ori pe zi la urmatoarele televiziuni: B1 TV, Antena 3, Digi 24, Realitatea Plus, Romania TV. Astfel, spotul referitor la poduri si pasaje a rulat de 70 de ori in sapte zile la Antena 3, reiesind ca a fost difuzat, in medie, de 10 ori pe zi. La Digi 24 a fost difuzat de 50 de ori intr-o saptamana, iar la B1 TV, de 77 de ori.

Ambele reclame au avut, in saptamana 31 august – 6 septembrie: 134 de difuzari la Antena 3, 145 de difuzari la B1 TV, 108 difuzari la Digi 24, 132 difuzari la Realitatea Plus, 116 difuzari la Romania TV.

Seful Autoritatii Electorale Permanente (AEP), Constantin Mituletu-Buica, sustine insa ca acest gen de reclama nu este incadrat in zona propagandei electorale.

“Noi nu avem competenta pe publicitatea autoritatilor publice. Noi avem competenta pe publicitate politica in care e reprezentat un candidat, in care e reprezentata o formatiune politica, sunt mai multe conditii. Nu ne putem baga. Sunt tot felul de proiecte, ele trebuie sa-si faca publicitate, intra in etapa de promovare. Dau un exemplu, nu ma pricep, ca nu urmaresc si nu as putea sa ma pronunt decat pe ce este material de propaganda, asa cum este definit de Legea 334”, a declarat el.

Intrebat daca acest gen de spoturi nu genereaza un avantaj pentru candidatii in functie, seful AEP a raspuns: “N-as putea sa va spun. Am mai avut in 2016, la anumite primarii s-au nimerit anumite evenimente, am fost intrebati si nu am avut ce sa comentam, sunt actiuni normale ale primariei. Deci, nu, nu putem sa ne bagam. Nu e treaba noastra. Ce e politic, ne-am bagat intotdeauna si ne bagam”.

Constantin Mituletu-Buica este doctor in Securitate la Universitatea Nationala de Aparare Carol I si a fost numit in functie de PSD. Buica a fost el insusi, din 2009 pana in 2015, consilier judetean in CJ Dolj din partea PSD.

Cristina Pocora, membra in Consiliul National al Audiovizualului (CNA), sustine insa ca acest tip de publicitate este “foarte discutabil”, pentru ca “atunci cand privesti astfel de reclame pe perioada campaniei electorale, ele te duc cu mintea la primarul in functie, chiar daca ele vorbesc despre primarie”.

“Este o gaselnita noua, buna pentru cei care o folosesc si, cumva, la limita legislatiei. In CNA, discutiile vor fi impartite, daca va exista o asemenea dezbatere a acestei spete. Din punctul meu de vedere, este o incercare de manipulare electorala – se ascund in spatele institutiei. Cred ca, in astfel de cazuri, Curtea de Conturi este cea mai indreptatita sa se pronunte cu privire la aceste cheltuieli – daca ele au sau nu justificare legala”, a declarat Pocora. Cristina Pocora a fost deputat PNL vreme de doua mandate, in perioada 2008-2016.

PMB a refuzat sa dezvaluie sumele primite de fiecare institutie mass-media in parte, invocand o clauza de confidentialitate introdusa in contractele cu presa: “Subliniem faptul ca toate contractele de publicitate incheiate de Compania Municipala de Publicitate si Afisaj Bucuresti cu furnizorii de media au o clauza de confidentialitate care spune: Pe toata durata prezentului contract, nicio parte nu poate dezvalui vreuna din clauzele acestui contract fara consimtamantul prealabil, exprimat in scris, al celeilalte parti. Beneficiarul si Executantul nu pot dezvalui unei terte persoane nicio informatie referitoare la acest contract, chiar dupa rezilierea contractului”.

Urmareste-ne si pe:

Comentarii: