Cursa pentru grafit: Companiile auto se intrec pentru a obtine materia prima necesara masinilor electrice din alte tari decat China, pe masura ce se anunta instalarea penuriei

analize

autovehicule electrice, sondaj, americani, opozitie, Donald Trump

Producatorii de automobile, inclusiv Tesla si Mercedes, se grabesc sa se aprovizioneze cu grafit din afara Chinei, producatorul dominant, in conditiile in care cererea de baterii pentru vehicule electrice (VE) depaseste pentru prima data alte utilizari ale acestui mineral, datorita cresterii vanzarilor de VE, scrie Reuters, preluata de US News.

Firmele auto au fost lente in planificarea pentru aprovizionarea cu grafit, concentrandu-se in principal pe materialele mai cunoscute pentru baterii, litiu si cobalt, chiar daca grafitul este cea mai mare componenta a bateriei in functie de greutate.

Acum, constructorii de automobile bat la usile unor noi producatori, precum Madagascar si Mozambic, intrucat se preconizeaza ca in acest an vehiculele electrice vor reprezenta pentru prima data peste 50% din piata grafitului natural, potrivit companiei de consultanta Project Blue.

Deficitul de materiale produse in afara Chinei va fi si mai acut, deoarece legislatia din Statele Unite si Europa urmareste sa reduca dependenta de China pentru minerale esentiale.

„Constructorii de automobile sunt intr-o adevarata incurcatura pentru ca nu s-a investit in grafitul occidental”, a declarat Mark Thompson, fondator si director general al companiei australiene Talga Group Ltd, care intentioneaza sa lanseze productia anul viitor in Suedia.

Fiecare vehicul electric are nevoie, in medie, de 50-100 kg de grafit in pachetul de baterii pentru anozi, electrozii negativi ai unei baterii, aproximativ de doua ori mai mult decat cantitatea de litiu.

Principala utilizare a grafitului a fost in industria siderurgica, dar vanzarile de EV-uri ar trebui sa se tripleze pana in 2030, ajungand la 35 de milioane de unitati din 2032, potrivit previziunilor BMO Capital Markets.

Se asteapta ca deficitul de grafit sa creasca in anii urmatori, cu un deficit global de aprovizionare de 777.000 de tone pana in 2030, arata proiectiile Project Blue.

Pana in 2030 sunt necesare investitii de aproximativ 12 miliarde de dolari in grafit si 97 de noi mine pana in 2035 pentru a satisface cererea, a precizat Benchmark Mineral Intelligence (BMI) intr-un raport.

China produce 61% din grafitul natural la nivel mondial si 98% din materialul final prelucrat pentru fabricarea anozilor pentru baterii, a precizat BMI.

Oferte de aprovizionare

Grupul Talga incearca sa aprovizioneze producatori de automobile, precum Tesla, Toyota si Ford, precum si producatori de baterii, cum ar fi suedezul Northvolt, a declarat Thompson pentru Reuters.

Talga a semnat deja acorduri de furnizare fara caracter obligatoriu cu doi producatori europeni de baterii care au legaturi cu Mercedes-Benz, Stellantis si Renault.

Mercedes a declarat ca isi diversifica sursele de aprovizionare cu materii prime, inclusiv grafitul, si ca „dialogheaza de ceva timp cu diversi furnizori”.

„Toate companiile auto se straduiesc acum sa inteleaga cum sa se aprovizioneze cu materiale pentru baterii”, a declarat Brent Nykoliation, vicepresedinte executiv al NextSource Materials.

NextSource, care in aprilie a pus in functiune o mina in Madagascar, este in discutii cu companii auto, dar a declarat ca detaliile sunt confidentiale.

Tesla a fost in prima linie in ceea ce priveste asigurarea grafitului, dupa ce a incheiat deja acorduri cu Syrah Resources, care exploateaza o mina in Mozambic, si cu Magnis Energy Technologies.

Syrah construieste o instalatie de procesare in SUA, una dintre putinele fabrici construite in afara Chinei care pot transforma grafitul pentru utilizarea in baterii.

NextSource construieste o uzina de prelucrare in Mauritius, in timp ce Talga intentioneaza sa construiasca o fabrica in Suedia.

China domina

Cu toate acestea, operatiunile de procesare occidentale vor creste lent.

„China este inca incredibil de dominanta in spatiul grafitului si anticipam ca isi va mentine dominatia in anii urmatori”, a declarat George Miller, analist senior la BMI.

Pana in 2032, China va controla in continuare 79% din productia unui tip de grafit prelucrat – grafitul purificat sferoidal neacoperit – fata de 100% in 2022, potrivit BMI.

Aceasta influenta chineza pe piata ar putea ingreuna situatia constructorilor de automobile care doresc sa se califice pentru subventiile pentru vehicule electrice in conformitate cu legislatia americana.

Legea cere ca anumite componente ale bateriilor sa fie produse in Statele Unite sau intr-o tara cu care exista un acord de liber schimb.

Uniunea Europeana a propus o legislatie care vizeaza reducerea dependentei de o singura tara pentru orice materie prima cheie la 65% pana in 2030.

Intelegerea acordurilor de aprovizionare cu grafit este complexa, necesitand teste de siguranta extinse pentru materialul care intra in fiecare model de vehicul electric si care pot dura pana la trei ani.

Amprenta de carbon

Grupurile auto occidentale se concentreaza pe acordurile cu minele de grafit, in parte pentru ca producerea anozilor cu material natural este cu aproximativ 55% mai putin intensiva din punct de vedere al emisiilor de dioxid de carbon, in comparatie cu grafitul sintetic fabricat din produse petroliere.

Anozii din grafit natural tind sa fie mai ieftini si sunt avantajosi, permitand masinilor sa parcurga distante mai mari inainte de incarcare.

De asemenea, se asteapta sa existe concurenta cu industria siderurgica, a declarat analistul Reitumetse Chalale de la Project Blue.

Un alt ingredient al anodului este siliciul, care permite unui vehicul electric sa parcurga distante mai lungi inainte de reincarcare.

In prezent, cantitatea maxima de siliciu adaugata in baterii este de aproximativ 10%, deoarece materialul se dilata in timpul utilizarii si poate degrada bateria.

Companiile lucreaza la o tehnologie care ar permite adaugarea unor cantitati mai mari de siliciu. Daca va avea succes, aceasta ar putea reprezenta o amenintare pentru grafit pe termen lung.

Urmareste-ne si pe:

Comentarii: